Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ فوائد شگفت انگیز دوش آب سرد

فوائد شگفت انگیز دوش آب سرد

by | 26 دی 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

تمام شدن آب داغ در طول دوش گرفتن ممکن است واقعاً چیز خوبی باشد. یک دوش آب سرد (حتی برای چند دقیقه) می‌تواند به عنوان سرما درمانی برای کمک به بهبودی و به طور کلی احساس خوب، به خصوص پس از ورزش عمل کند.

شارون هیم، پزشک جراح ارتوپد UCLA Health با گواهینامه فوق تخصصی در ورزش می‌گوید: “دوش آب سرد راهی مناسب برای یک جنگجو، ورزشکار آماتور یا هرکسی است که از ورزش لذت می‌برد تا برخی از مزایای سرما درمانی را بعد از تمرین دریافت کند”.

سرما درمانی چیست؟

سرما درمانی

سرما درمانی که کرایوتراپی نیز نامیده می‌شود، از قرار گرفتن در معرض دمای سرد برای خنک کردن بافت‌های بدن به دلایل درمانی استفاده می‌کند. روش‌های مختلفی برای اعمال سرما درمانی وجود دارد که عبارتند از:

  • دوش آب سرد که شامل کاهش دمای آب زیر 60 درجه در هر بار برای دو تا سه دقیقه است.
  • اسپری سرد، برای بی‌حس کردن یک منطقه کوچک استفاده می‌شود
  • غوطه‌وری در آب سرد یا حمام یخ، یا غوطه‌ور کردن همه چیز به جز سر و گردن در آب سرد
  • کاربرد یخ موضعی برای درمان جراحات یا گروه‌های عضلانی خاص
  • کرایوتراپی کل بدن که بدن را در معرض بخارات بسیار سرد قرار می‌دهد

چرا دوش آب سرد می تواند برای شما مفید باشد؟

دوش آب سرد درمان اولیه برای هیچ شرایطی نیست و تحقیقات قطعی در مورد سرما درمانی هنوز محدود است. اما یک دوش سریع آب سرد زمانی که برای تسکین علائم استفاده می‌شود می‌تواند مفید باشد.

دوش آب سرد ممکن است:

1. ایمنی خود را در برابر سرماخوردگی تقویت کنید

رفتن از دوش آب گرم به آب سرد، حتی برای چند دقیقه ممکن است از شما در برابر ویروس‌های در گردش محافظت کند. شوک آب سرد می‌تواند سلول‌های خونی را تحریک کند که با عفونت (لکوسیت‌ها) مبارزه می‌کنند. یک مطالعه در هلند نشان داد افرادی که به مدت 90 روز به مدت 30، 60 یا 90 ثانیه دوش آب سرد می‌گیرند، 29 درصد کمتر از افرادی که به دوش آب سرد تغییر نمی‌دهند، از محل کار خود مریض می‌شوند.

همچنین بخوانید  علت ایجاد چین و چروک دور چشم و آشنایی با بهترین روش‌ های پیشگیری و رفع آن

2. مبارزه با علائم افسردگی

مبارزه با علائم افسردگی با دوش آب سرد

تحقیقات محدودی در مورد اثرات آب سرد درمانی بر افسردگی در دسترس است. اما تحقیقاتی که وجود دارد نتایج مثبتی را نشان می‌دهد. در یک مطالعه بالینی، شرکت‌کنندگانی که روزانه دوش آب سرد می‌گرفتند، کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که آب سرد ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کرده و اضطراب را کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر افسردگی چیست؟ را بخوانید.

3. بهبود گردش خون

آب سرد بدن شما را تحت فشار قرار می‌دهد – به حالت “بقا” می‌رود و سخت کار می‌کند تا دمای اصلی خود را حفظ کند. این کار بدن شما را تحریک می‌کند تا گردش خون را افزایش دهد.

دکتر Hame می‌گوید: «افزایش گردش خون باعث توزیع مجدد خون و رساندن خون تازه اکسیژن به مناطقی از بدن می‌‎شود که نیاز به بهبود دارند. زمان ریکاوری عضلات پس از ورزش را کاهش می‌دهد. با گذشت زمان، سیستم گردش خون شما ممکن است کارآمدتر شود و خون را با سرعت بیشتری در بدن حرکت دهد و برای افرادی که فشار خون بالا یا دیابت دارند مفید است.

4. افزایش متابولیسم

افزایش متابولیسم با آب سرد

بدن شما انرژی صرف می‌کند تا در یک دوش آب سرد، گرم بماند. نتیجه ممکن است مقدار کمی کالری سوزی و افزایش متابولیسم باشد. اما هنوز برنامه ریزی نکنید که برنامه غذایی سالم و ورزش خود را کنار بگذارید، تحقیق در مورد این مزیت محدود است.

5. کاهش التهاب و جلوگیری از درد عضلانی

هوای سرد باعث سفت شدن رگ‌های خونی شما می‌شود (انقباض عروق). وقتی این اتفاق می‌افتد، خون به سمت هسته و اندام‌های حیاتی بدن شما حرکت می‌کند. خون به طور طبیعی در طول این فرآیند غنی از اکسیژن و مواد مغذی می‌شود.

همانطور که بدن شما دوباره گرم می‌شود، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند (وازودیلات) و خون اکسیژن‌دار را به بافت‌های شما باز می‌گرداند. همانطور که به عقب برمی‌گردد، به از بین بردن التهاب کمک می‌کند – دلیلی برای درد عضلانی با شروع تاخیری، که می‌تواند چند روز پس از ورزش رخ دهد.

همچنین بخوانید  چگونه چروک صورت را از بین ببریم؟

6. تسکین درد موضعی

تسکین درد موضعی با آب سرد

سرما درمانی با کاهش التهاب درد را کاهش می‌دهد. اما با درک مغز شما از درد نیز تداخل دارد. اگر قبل از تزریق به شما اسپری سرد داده‌اند، با کاهش سرعت حرکت احساس درد از طریق اعصاب شما کار می‌کند. این انتقال عصبی ارسال شده به مغز شما را کسل می‌کند.

7.افزایش انرژی رایگان

دوش آب سرد سیستم عصبی سمپاتیک ما را تحریک می‌کند. این باعث ترشح هورمونی می‌شود که به عنوان هجوم آدرنالین احساس می‌شود و به همین دلیل است که دوش آب سرد هر بار شما را پر انرژی می‌کند.

8.باروری مردان را تقویت می کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دمای بالای آب (مانند حمام، جکوزی و دوش آب گرم) می‌تواند باروری مردان را کاهش دهد. بیضه‌ها برای عملکرد بهینه به یک محیط خنک نیاز دارند و دوش آب سرد دقیقاً همین را ارائه می‌دهد.

9. شما را جذاب تر می کند

بله، نشان داده شده است که دوش آب سرد مو و پوست شما را بهبود می‌بخشد. شما حتی آن را احساس خواهید کرد. در یک دوش آب سرد پوست شما بیشتر آموزش داده می‌شود، این احساس منافذ شما را منقبض می‌کند. علاوه بر این، آب سرد مانند آب گرم، روغن‌های طبیعی روی پوست شما را از بین نمی‌برد.

آب بسیار داغ روغن‌های طبیعی سالم را خیلی سریع از پوست شما پاک می‌کند.

حتماً مقاله “بهترین انواع روغن برای حمام” را مطالعه کنید.

10.خواب بهتر

خواب بهتر با دوش آب سرد

پس از دوش آب سرد نیز از بهبود خواب لذت خواهید برد. ما می‌دانیم که خواب برای ورزشکاران و عموم مردم چقدر مهم است و یک ساعت قبل از خواب، دوش آب سرد دمای مرکزی بدن شما را کاهش می‌دهد و ذهن شما را آرام می‌کند.

حتماً مقاله “چگونه یک خواب راحت و خوب داشته باشیم؟” را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از دوش به عنوان سرما درمانی

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک نفر چقدر باید دوش آب سرد بگیرد. اما دکتر هیم توصیه می‌کند از سرما درمانی در پاسخ به تلاش‌های ورزشی خود استفاده کنید، اگر روزانه ورزش می‌کنید، خوب است که هر روز دوش آب سرد بگیرید. نکات او برای گرفتن دوش آب سرد عبارتند از:

  1. آب را زیر 60 درجه نگه دارید: در یک دوش خانگی معمولی، دوش را تا جایی که می‌توانید سرد کنید.
  2. آهسته حرکت کنید: با 30 ثانیه آب سرد شروع کنید. تا یک دقیقه کار کنید و پیشرفت کنید تا دو تا سه دقیقه دوش آب سرد بگیرید.
  3. گرم و سرد متناوب: مربیان ورزشی UCLA Health اغلب دوش کنتراست را بعد از تمرین توصیه می‌کنند. این شامل دوش آب گرم به مدت سه دقیقه و سپس دوش آب سرد به مدت یک دقیقه است. این الگو را سه بار تکرار کنید و همیشه با سرما تمام کنید.
همچنین بخوانید  اگر کاندوم ندارید باید چه کاری انجام دهید؟

نکات بهداشتی قبل از دوش آب سرد

دوش آب سرد بی‌خطر است و برای اکثر افراد سالم هیچ تهدیدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. اما اگر نگرانی‌هایی دارید یا برایتان تشخیص داده شده است با پزشک مراقبت‌های اولیه (PCP) خود مشورت کنید:

  • کهیر سرد (کهیر)، واکنش پوست به قرار گرفتن در معرض سرما
  • بیماری قلبی، زیرا شوک سرماخوردگی ممکن است فشار بیشتری بر قلب وارد کند
  • سندرم رینود که باعث بی‌حسی انگشتان دست و پا در پاسخ به دمای سرد می‌شود.

جمع بندی

تحقیقات نشان می‌دهد که دوش آب سرد می‌تواند با بهبود گردش خون و پاسخ به استرس برای سلامتی مفید باشد. در نتیجه، دوش آب سرد ممکن است به بهبود خلق و خو، سطح انرژی، درد عضلانی، درد، متابولیسم و ​​سیستم ایمنی بدن کمک کند. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای تأیید یا درک بهتر بسیاری از مزایای ادعا شده، از جمله توانایی آنها در درمان افسردگی یا سوزاندن چربی، مورد نیاز است.

دوش آب سرد می‌تواند کوتاه باشد: به اندازه 15 ثانیه. دمای آب معمولاً 50-59 درجه فارنهایت است. آنها برای اکثر مردم بی‌خطر هستند، اما اگر به بیماری‌هایی مانند کهیر سرد یا سندرم رینود مبتلا هستید، ممکن است بخواهید قبل از گرفتن دوش آب سرد با یک پزشک مشورت کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط