Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ مد و زیبایی @ داشتن روتین پوستی برای آقایان عیب نیست!

داشتن روتین پوستی برای آقایان عیب نیست!

by | 15 آذر 1401 | مد و زیبایی | 0 comments

بیایید این مطلب را با این جمله شروع کنیم که “زیباترین لباس هر شخصی، پوست اوست”. همین جمله باعث می‌شود تا از کلیشه‌های جنسی و تابوهایی که کارهای آرایشی و بهداشتی را مختص خانم‌ها می‌داند و یک سری کارها را برای آقایان ممنوع می‌کند رها شویم. میل به زیبایی و آراستگی، جنسیت نمی‌شناسد. بسیاری بر این باورند که آقایان اغلب پوست خوبی دارند و نیاز به سختگیری برای داشتن روتین پوستی برای آقایان نیست. اما از آنجایی که طرفداران زیبایی نچرال یا طبیعی روز به روز زیاد می‌شود، به نظر شما اختصاص دادن چند دقیقه در روز به سلامت پوست خود بهتر از پشیمانی از داشتن چین و چروک‌های زودرس در آینده نیست؟

پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت پوست خانم‌ها و آقایان بیشتر آشنا شوید و یک روتین پوستی ساده برای آقایان را به شما معرفی کنیم.

تفاوت پوست آقایان و بانوان

پوست آقایان و خانم‌ها از نظر بیولوژیکی دارای تفاوت‌هایی است. همین موضوع باعث می‌شود که روتین پوستی برای آقایان متفاوت از بانوان باشد. 3 عامل زیستی اصلی این تفاوت‌ها را بوجود آورده است:

  1. پوست مردان در مقایسه با پوست زنان، ضخیم‌تر است. خارجی‌ترین لایه پوست، لایه شاخی نام دارد که به آن سد پوستی نیز گفته می‌شود. لایه شاخی در ساختار پوست آقایان ضخیم‌تر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که ضخامت پوست آقایان 25% بیشتر از پوست زنان است.
  2. تراکم کلاژن در پوست آقایان بیشتر از بانوان است. کلاژن یک پروتئین سخت، نامحلول و فیبری است که حدود یک سوم از کل پروتئین‌های بدن را تشکیل می‌دهد. کلاژن در ساختار ماهیچه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌ها وجود دارد و از مهم‌ترین اجزای پوست نیز به شمار می‌رود. کلاژن مانند چسبی است که دیگر اجزا را کنار هم نگه می‌دارد. مشخص شده که تراکم کلاژن در پوست آقایان بسیار بیشتر است؛ به همین دلیل است که آقایان نسبت به بانوان دیرتر دچار چین و چروک می‌شوند.
  3. چربی پوست مردان نسبت به زنان بیشتر است. علیرغم اینکه تعداد غدد ترشح کننده چربی در پوست آقایان کمتر است، اما این غده‌ها فعال‌تر هستند و آقایان منافذ پوستی بزرگتری دارند؛ بنابراین پوست چرب‌تری نسبت به خانم‌ها دارند. با اینکه این چربی ممکن است آن‌ها را مستعد جوش صورت کند، اما باعث می‌شود تا رطوبت پوستشان بیشتر باشد و کمتر دچار بی‌آبی پوستی شوند.

شاید این سوال به ذهنتان برسد که خب! وقتی آقایان بصورت ژنتیکی چنین پوست خوبی دارند، پس چرا باید روتین پوستی داشته باشند؟ پاسخ این است که همه ما نیاز داریم تا سلامت پوست خودمان را حفظ کنیم؛ چرا که داشتن پوست شفاف و صاف در کنار استایل شیک، بر روی تمامی روابط ما تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید  30 مدل لباس مجلسی زنانه جدید

روتین پوستی چیست؟

به بیان ساده، روتین پوستی به انجام مجموعه کارهایی گفته می‌شود که به مراقبت از پوست منجر شود. یعنی بطور روزانه چند کار ساده را برای حفاظت از پوست خودمان انجام دهیم. شاید در قدم اول انجام این روتین پوستی دشوار و وقت گیر به نظر برسد اما بعد از مدتی، مانند دوش گرفتن جزئی از فعالیت‌های روزانه‌تان می‌شود و فقط چند دقیقه از زمان شما را می‌گیرد.

ضرورت انجام روتین پوستی برای آقایان چیست؟

آقایان بخاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و نور خورشید، اصلاح مکرر صورت و تعریق بیشتر، مستعد جوش زدن و نمایان شدن آکنه در صورتشان هستند. با انجام روتین روزانه، این آلودگی‌ها را از پوستتان پاک می‌کنید و محیط صورتتان را عاری از هرگونه جوش و آکنه می‌کنید.

همچنین، امروزه افراد بیشتری به آراستگی ظاهری خود اهمیت می‌دهند و برای داشتن استایل زیبا، انرژی زیادی را صرف خوش اندام بودن و داشتن مدل موهای زیبا می‌کنند. داشتن پوستی صاف و شفاف بهترین مکمل برای خوشتیپ بودن است.

تاثیر داشتن پوستی صاف

مراحل روتین پوستی

در اینجا به معرفی چند گام ساده برای انجام روتین پوستی برای آقایان می‌پردازیم. مجموع انجام این مراحل بطور میانگین شاید ده دقیقه در روز وقت شما را بگیرد اما از پیری زودرس پوست صورت شما جلوگیری می‌کند و بروز چین و چروک‌های شما را تا 10 سال به تعویق می‌اندازد.

1. شناخت نوع پوست

اولین و مهم‌ترین گام برای شروع روتین پوستی برای آقایان، شناسایی نوع پوستشان است. این کار باعث می‌شود تا از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب پوست خود استفاده کنند و تاثیرگذاری بیشتری از آن‌ها ببینند. در کل 5 نوع مختلف از پوست داریم:

  • پوست طبیعی: پوست طبیعی به راحتی تحریک نمی‌شود و چربی آن زیاد نیست و اثری از جوش و آکنه در این نوع پوست دیده نمی‌شود.

  • پوست چرب: حتما افرادی را دیده‌اید که پوست براقی دارند و انگار یک لایه روغن بر روی پوست آن‌ها وجود دارد! چنین پوستی، پوست چرب نام دارد و از ویژگی‌های آن، چرب بودن و براق بودن است. امکان بروز جوش و آکنه در این نوع پوست زیاد است.

  • پوست خشک: اگر در پوستتان احساس کشیدگی و گاها خارش می‌کنید و چین و چروک‌های ریزی بر روی پوستتان ایجاد شده است، شما دارای پوست خشک هستید.

  • پوست مختلط: پوست مختلط دارای نواحی چرب و خشک بطور همزمان است. برای تشخیص اینکه پوستتان مختلط است یا نه، یک ناحیه فرضی T شکل در صورتتان بکشید. به این صورت که خط افقی روی پیشانی و خط عمودی روی بینی باشد. اگر این ناحیه از صورت شما شفاف و چرب باشد و بقیه نواحی خشک یا حساس باشد، شما دارای پوست مختلط هستید.
همچنین بخوانید  مزوتراپی صورت برای لک

  • پوست حساس: کسانی که دارای پوست حساس هستند، به راحتی با نور خورشید و محصولات آرایشی و بهداشتی تحریک می‌شوند و پوست آن‌ها قرمز می‌شود و یا بر روی پوستشان لکه‌های ریز و خارش ایجاد می‌شود.

2. دوش گرفتن

روتین پوستی با دوش گرفتن شروع می‌شود. دوش گرفتن باعث حذف آلودگی‌ها از پوست می‌شود و پاکسازی عمیق پوست شکل می‌گیرد و پوست شما آماده جذب مواد مغذی حاصل از لوسیون‌ها و ماسک‌های مختلف می‌شود.

نکته: دوش گرفتن با آب گرم و یا داغ اصلا توصیه نمی‌شود چرا که آب داغ به خودی خود باعث چین و چروک می‌شود و آب ولرم و یا سرد چربی طبیعی پوست را حفظ می‌کند و باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود.

مردی در حال دوش گرفتن

3. لایه برداری صورت

بعد از دوش گرفتن و باز شدن منافذ پوست، حالا نوبت لایه برداری از پوست است. روزانه بسیاری از سلول‌های سطحی پوست می‌میرند و ‌‌نیاز است تا آن‌ها را از روی سطح پوستمان جدا کنیم. با استفاده از روش‌های لایه برداری و اسکراب، این سلول‌های مرده از بین می‌روند و چربی پوست تنظیم می‌شود و با پاکسازی این منافذ از آلودگی‌ها، احتمال ایجاد آکنه را کاهش می‌دهیم.

اما اسکراب چیست؟ اسکراب‌ها لایه بردارهایی هستند که باعث پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و سول‌های مرده می‌شوند. اسکراب‌ها اغلب دارای گرانول‌های ریز هستند به همین دلیل وقتی آن‌ها را بر روی صورت خود می‌مالید کمی احساس زبری به شما دست می‌دهد.

بهتر است هفته‌ای دو الی سه بار اسکراب پوست انجام دهید. البته اگر پوست حساسی دارید این کار را فقط هفته‌ای یک بار انجام دهید. در هنگام اسکراب کردن حواستان باشد که آن را با شدت روی پوست نمالید چرا که باعث زخم شدن و خراش پوست می‌شود؛ در عوض آن را به آرامی و به مدت دو الی سه دقیقه بر روی پوست صورتتان بمالید و سپس شستشو دهید.

اگر به هر دلیلی استفاده از اسکراب برایتان مقدور نیست، می‌توانید از انواع ماسک‌های لایه بردار استفاده کنید. مقداری از این ماسک‌ها را بر روی پوست پیشانی، بینی و گونه‌های خود بمالید و بعئ از حدود 15 دقیقه آن را از روی صورت بردارید

4. شستشوی صورت

   اکیدا توصیه می‌شود که روزی 2 بار صورت خود را بشویید (درست برعکس اسکراب کردن که هفته‌ای دو الی سه بار بود). یک بار در روز و یک بار در شب صورت خود را با استفاده از شوینده‌ها و یا فوم‌های مخصوص صورت بشویید و از شستن صورت خود با صابون خودداری کنید (صابون پوست صورت را خشک می‌کند). این کار باعث می‌شود که پوست صورتتان از باکتری‌ها و چربی‌های اضافی پاک شوند و رطوبت پوستتان حفظ شود.

شستشوی صورت

5. مرطوب کردن پوست

همانطور که می‌دانید قسمت اعظم بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هیدراته نگه داشتن پوست و حفظ رطوبت آن، کمک شایانی به جلوگیری از پیری پوست و ایجاد چین و چروک می‌کند. پس از دوش گرفتن و یا شستن صورت خود، با استفاده از حوله تمیز، با زدن ضربه‌های آرام صورت خود را خشک کنید و کشیدن حوله بر روی پوست صورت خودداری کنید. سپس از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید. حفظ رطوبت پوست، به سالم ماندن آن کمک می‌کند و روند پیری را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید  دستبند چرم | بهترین هدیه برای آقایان و خانم ها با کمترین هزینه
مرطوب کردن پوست صورت

6. استفاده از کرم دور چشم

اگر دقت کرده باشید، پوست اطراف چشم نسبت به سایر قسمت‌های صورت بسیار نازک‌تر و حساس‌تر است. چین و چروک‌های ریز در این ناحیه به راحتی نمایان می‌شوند. ایجاد تیرگی و پف چشم در آقایان رایج است به همین دلیل استفاده از کرم دور چشم در آقایان بسیار توصیه می‌شود. با توجه به نوع پوست خود و سن و سالتان کرم دور چشم مناسب خود را تهیه کنید و پس از هربار شست و شوی صورت، مقداری از آن را به ناحیه پلک پایینی چشم‌هایتان به صورت ضربه‌ای بزنید

استفاده از کرم دور چشم

7. استفاده از ضد آفتاب

بسیاری از آقایان فکر می‌کنند که استفاده از کرم ضد آفتاب جنبه آرایشی دارد و فقط خانم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. این ذهنیت به خاطر انواعی از ضدآفتاب‌های رنگی و یا کرم پودردار ایجاد شده است. اما باید بگوییم که ضدآفتاب‌های بی رنگ که مناسب استفاده آقایان باشند نیز وجود دارند. استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب می‌تواند از پوست شما در برابر عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه آفتاب و رادیکال‌های آزاد که منجر به پیری زودرس می‌شوند جلوگیری کند.

8. تمیز نگه داشتن ریش ها

بسیاری از آقایان، برای داشتن استایلی جذاب ترجیح می‌دهند که ته ریش و یا ریش بلند داشته باشند. بنابراین ریش آقایان نیز نیاز به رعایت بهداشت و رسیدگی دارد. ریش صورت آقایان هم مانند وست صورتشان، در معرض انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرد پس لازم است تا با استفاده از شوینده‌های مناسب، آن‌ها را شستشو دهید و بعد از حمام با ایتفاده از روغن‌های مخصوص آن‌ها را تیمار کنید. شادابی و آراستگی ریش‌های شما تاثیر بسیاری بر جذابیت ظاهری شما می‌گذارد.

در این مقاله به بررسی پایه‌ای ترین کارها برای انجام روتین پوستی برای آقایان پرداختیم. با انجام این چند مرحله ساده، می‌توانید سلامت و شادابی پوست صورت خود را برای سال‌ها تضمین کنید و پیری صورت خود را تا چندین سال به تعویق بیندازید.

خاطره سرایی
خاطره سرایی

خاطره سرایی هستم. متولد 1372 و کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه سراسری کاشان. در زمینه ترجمه و سئو فعالیت دارم و از انجام آن‌ها لذت می‌برم. ورزش، خوشنویسی و نوشتن از علاقه‌مندی‌های شخصی من هستند. امیدوارم از خواندن مقالات من لذت ببرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط