Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ طبیعت و محیط زیست @ تاثیر آلودگی هوا، آب و خاک بر سیاره زمین

تاثیر آلودگی هوا، آب و خاک بر سیاره زمین

by | 6 مهر 1402 | طبیعت و محیط زیست | 0 comments

آلودگی هوا، آب و خاک یا به طور کلی محیط زیست یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اکنون مردم و سایر موجودات زنده روی سیاره ما با آن مواجه هستند. آلودگی محیطی به عنوان آلودگی اجزای فیزیکی و بیولوژیکی سیستم زمین/جو به حدی است که فرآیندهای طبیعی محیطی تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند، تعریف می‌شود. آلاینده‌ها ناخالصی‌هایی هستند که در هوا وجود دارند و به شکل ترکیبات شیمیایی هستند. استفاده از منابع طبیعی بیش از توانایی طبیعت برای احیای آنها ممکن است منجر به آلودگی هوا، آب و زمین شود.

آلودگی محیط زیست به اشکال مختلف از جمله هوا، آب، خاک و صدا رخ می‌دهد.

اینها برای این دنیا نه تنها برای موجودات زنده مضر است، بلکه برای غیر زیستن مانند بناهای تاریخی نیز مضر است. از سوی دیگر آلودگی بر سلامت انسان تأثیرات نامطلوبی دارد.

آلودگی زمین

زمین توسط زباله‌های خانگی و زباله‌های صنعتی آلوده می‌شود. آلودگی خاک که به به تخریب زمین به دلیل وجود مواد شیمیایی یا مواد مصنوعی مختلف در خاک اشاره دارد. مواد بیگانه بیوتیک ترکیب طبیعی خاک را تغییر داده و بر آن تأثیر منفی می‌گذارد. اینها به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر زندگی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، هر گونه مواد شیمیایی ناسالم موجود در خاک می‌تواند توسط گیاهان جذب شود. از آنجایی که گیاهان تولید کننده هستند، از کل زنجیره غذایی عبور می‌کند.

13 درصد از زباله‌های جامد را پلاستیک تشکیل داده، در حالی که لاستیک، پوست حیوانات و منسوجات 9.5 درصد و فلزات 11 درصد سهم داشتند. چوب 6.2 درصد زباله، شیشه 4.4 درصد و سایر مواد متفرقه حدود 3 درصد را تشکیل می‌دهند.

زباله‌های تجاری یا صنعتی می‌توانند بخش بیشتری از زباله‌های جامد باشند. مطابق با تحقیق دانشگاه مورمون، صنایع از چهار میلیون پوند مواد استفاده می‌کنند تا برای یک سال کالاهای مورد نیاز انسان ها را تامین کنند. بسیاری از آن‌ها به عنوان مواد غیرخطرناک طبقه‌بندی می‌شوند، مانند مصالح ساختمانی (چوب، بتن، آجر، شیشه، و غیره) و زباله‌های پزشکی (بانداژ، دستکش‌های جراحی، ابزار جراحی، سوزن‌های دور ریخته شده و غیره). زباله‌های مخاطره‌آمیز به هر زباله مایع، جامد یا لجنی گفته می‌شود که حاوی خواص خطرناک و احتمالاً برای سلامت انسان یا محیط اطراف مضر است. صنایع ضایعات مخاطره آمیزی از معادن، تصفیه نفت خام، تولید مواد شیمیایی و تولید مواد شیمیایی جایگزین تولید می‌کنند. خانواده‌ها زباله‌های پرمخاطره و همچنین رنگ‌ها و حلال‌ها، روغن موتور، چراغ‌های فلورسنت، قوطی‌های آئروسل و مهمات تولید می‌کنند.

همچنین بخوانید  چگونه با نگهداری لباس های خود آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنیم؟

آلودگی زمین باعث ناباروری خاک و تغییرات آب و هوایی می‌شود که منجر به طوفان‌های سریع و بارندگی نامنظم می‌شود.

آلودگی زمین به دلیل جنگل زدایی، استخراج معادن، ساخت و ساز و فعالیت‌های کشاورزی ایجاد می‌شود.

مناسب‌ترین راه برای غلبه بر آلودگی زمین، کاشت هر چه بیشتر درختان است.

آلودگی آب

آلودگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که مواد شیمیایی یا مواد خارجی خطرناک و همچنین مواد شیمیایی، فاضلاب، آفت‌کش‌ها و کودهای حاصل از رواناب کشاورزی یا فلزاتی مانند سرب یا جیوه وارد آب شوند. مطابق با آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، یک چهارم مایل از رودخانه ارزیابی شده، شصت و چهارم دریاچه‌ها به اندازه کافی برای ماهیگیری و شنا تمیز نیستند. EPA به طور مشترک بیان می‌کند که معمول‌ترین آلاینده‌های ایالات متحده باکتری، جیوه، فسفر و N هستند. این آلاینده‌ها از مهم‌ترین منابع آلاینده‌ها، که شامل رواناب کشاورزی، رسوب هوا، انحراف آب و جهت جریان‌ها هستند، بازمی‌گردند. بهداشت کافی به جلوگیری از ورود زباله ها و آلاینده های جایگزین به داخل آب کمک می‌کند.

چند اثر آلودگی آب کمبود آب آشامیدنی، بیماری‌ها و آلودگی زنجیره غذایی است.

تخلیه مدفوع، ترافیک دریایی و نشت سوخت از حمل و نقل آب از عوامل اصلی آلودگی آب هستند.

کاهش استفاده از آفت کش‌ها و ماهیگیری پایدار می‌تواند برای جلوگیری از آلودگی آب انجام شود.

آلودگی هوا

هوایی که ما تمایل به تنفس آن را داریم دارای ترکیب شیمیایی بسیار واقعی است. نود و نه آن از نیتروژن، اکسیژن، بخار و گازهای بی‌اثر ایجاد می‌شود.

همچنین بخوانید  کشاورزی هوشمند چیست؟ چه تاثیری بر کاهش مصرف آب دارد؟

یک شکل معمولی از آلودگی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد ذرات ناشی از سوختن سوخت را در هوا خارج کنند. این آلودگی شبیه دوده است که حاوی ذرات کوچک حجیمی است که در هوا شناور هستند.

یکی دیگر از اشکال رایج آلودگی گازهای خطرناک مانند دی اکسید، گاز مونوکسید کربن، اکسید N و بخارات شیمیایی است. اینها هنگامی که در اتمسفر قرار می‌گیرند در واکنش‌های شیمیایی اضافی شرکت می‌کنند و باعث بارش اسیدی و آلودگی هوا می‌شوند. منابع جایگزین آلودگی مانند دود دست دوم از داخل ساختمان‌ها برمی گردند.

در نهایت، آلودگی شکل گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید را به خود می‌گیرد که از طریق پدیده جوی جهان را گرم می‌کنند. مطابق با EPA، پدیده اتمسفر زمانی است که گازها انتشار مادون قرمزی را که از جهان تخلیه می‌شود جذب می‌کنند و از خروج گرما جلوگیری می‌کنند. این می‌تواند اقدامی باشد که فضای ما را گرم نگه می‌دارد. اگر چند گاز به اتمسفر وارد شود، گرمای اضافی در دسترس است و این باعث ایجاد گرمای غیر طبیعی در جهان می‌شود.

مشکل قلبی، گرم شدن کره زمین و باران اسیدی شایع‌ترین اثرات آلودگی هوا هستند.

سوزاندن سوخت‌های فسیلی، حمل و نقل و دود کارخانه‌ها از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند.

سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، به کیسه‌های پلاستیکی نه بگویید و از استفاده از کراکر خودداری کنید که می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد.

سئوالات متداول

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا به وجود مواد مضر در هوا مانند ذرات معلق، ازن و دی اکسید نیتروژن گفته می شود که می تواند اثرات منفی بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد.

منابع اصلی آلودگی هوا کدامند؟

منابع اصلی آلودگی هوا فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی، فرآیندهای صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی است.

آلودگی آب چیست؟

آلودگی آب به وجود مواد مضر در بدنه‌های آبی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها اطلاق می‌شود که می‌تواند اثرات منفی بر سلامت انسان و زندگی آبزیان داشته باشد.

منابع اصلی آلودگی آب کدامند؟

منابع اصلی آلودگی آب فعالیت‌های انسانی مانند رواناب کشاورزی، تخلیه فاضلاب و پسماندهای صنعتی است.

برخی از اثرات آلودگی آب برای سلامتی چیست؟

آلودگی آب می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از اثرات سلامتی از جمله بیماری‌های گوارشی، تحریک پوست و حتی سرطان شود.

آلودگی خاک چیست؟

آلودگی خاک به وجود مواد مضر مانند فلزات سنگین و آفت کش‌ها در خاک اطلاق می‌شود که می‌تواند اثرات منفی بر سلامت انسان و رشد گیاهان داشته باشد.

منابع اصلی آلودگی خاک کدامند؟

منابع اصلی آلودگی خاک فعالیت‌های انسانی مانند دفع زباله‌های صنعتی، شیوه‌های کشاورزی و شهرنشینی است.

برخی از اثرات بهداشتی آلودگی خاک چیست؟

آلودگی خاک می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از اثرات سلامتی از جمله مشکلات تنفسی، تحریک پوست و حتی سرطان شود.

راه حل هایی برای مقابله با آلودگی هوا، آب و خاک چیست؟

برخی از راه حل‌ها برای آلودگی هوا، آب و خاک عبارتند از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل و صنعت، اجرای شیوه‌های کشاورزی پایدار و دفع مناسب زباله‌های خطرناک. علاوه بر این، افراد می‌توانند اقداماتی مانند صرفه جویی در انرژی و آب، کاهش استفاده از پلاستیک و دفع صحیح زباله‌های خطرناک خانگی را انجام دهند.

جمع بندی

آلودگی فرآیندی است که در آن زمین، آب، هوا، یا سایر عناصر محیط ناپاک خطرناک یا نامناسب برای استفاده قرار می‌گیرد. این کار با وارد کردن یک چیز به یک محیط طبیعی انجام می‌شود. با این حال، ماده لازم نیست قابل مشاهده باشد. فعالیت‌های انسانی مانند تصفیه معیوب زباله و نشت نفت از علل شایع این آلودگی‌ها هستند. و هر انسانی در این زمین مسئول آلودگی است و فقط انسانها توانایی اجتناب از هر نوع آلودگی را دارند.

admin
admin
چطور بود؟
+1
3
+1
2
+1
+1
+1
+1
1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط