Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ علائم و درمان مسمومیت غذایی بدون دردسر!

علائم و درمان مسمومیت غذایی بدون دردسر!

by | 11 تیر 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

مسمومیت غذایی نوعی بیماری ناشی از مصرف غذا و یا نوشیدنی است که بهداشت اولیه در آن رعایت نشده است و در نتیجه، میکروب‌های آن ماده غذایی باعث مسمومیت شما می‌شود. درمان مسمومیت غذایی کار سختی نیست ولی باید خیلی سریع انجام شود. تا انتهای مقاله با تیم یونویس همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد مسمومیت غذایی و درمان آن به دست بیاورید.

مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی اغلب شامل ناراحتی معده، اسهال و استفراغ است. علائم معمولا در عرض چند ساعت یا چند روز پس از خوردن غذا شروع می‌شود. اکثر اوقات، مسمومیت غذایی در افراد خفیف است و بدون درمان خاصی و مراجعه به دکتر بهبود می‌یابند.

گاهی اوقات مسمومیت غذایی باعث بیماری یا عوارض شدید می‌شود.

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به مسمومیت غذایی به خودی خود بدون درمان دارویی بهبود می‌یابند. شما می‌توانید با جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته برای جلوگیری از کم آبی، مسمومیت غذایی را درمان کنید. در برخی موارد، داروهای بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم شما کمک کنند.

هنگامی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوید، ممکن است بعد از خوردن غذا، استفراغ کنید یا برای مدت کوتاهی اشتهای خود را از دست بدهید. هنگامی که اشتهای شما برگشت، اغلب می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید، حتی اگر هنوز اسهال دارید. نکاتی را در مورد اینکه هنگام مسمومیت غذایی چه بخورید بیابید.

اگر کودک شما علائم مسمومیت غذایی مانند استفراغ یا اسهال را دارد، در تماس با پزشک برای مشاوره دریغ نکنید.

مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین کنید.

علائم مسمومیت غذایی

هنگامی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوید، برای جلوگیری از کم آبی یا درمان کم آبی خفیف باید مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین کنید. شما باید مایعات زیادی بنوشید. اگر استفراغ مشکل ساز است، سعی کنید مقدار کمی مایعات شفاف بنوشید. جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته مهم‌ترین درمان مسمومیت غذایی است.

اکثر بزرگسالان مبتلا به مسمومیت غذایی می‌توانند مایعات و الکترولیت‌ها را با مایعاتی مانند:

  • آب
  • آب میوه با آب اضافه شده برای رقیق شدن آب میوه
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • خوردن کراکر نمکی نیز می‌تواند به جایگزینی الکترولیت‌ها کمک کند.

بزرگسالان مسن، با سیستم ایمنی ضعیف و بزرگسالان مبتلا به اسهال شدید یا علائم کم آبی باید از محلول‌های آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte، Naturalyte، Infalyte و CeraLyte استفاده کنند. محلول‌های آبرسانی خوراکی مایعاتی هستند که حاوی گلوکز و الکترولیت هستند.

همچنین بخوانید  بررسی فواید سونا خشک بر روی سلامتی

در مورد کودکان، اگر کودک شما مسمومیت غذایی دارد، باید طبق دستور به کودک خود یک محلول آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte، Naturalyte، Infalyte و CeraLyte بدهید. در مورد دادن این محلول‌ها به نوزاد خود با پزشک صحبت کنید. شیرخواران باید طبق معمول شیر مادر یا شیر خشک بنوشند.

داروهای بدون نسخه

در برخی موارد، بزرگسالان برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی می‌توانند داروهای بدون نسخه مانند لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات مصرف کنند.

این داروها می‌توانند برای نوزادان و کودکان خطرناک باشند. قبل از دادن داروی بدون نسخه به کودک خود با پزشک صحبت کنید.

اگر اسهال خونی یا تب دارید (علائم عفونت با باکتری یا انگل) از داروهای بدون نسخه برای درمان اسهال استفاده نکنید. برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

چگونه پزشکان مسمومیت غذایی را درمان می کنند؟

درمان مسمومیت غذایی

برای درمان مسمومیت غذایی ناشی از باکتری‌ها یا انگل‌ها، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها یا داروهایی که انگل‌ها را هدف قرار می‌دهند، علاوه بر محلول‌های آبرسانی مجدد تجویز کند.

در برخی موارد، پزشکان ممکن است پروبیوتیک را توصیه کنند. پروبیوتیک‌ها میکروب‌های زنده هستند، اغلب باکتری‌ها، که ممکن است شبیه میکروب‌هایی باشند که معمولاً در دستگاه گوارش خود دارید. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از پروبیوتیک‌ها ممکن است به کوتاه کردن دوره اسهال کمک کنند.

محققان هنوز در حال مطالعه استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان مسمومیت غذایی هستند. به دلایل ایمنی، قبل از استفاده از پروبیوتیک‌ها یا هر داروی مکمل یا جایگزین دیگر با پزشک خود صحبت کنید. این امر مخصوصاً زمانی مهم است که کودکان، افراد مسن یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اسهال داشته باشند.

پزشکان ممکن است نیاز به درمان افرادی با علائم و عوارض تهدید کننده زندگی (مانند کم آبی شدید، سندرم اورمیک همولیتیک یا فلج) در بیمارستان داشته باشند.

چگونه می توانم از مسمومیت غذایی جلوگیری کنم؟

شما می‌توانید با نگهداری مناسب، پختن، تمیز کردن و دست زدن به غذاها از برخی مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کنید به عنوان نمونه:

  • گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ را از سایر غذاها جدا نگه دارید.
  • قبل از استفاده از گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی یا تخم مرغ، سالادها را آماده کرده و در یخچال قرار دهید.
  • غذاهایی که ممکن است فاسد شوند را سریعاً در یخچال یا فریز کنید.
  • قبل و بعد از دست زدن به غذا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن، بریدن یا پختن بشویید.
  • غذاها را به اندازه کافی طولانی و در دمای بالا بپزید تا میکروب‌های مضر را از بین ببرید.
  • ظروف و سطوح را بعد از هر بار استفاده بشویید.
  • غذاهایی را که می‌توانند فاسد شوند و بیش از 2 ساعت بیرون هستند یا در دمای بیش از 90 درجه بیش از 1 ساعت نخورید.
همچنین بخوانید  10 نکته برای داشتن پوست سالم در زمستان

ایمنی مواد غذایی به ویژه برای افرادی که احتمال بیشتری برای ابتلا به مسمومیت غذایی و عوارض مرتبط با آن از جمله وجود دارد، اهمیت دارد

  • نوزادان و کودکان
  • زنان باردار و جنین آنها
  • بزرگسالان مسن تر
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف

شما می‌توانید با توجه به تاریخ انقضا مواد غذایی از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید. شرکت‌ها اگر متوجه شوند که این غذاها می‌تواند مردم را بیمار کند، غذاها را از بازار خارج می‌کنند.

مسمومیت غذایی در حین سفر

اسهال مسافران

برای کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی و ابتلا به اسهال هنگام سفر به مناطقی با ایمنی بهداشت پایین، از خوردن یا نوشیدن موارد زیر خودداری کنید:

  1. آب بطری نشده یا تصفیه نشده. همچنین از مسواک زدن دندان‌های خود با آب بطری نشده یا تصفیه نشده خودداری کنید. آب شیر، چاه، دریاچه یا رودخانه ممکن است حاوی میکروب باشد.
  2. یخ، غذاها و نوشیدنی‌های تهیه شده با آب شیر یا چاه تصفیه نشده.
  3. آب، شیر و فرآورده‌های شیر غیر پاستوریزه مانند پنیر یا ماست. پاستوریزاسیون میکروب‌های مضر را از بین می‌برد.
  4. غذا یا نوشیدنی از دست فروشان خیابانی.
  5. غذای گرمی که گرم سرو نشده.
  6. گوشت خام یا نیم پز، ماهی یا صدف.
  7. سبزیجات و میوه‌های خامی که در آب تمیز نشویید یا خودتان پوست آن‌ها را جدا نکرده باشید.

اگر نگران اسهال در حین سفر هستید، قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است راه‌هایی را برای درمان آب محلی برای کشتن یا حذف میکروب‌های مضر توصیه کند. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در صورت بروز اسهال در طول سفر، آنتی بیوتیک همراه داشته باشید. درمان زودهنگام با آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند یک مورد اسهال مسافران را کوتاه کند. پزشکان ممکن است آنتی بیوتیکی مانند ریفاکسمین (Xifaxan) یا ریفامایسین (Aemcolo) را برای درمان بزرگسالان مبتلا به اسهال مسافران تجویز کنند. خون در مدفوع برای اسهال شدید مسافران، پزشک ممکن است آزیترومایسین (Zithromax، Zmax) یا سیپروفلوکساسین را تجویز کند.

پزشکان ممکن است به برخی افراد (به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند) توصیه کنند که قبل و در طول سفر آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از اسهال مسافران جلوگیری شود.

حرف آخر

درمان مسمومیت غذایی برای رهایی از دل پیچه و شکم درد وحشتناک بسیار ضروری است. برای اینکه از سلامتی خود مراقبت کنید، به مواد خوراکی که مصرف می‌کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید غذای خانگی مصرف کنید و یا از رستوران‌های معتبر مواد غذایی خود را تهیه کنید.

همچنین بخوانید  عوارض خودارضایی برای پسران، نحوه ترک آن

سئوالات متداول

مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت غذایی یک بیماری ناشی از مصرف آب یا غذای آلوده است که حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سموم مضر است.

علائم شایع مسمومیت غذایی چیست؟

علائم شایع مسمومیت غذایی عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، تب و کم آبی بدن.

مسمومیت غذایی چگونه تشخیص داده می شود؟

مسمومیت غذایی معمولا بر اساس علائم و سابقه مصرف غذای اخیر بیمار تشخیص داده می‌شود. نمونه مدفوع ممکن است برای شناسایی باکتری یا ویروس خاص عامل بیماری گرفته شود.

شایع ترین علل مسمومیت غذایی چیست؟

شایع‌ترین علل مسمومیت غذایی باکتری هایی مانند سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر، ویروس‌هایی مانند نوروویروس و انگل‌هایی مانند ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم هستند.

چگونه می توان از مسمومیت غذایی پیشگیری کرد؟

با رعایت بهداشت مواد غذایی مانند شستن کامل دست‌ها و سطوح، پختن غذا در دمای مناسب، نگهداری صحیح غذا و جلوگیری از آلودگی متقابل می‌توان از مسمومیت غذایی پیشگیری کرد.

درمان مسمومیت غذایی چیست؟

درمان مسمومیت غذایی به شدت بیماری و علت خاص آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، به بیمار توصیه می‌شود استراحت کند، هیدراته بماند و تا زمان کاهش علائم از مصرف غذاهای جامد پرهیز کند. ممکن است در برخی موارد آنتی بیوتیک تجویز شود.

چه زمانی باید برای مسمومیت غذایی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم شدیدی مانند اسهال خونی، تب بالا، علائم کم آبی بدن یا اگر علائم پس از چند روز بهبود نیافتند، باید برای مسمومیت غذایی به پزشک مراجعه کنید.

آیا مسمومیت غذایی می تواند کشنده باشد؟

در موارد شدید، مسمومیت غذایی می‌تواند کشنده باشد، به ویژه در جمعیت‌های آسیب پذیر مانند کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

مسمومیت غذایی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان مسمومیت غذایی به علت خاص و شدت بیماری بستگی دارد. در بیشتر موارد، علائم در عرض چند روز فروکش می‌کنند، اما برخی موارد ممکن است چند هفته طول بکشد.

آیا هنوز هم می توانم از غذایی که دوباره گرم شده است مسمومیت غذایی داشته باشم؟

پبله، گرم کردن مجدد غذا همیشه همه باکتری‌ها یا سمومی را که ممکن است وجود داشته باشد از بین نمی‌برد، بنابراین ممکن است از غذای گرم شده مجدد مسمومیت غذایی دریافت کنید. گرم کردن مجدد غذا به طور کامل و پیروی از شیوه‌های ایمن نگهداری غذا بسیار مهم است.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط