Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ بررسی جامع تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر

بررسی جامع تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر

by | 14 آذر 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

امروزه خیلی از سازندگان در ایران با دستگاه چیلر آشنا هستند و می‌دانند که یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع در ایران است و اگر شما به این حوزه علاقه‌مند باشید حتما با این سیستم آشنا هستید ولی در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از چالش‌ها پیش از رفتن به دنبال چیلر و مینی چیلر آشنا کنیم.

چیلر یا مینی چیلر؟!

از همین رو قصد داریم تا با هم به بررسی مفصل بپردازیم ولی برای اینکه بررسی دقیقی داشته باشیم بهتر است به صورت خلاصه هم با چیلر آشنا شویم و هم با مینی چیلر.

 

معرفی سیستم چیلر

سیستم چیلر همانطوری که اشاره کردیم یکی از سیستم‌های قدرتمند دنیای تهویه مطبوع است، چیلر در اصل یک مبدل حرارتی است و باید آن را همراه با فن کویل یا هواساز استفاده کنیم تا در اصل سرمایش یا گرمایش مورد نیاز را توسط فن کویل یا هواساز به محیط تزریق کند.

فرآیند ایجاد برودت یا گرمایش در چیلر از طریق یک فرآیند یا سیکل تبرید تراکمی انجام می‌شود، سیکل تبرید یک چرخه بسیار جذاب است که در آن قطعات مختلفی مانند کندانسور، اوپراتور، شیر انبساط و کمپرسور تشکیل شده و طی فرآیند تبخیر و میعان سرمایش مورد نیاز محیط را تامین می‌کند و دستگاه‌های دیگر آن را به محیط از طرق مختلف انتقال میدهند.

همچنین بخوانید  مزایا و معایب شیر روشویی پایه بلند

اگر قصد داشته باشیم چیلرها را دسته بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم چیلرها به دو دسته چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می‌شوند.

اما هر کدام از این دو دسته هم هرکدام بر اساس فاکتورهای مختلف به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

 

انواع چیلرهای جذبی:

1- چیلرهای جذبی تک اثره

2- چیلرهای جذبی دو اثره

 

انواع چیلرهای تراکمی:

چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کندانسور و کمپرسور به دسته‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند.

 

انواع چیلرهای تراکمی بر اساس کندانسور:

  • چیلر آب خنک
  • چیلر هوا خنک
  • چیلر تبخیری

انواع چیلرها بر اساس کمپرسور:

  • روتاری
  • اسکرال
  • اسکرو
  • پیستونی
  • سانتریفیوژ

خوب با این توضیحات کمی با چیلر آشنا شدیم و بهتر است با مینی چیلر هم آشنا شویم.

معرفی مینی چیلر

مینی چیلر همانطوری که از نامش مشخص است در ابعاد کوچکتری موجود است و شباهت بسیار زیادی به چیلر دارد و برای تناژهای زیر 10 تن تبرید برای واحدهای مسکونی استفاده میشود.

تفاوت چیلر و مینی چیلر

برای اینکه بتوانیم این دو دستگاه را با هم مقایسه کنیم نیاز داریم شاخص‌های مختلفی را در نظر بگیریم تا به صورت دقیق و صحیح متوجه تفاوت‌های این دو دستگاه شویم.

بررسی چیلر و مینی چیلر بر اساس قطعات 

یکی از ابتدایی‌ترین تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر قطعات آن‌ها هستند، چیلر دارای یونیت داخلی و خارجی است ولی مینی چیلر دستگاهی است که به دلیل یکپارچه بودن قطعات در داخل آن قرار دارند به صورت مشخص شیر انبساط و پمپ آب سرد در داخل مینی چیلر قرار دارند.

همچنین بخوانید  انجام امور ثبتی و ملکی

بررسی مصرف برق مینی چیلر و چیلر

مصرف برق برای هر سازنده‌ای یا صاحب ملکی بسیار مهم است از همین رو در این بخش بهتر است تا این دو دستگاه را از نظر مصرف انرژی با هم مقایسه کنیم.

مصرف انرژی چیلر و مینی چیلر

با توجه به توضیحاتی که دادیم مطمئنا باید تصور کنیم که چیلر برق بیشتری مصرف می‌کند چون ابعاد بزرگتری دارد ولی مصرف برق مینی چیلر بیشتر است چرا که مینی چیلر به دلیل ساختاری که دارد همیشه در حالت تمام بار کار میکند و همین موضوع باعث می‌شود که این دستگاه نسبت به چیلر برق بیشتری مصرف کند.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر قیمت و تعمیرات

خوب مشخصا با توضیحاتی که عنوان کردیم مطمئنا چیلر به دلیل اینکه توان تبرید تناژهای بالا دارد باید قیمت بیشتری داشته باشد که همینطور هم هست ولی از نظر تعمیرات و نگهداری مینی چیلر هزینه بیشتری دارد چرا که تعمیرات آن تخصصی است و اگر شما قصد داشته باشید چیلر خود را تعمیر کنید هم زمان بیشتری نیاز دارد و هم هزینه بیشتری.

کندانسور چیلر و مینی چیلر

کندانسور یکی از قطعات بسیار مهم در چیلر و مینی چیلرها است که وظیفه میعان مایع مبرد در سیکل تبرید دارد و چندین مدل کندانسور برای سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارد که معمول‌ترین آن‌ها کندانسور آب خنک و هوا خنک است، در چیلر معمولا شما از هر کدام از کندانسورها با توجه به شرایط میتوانید استفاده کنید ولی در مینی چیلرها همانطور که اشاره کردیم به دلیل محدودیت فضا توانایی استفاده از کندانسور آب خنک نیست و فقط می‌توانید از کندانسور هوا خنک استفاده کنید.

همچنین بخوانید  شیرهای رایج مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

کمپرسور در دو دستگاه

کمپرسور هم مانند کندانسور یکی از بخش‌های فرآیند تبرید است و نقش بسیار مهمی دارد در چیلرها شما می‌توانید از انواع کمپرسورها که اسکرال، اسکرو، پیستونی، سانتریفیوژ و روتاری استفاده کنید که همین موضوع هم جای بحث دارد و شما با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف بین آن‌ها انتخاب کنید ولی در مینی چیلرها به دلیل اینکه همیشه تمام بار کار می‌کنند بهتر است از کمپرسورهای اسکرال استفاده کنید که هم عمر مفید بیشتری دارند و هم اینکه برای تناژهای تبرید پایین مناسب‌تر هستند و راندمان بالایی دارند.

چیلر بخریم یا مینی چیلر؟!

در این مقاله سعی کردیم شما را بعد از آشنا کردن با این دو سیستم تهویه مطبوع که شباهت‌های زیادی علیرغم تفاوت‌ها به هم دارند تفاوت‌ها را با هم بررسی کنیم تا شما در نهایت بتوانید مناسب‌ترین را با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید ولی این سوال پاسخ دقیقی در نگاه اول ندارد و باید فاکتورهای بررسی شود که بهتر است با یک متخصص این حوزه مشورت کنید تا در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاورین شرکت آسا تهویه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و می‌توانید از طریق سایت با آن‌ها ارتباط بگیرید تا شما را به صورت کاملا رایگان راهنمایی کنند.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

asatahvieh
asatahvieh
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط