Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ امور زنان @ زگیل تناسلی زنانه چیست؟پیشگیری و درمان آن

زگیل تناسلی زنانه چیست؟پیشگیری و درمان آن

by | 8 اسفند 1401 | امور زنان, رابطه و ازدواج, سلامت عمومی | 0 comments

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی در بین زنان و مردان زگیل تناسلی زنانه است که ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی آن را ایجاد می‌کند. ابتلا به این ویروس می‌تواند در خانم‌ها سرطان رحم و سرطان دهانه رحم را در پی داشته باشد. بعضی دیگر از انواع این ویروس می‌تواند در نهایت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ شود. عفونت hpv شدیدا مسری بوده و از شایع‌ترین نشنه‌های بیماری جنسی است. زگیل تناسلی زنانه بسیار خطرناک‌تر از زگیل تناسلی مردان است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شویم.

علائم زگیل تناسلی زنانه

این ویروس می‌تواند به همراه علائم دیگر باشد یا اینکه هیچ نشانه دیگری به جز خود زگیل را به همراه نداشته باشد. از علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی در خانم‌ها می‌توان به خارش، سوزش یا حساسیت در اطراف واژن اشاره کرد.

چطور می‌توان زگیل تناسلی را تشخیص داد:

  • احتمالا این زگیل ظاهری شبیه به گل کلم دارد.
  • این زگیل می‌تواند در هر بخش از بدن که در معرض تماس جنسی باشد، به وجود بیاید. برای مثال در دهانه واژن، کشاله ران، دهان، گلو و غیره.
  • ایجاد خارش و درد و سوزش در این ناحیه، از نشانه‌های زگیل تناسلی زنانه است.
  • خانم‌هایی که دچار این بیماری می‌شوند احتمالا علائمی مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی یا غیره ر ا در واژن داشته باشند. همچنین اگر زگیل در مجاری ادراری ایجاد شود، می‌تواند سبب انسداد مجاری ادراری هم بشود.

آیا زگیل تناسلی زنانه همراه با درد است؟

درد زگیل تناسلی زنانه
زگیل تناسلی زنانه

اگر در زمان مناسب برای درمان این بیماری اقدام شود، معمولا این زگیل‌ها دردناک نیستند اگرچه ممکن است علائمی مانند خارش، حساسیت یا سوزش را به همراه داشته‌باشند.

علت ایجاد زگیل تناسلی زنانه

همانطور که در آغاز هم اشاره کردیم، ویروس HPV باعث ظاهر شدن زائده‌هایی در قسمت‌های از واژن خانم‌ها می‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شود. بیشتر کسانی که دچار این بیماری می‌شوند، متوجه وجود این علائم در شریک جنسی‌شان نبوده‌اند. درواقع همین مخفی بودن و خاموش بودن علائم سبب می‌شود که این بیماری با سرعت بیشتری بین افرد منتشر شود.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی زنانه

برای تشخیص این بیماری پزشک باید یک معاینه روتین و ساده انجام دهد که با معاینه ظاهری فرد این زائده‌ها بررسی می‌شوند. زگیل‌های تناسلی علائم مشخصی دارند که از همان ابتدا با بررسی فیزیکی مشخص می‌شوند.

همچنین بخوانید  21 نکته برای قرار ملاقات با یک مرد بیوه

اگر علائم این زگیل در بدن فرد مشاهده نشد، پزشک بنا بر تشخیص خودش قسمت‌های پنهان و داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را هم به وسیله دستگاه بررسی می‌کند. چرا که گاهی زگیل‌ها در نواحی داخلی مانند دهانه رحم یا درون واژن رشد می‌کنند و قابل دیدن و مشاهده نیستند.

اگر احتمال ابتلا فرد به زگیل تناسلی و سایر عفونت‌های ناشی از آن وجود داشته باشد، پزشک باید از روش‌های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده کند.

برای این امر، دو روش مرسوم وجود دارد:

  • تست پاپ‌اسمیر
  • آزمایش خون

تست پاپ‌اسمیر

تست پاپ‌اسمیر برای زگیل تناسلی زنانه
تست پاپ اسمیر

برای تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی زنانه و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای 35 سال پیشنهاد می‌شود که حداقل برای سالی یک بار تست پاپ‌اسمیر انجام دهند. این تست تنها مختص بانوان است و برای انجام آن باید از دهانه رحم و واژن نمونه‌برداری شود. با انجام این تست می‌توان بررسی خوب و دقیقی در خصوص بیماری و تبعات آن انجام داد. همچنین تست پاپ‌اسمیر بسیاری از عفونت‌ها و سرطان‌هایی که دستگاه تناسلی خانم‌ها را درگیر می‌کند را هم تشخیص می‌دهد.

در این روش به وسیله یک دستگاه به نام اسپکولوم دهانه رحم را باز کرده و سپس با یک برس استریل ، از سلول‌های دیواره رحم و واژن نمونه‌برداری می‌شود.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی زنانه

روش دیگری که برای تشخیص این بیماری وجود دارد، آزمایش خون است. برای تشخیص نوع زگیل‌های تناسلی در بدن فرد، علاوه بر تست پاپ‌اسمیر که یک روش مخصوص خانم‌ها است، یک روش مولکولی هم وجود دارد که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان استفاده می‌شود. این روش دقت و حساسیت بالایی دارد و می تواند به طور مشخص بیان کند که فرد به این ویروس مبتلا شده است یا نه.

یکی از راه‌های انجام آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی، ژنوتایپینگ است که که به وسیله آن ژن hpv را توان‌یابی می‌کنند تا بدانند که فرد به این ویروس آلوده شده است یا نه.

البته برای تشخیص این بیماری یک روش دیگر به نام REAL TIME PCR هم وجود دارد که در آن ژن مورد نظر بیش از هزاران بار مورد تکثیر قرار گرفته و سپس نتایج حاصله از آن روی دستگاه آنالیز می‌شود.

چرا زگیل تناسلی ایجاد می‌شود؟

زگیل تناسلی زنانه و علایم
درد زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم، اصلی‌ترین علت ایجاد زگیل تناسلی در خانم‌ها و آقایان وجود یک نوع ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس به طور کلی باعث ایجاد زگیل‌ها می‌شود ولی با توجه به اینکه بیش از 100 نوع مختلف از این زگیل وجود دارد، هر تیپ زگیل‌های متفاوتی در سطح بدن ایجاد می‌کنند.

بعضی از تیپ‌های ویروس HPV عامل  ایجاد زگیل های تناسلی هستند.

به طور کلی تمام زگیل‌ها و زگیل‌های تناسلی در که در بدن فرد ایجاد می‌شوند، به خاطر ویروس hpc هستند. اما علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی بلافاصله در بدن فرد ایجاد نمی‌شود.

با توجه به وضعیت سیستم ایمنی بدن هر فرد، مدت زمانی طول می‌کشد که بدن نشانه‌ها و علائم زگیل تناسلی را بروز دهد. این مدت زمان برای هر کس متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی به طور کلی از زمان دریافت ویروس تا حدود 3 ماه طول می‌کشد تا این نشانه‌ها بروز کنند.

همچنین بخوانید  فوائد شگفت انگیز دوش آب سرد

در افرادی که دچار بیماری‌های دیگر هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این نشانه‌ها زودتر خودشان را بروز می‌دهند.

راه‌های مختلف انتقال زگیل تناسلی

مهم‌ترین دلیلی که باعث انتقال این بیماری می‌شود، تماس مستقیم پوستی است و این تفاوتی در خانم‌ها یا آقایان ندارد. ارتباط جنسی با کسی که به این بیماری مبتلا باشد، می‌تواند اصلی‌ترین دلیل انتقال بیماری باشد.

البته عوامل دیگری هم هستند که می‌توانند باعث انتقال بیماری زگیل تناسلی شوند. حتی این امکان وجود داد که بدون رابطه جنسی، دچار این بیماری بشوید.

در ادامه مهم‌ترین عوامل انتقال بیماری زگیل تناسلی زنان و مردان را می‌خوانید:

  • فعالیت جنسی بیش از حد و با بیش از یک شریک جنسی
  • بی بند و باری اخلاقی
  • بازه سنی 12 تا 35 سال
  • اعتیاد به مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی
  • تجربه تجاوز جنسی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • ابتلا به ایدز
  • رعایت نکردن نکات بهداشتی
  • ابتلا به سایر بیماری‌های STD یا آمیزشی
  • نوزادانی که مادرانی با این بیماری داشتند.

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی

در مواردی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد، بدون برقراری رابطه جنسی هم ممکن است به این بیماری مبتلا شود. این مورد در افراد زیر بیشتر دیده می‌شود:

  • مبتلایان به ایدز
  • کسانی که به انواع سرطان‌ها و عفونت‌ها مبتلا هستند
  • کسانی که عمل‌های پیوندی داشته و عضو جدید گرفته‌اند.
  • افراد با استفاده بیش از اندازه از قرص‌های ضدبارداری
  • افرادی با سابقه فعالیت جنسی در سنین پایین

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی زنانه

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، ین بیماری گاهی هیچ علائمی ندارد. این نکته سبب شده است که پزشکان خانم‌ها را به معاینات لگنی دوره‌ای تشویق کنند. این نکته به خصوص برای کسانی که روابط محافظت نشده دارند، توصیه می‌شود و مهم‌تر است. نکته مهم دیگری که برای معاینه دوره‌ای خانم‌ها اهمیت دارد، این است که این زگیل می‌تواند در دهانه رحم و داخل واژن مخفی شده و به چشم نیاید. اما سوالی که وجود دارد این است که چطور مطمئن شویم که دچار این بیماری نمی‌شویم؟

برای این امر می‌توانید از واکسن HPV پیش ازاولین تجربه جنسی استفاده کنید.  شما می‌توانید از دو واکسن گارداسیل 4 و گارداسیل 9 در بازه سنی 9 تا 45 سال استفاده کنید تا از ابتلا به زگیل تناسلی زنانه و زگیل تناسلی مردانه در امان باشید.

همچنین داشتن روابط جنسی محافظت شده و رعایت بهداشت و استفاده از کاندوم هم می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را تا اندازه زیادی کاهش دهد.

واکسن برای زگیل تناسلی زنانه
تزریق به بدن

درمان زگیل تناسلی زنانه

زگیل تناسلی زنانه می‌تواند تنها یک عارضه پوستی ساده باشد اما مشکلی که آن را ترسناک کرده‌است، نبود درمان قطعی برای این بیماری است. درواقع هیچ درمان قطعی و دائمی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راهکارهای موقت برای درمان بیماری و سرکوب علائم استفاده می‌شوند. راهکارهایی مانند:

  • استفاده از دارو و پماد برای درمان زگیل‌های خیلی کوچک که در مراحل ابتدایی هستند.
  • کرایوتراپی یا انجماد زگیل.
  • لیزر زگیل تناسلی که در این روش حتی می‌توان ریشه زگیل را هم سوزاند.
همچنین بخوانید  لیست کامل بیماری های مقاربتی، پیشگیری و درمان

اگر زگیل تناسلی زنانه را درمان نکنیم، چه می شود؟

در برخی از افراد این زگیل‌ها ممکن است در بازه زمانی چند ماهه تا چند ساله از بین بروند. در موارد دیگر درصورت درمان نشدن زگیل‌ها، آن‌ها مدام بزرگ‌تر شده و به شکل خوشه‌ای درمی‌آیند. حتی اگر این بیماری کاملا درمان نشود، امکان بازگشت آن وجود دارد.

اگر زنی تغییرات پیش سرطانی داشته باشد، آیا به معنی ابتلا به این بیماری است؟

زنانی که دچار تغییرات پیش سرطانی هستند، نیاز به درمان دارند تا مطمئن شوند که این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی تبدیل نمی‌شوند. در این مورد درمان معمولا شامل جراحی حذف یا تخریب بافت است.

Conization روشی است که در آن ناحیه دهانه رحم را به کمک یا چاقو یا لیزر یک روش روش به نام LEEP حذف می‌کنند. کرایوتراپی یا لیزر درمانی هم ممکن است برای نابودی بافتی که درگیر سرطان است، مفید باشد.

آیا روش‌های جلوگیری از بارداری می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی زنانه هم جلوگیری کند؟

روش‌هایی که از تماس جنسی و پوستی جلوگیری کنند، می‌توانند جلو ابتلا به بیماری را بگیرند. برخی از محققان بیان کردند که عفونت‌های اچ پی وی همچنین می‌تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. پس بهتر است تا زمانی که درگیر این بیماری هستید، باردار نشوید.

این ویروس به واسطه تماس جنسی منتقل می‌شود. اما توسط مایعات بدن و یا خون یا ارگان‌هایی که برای پیوند برداشته می‌شوند، منتقل نمی‌شود. پس استفاده از کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را تا اندازه زیادی کاهش دهد. اما معمولا به طور کامل از عفونت اچ پی وی جلوگیری نمی‌کند.

درصورتی که در معرض این بیماری هستید، چه باید بکنید؟

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند و شرکای جنسی آن‌ها احتمالا باید با پزشک مشورت کنند. به یاد داشته باشید که برداشتن و حذف ضایعات زگیل، احتمال انتقال ا را کاهش نمی‌دهد. همچنین کاندوم احتمال انتقال بیماری را به صفر نمی‌رساند. زنانی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند، باید بدانند که انجام تست پاپ‌اسمیر و غربالگری دهانه رحم، برای تشخیص تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم اهمیت زیادی دارد. چرا که تغییرات پیش سرطانی را می‌توان درمان کرد و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش داد.

آیا تستی برای تشخیص این بیماری وجود دارد؟

گاهی می‌توان وجود این بیماری را با تست پاپ‌اسمیر تشخیص داد. چرا که پاپ‌اسمیر سلول‌های غیرطبیعی پیش سرطانی را شناسایی کرده و عفونت اچ پی وی باعث یجاد برخی تغییرات در ناحیه  گردن رحم می‌شود. اگر نتیجه تست پاپ‌سمیر طبیعی نباشد، با انجام تست‌های پیشرفته‌تر، وجود این بیماری تایید می‌شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط