Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ هنر و ادبیات @ موسیقی @ معرفی لیبل های رپ فارسی

معرفی لیبل های رپ فارسی

by | 16 دی 1402 | موسیقی | 7 comments

یکی از کاربرهای سایت یونویس تو کامنت‌ها از ما خواست که یه مقاله در مورد لیبل های رپ فارسی بنویسیم و ما هم از اونجایی که شما چش و چال مایید، گفتیم چشم. امروز تو این مقاله میخوایم قدیمی ترین تا جدیدترین لیبل های رپ فارسی رو بهتون معرفی کنیم. فقط قبلش یادتون باشه که ترتیب بندی تو این مقاله به معنی بهتر بودن گروه نسبت به گروه دیگه نیست! خب بریم دیگه.

البته بهتر نگاهی به مقاله “نسل بندی اعضای رپ فارس” بندازید.

ملتفت

ملتفت بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و گنگ‌ترین لیبل های رپ فارسی بوده همیشه. ملتفت سال 89 توسط سروش لشکری تاسیس شد. ملتفت در ابتدا شامل هیچکس(موسس)، مهدیار(پرودوسر و مدیر گروه)، ریویل و قاف بود. یکم بعد از تاسیس ملتفت، اشکان فدائی به عنوان جدیدترین عضو  لیبل معرفی شد. بعد از اون داریوش تبهکار به عضویت ملتفت در اومد.

اما حتما دی جریانید که ملتفت این روزا مثل ملتفت دهه نود نیست، داریوش به بدترین شکل از گروه اخراج شد(خیلیا معتقدن که دلیل اعتیاد داریوش همین بوده)، ریویل کم کم محو شد، قاف هم همینطور. هیچکس از گروهی که موسسش بود اخراج شد و داستان‌های افتضاحی پشت ملتفت و هیچکس در اومد. امروز شاپور، فدائی و مهدیار تنها عضوهای ملتفت هستن.

مقاله “معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی” را بخوانید.

زدبازی

زد بازی، یکی از باحال ترین های رپ فارسی بوده، این یه حقیقت غیرقابل انکاره. این گروه سال 81 تاسیس شد و 5 تا عضو اصلی داشت، ام جی، جی جی، سیجل، ویلسون و هیدن. البته نسیم هم تقریباً عضو گروه بود ولی خب.. . به هر حال، سال 92 گروه از هم پاچید ولی سال 99 همه دوباره برگشتن پیش هم. سال 1401 بود اگه اشتباه نکنم که ویلسون تو کنسرت اعلام کرد که زد بازی دیگه Z5 نیست و از این به بعد Z7عه، یعنی اعضای زدبازی از 5 به 7 نفر ارتقا پیدا کرد. خلسه و لیتو دو نفر جدید بودن ولی انگار این فقط یه حرف بوده از همون حرفای همیشگی سامان ویلسونxd.

همچنین بخوانید  آشنایی با موسیقی هوی متال و زیرشاخه‌های آن

پایدار

لیبل پایدار، سال 85 با مدیریت عرفان پایدار(خورشید رپ‌فا) تاسیس شد.این لیبل اعضای موفق زیادی داشت ولی تو حفظ انسجام خودشون خیلی خوب نبودن. لیتو و آرتا از اون دست استعدادهایی بودن که بعد از شهرت از پایدار جدا شدن. علی جیدال هم آخرین عضو پایدار بود که جدا شده. امروز پایدار شامل عرفان، ایمانمون و سیمپسونه.

کاغذ

یکی از با عشق‌ترین لیبل‌های قدیمی که امروز دیگه وجود خارجی نداره، لیبل کاغذ بود. حصین رحمتی مدیریت این گروه رو بر عهده داشت و اعضای بسیار خفنی تو این لیبل حضور داشتن. شایع، صادق، بیگ‌رض، دانیال، نیموش از اعضای اصلی لیبل کاغذ بودن که سال 89 تاسیس شده بود. این لیبل سال 97 از بین رفت. خیلی‌ها معتقدن حصین بعد از لیبل کاغذ دیگه حصین سابق نشد ولی به هر حال حصین الان لیبل جوهر رو تاسیس کرده!

جوهر

لیبل جوهر، بعد از فروپاشی لیبل کاغذ به وجود اومد. این لیبل سال 97 تشکیل شد و تا همین امروز فعالیت های زیادی داشته. بی بال، مسین، رای و عاریوژ از اعضای این لیبل بودن. ولی مسین امروز دیگه جزو لیبل نیست. حصین واقعا استعداد خفنی تو پیدا کردن و بزرگ کردن استعداد داره. چه کاغذ و چه جوهر، حصین تونسته رپرهای بزرگی رو به جامعه رپ فارسی تحویل بده.

مقاله “بهترین رپرهای رپ فارسی” رو مطالعه کنید.

تیک تاک

بوووو سرده، کاپشنمم کو. تیک تاک باحال‌ترین لیبل رپ فارسی بوده برا من. لیبلی که سه تا عضو داشت، خشایار SR(همون کچی بیتز امروز)، سینا ساعی و سینا مافی! یکی از باحال ترین کارهای این لیبل دیس کردن شهرام شب‌پره بود. این لیبل سال 89 شروع به کار کرد و سال 98 هم به کار خودش پایان داد. این اواخر کچی بیتز میگفت شاید این لیبل دوباره احیاء بشه ولی خب، فکر نکنم بیشتر از یک لفظ ساده بوده باشه!

همچنین بخوانید  بیوگرافی کاردو |رپر نسل 4

وانتونز

گروهی که خیلی طرفدار داره ولی اکثرشون نمیدونن که وانتونز یه لیبله و تو رپ فارسی فعالیت می‌کنه. البته فن‌های وانتونز ناراحت نشید ولی خداوکیلی خیلی از طرفدارای این لیبل فقط به خاطر کوروش و آرتا و دوست دختراشون این لیبل و دنبال می‌کنن. حالا جدای از شوخی، وانتونز یکی از محبوب‌ترین لیبل‌های رپ فارسی(بر اساس آمار اسپاتیفای آرتیست‌ها) هست. این لیبل سال 91 تاسیس شد و تا همین امروز هم به فعالیت خودش ادامه داده. کوروش، آرتا، سمی لو از اعضای اصلی این لیبل هستن.

اصلی

لیبل اصلی توسط ممرضا شایع سال 98 تاسیس شد. ممرضا با دانیال پایه‌های لیبل اصلی رو گذاشت و بعد از چند وقت، مهیار هم به اونا اضافه شد. شاید یکی از چفت و هماهنگ‌ترین لیبل‌های رپ فارسی بودن تا زمانی که مهیار تصمیم به خداحافظی گرفت. مهیار برای اینکه بتونه مجوز بگیره از اصلی جدا شد ولی بعد از چند وقت دوباره برگشت! بعد از اون، دانیال از این لیبل جدا شد و تازگیا هم یه دیس ترک به اعضای اون گروه داده. اسم دیس ترک و نمیگم بولد نشهxd!

پلاک

یکی از زیرزمینی‌ترین لیبل های رپ فارسی لیبل پلاک بوده همیشه. این لیبل که شامل بامداد، داریوش، دیگرد، شورپلاک و یارا هست سال 91 تاسیس شد و تا به همین امروز هم فعالیت دارن. دیگرد تو این لیبل برای من یه چیز دیگه بوده همیشه(Respect ma man).

دیوار

هی، کجاست اون روزا که “ما با همیم* دیوار و صامت متحدن* پاها محکمه* دشمنا مضطربن”. لیبل دیوار اون قدیما به ساکتی الان نبود و واقعا غوغا کرده بودن تو رپ‌فا! آرتور، بهرام، نوید، رض، مضراب، بابک تیغه، ساچمه از اعضای این گروه بودن. این لیبل سال 84 تشکیل شد و تا همین امروز هم فعالیت داره. جالبه بدونید دیوار قدیمی‌ترین لیبلی هست که هنوز از بین نرفته!

همچنین بخوانید  آموزش نوشتن آهنگ در 10 مرحله

اپیکور

اپیکور همیشه برای ما یادآور حسین اپیکور عزیزه که دیگه بین ما نیست! امروز فقط امیر اپیکور هست که اسم لیبل رو به دوش میکشه در کنار آتنا. البته آتنا خیلی وقته که فعالیتی نداشته!

ریل

ریل لیبل رضا پیشرو، شاه شاهان رپ فارسیه! اعضای اصلی این لیبل سیناب(امروز دیگه نیست)، امید قدر، علی اوج و خود شاهه. ریل بیشتر تمرکزشون رو پروموت کردن استعدادهاست و تو آخرین آلبوم این لیبل به اسم خاکستر روشن، استعدادهای زیادی از جمله کیارپ، مجهول، ری‌بار و بسیاری دیگه پروموت شدن!

صامت

صامته پسر! اگه صامته پسر رو با صدای هیچکس خوندی، تبریک میگم، خیلی وقته معتاد رپی داشم. آقا بگذریم، صامت اولین تشکل رپ فارسی بود که سال 83 شروع به فعالیت کرد. از اونجایی که قبل از صامت لیبلی تو رپ وجود نداشت، طبیعیه که سروش هیچکس همه رو به عضویت اون گروه در آورد. از معروف‌ترین کسایی که تو این لیبل حضور داشتن میشه به هیچکس، مهدیار، پیشرو، قاف، اوج، شایان آسفالت، فلاکت، ریویل، ساترا، 7 خط، اشراق و مخمصه اشاره کرد.

حرف آخر

تو این مقاله سعی کردیم لیبل های رپ فارسی رو برای شما عزیزان آماده کنیم. امیدواریم از خوندن این مقاله لذت برده باشید. اگر گروهی از قلم افتاده، لطفاً تو بخش کامنت‌ها به ما بگید.

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
113
+1
20
+1
11
+1
5
+1
8
+1
8
+1
16

7 Comments

  1. کیان
    4
    0

    اعضای پایدار:عرفان و ایمانمون و تهم و خشایار و مهتا و پایا و دارا

    Reply
  2. ریحانه
    0
    0

    لیبل حق کو؟

    Reply
  3. لاگان
    2
    0

    لیبل کاربازی داریوش چی پس؟؟

    Reply
  4. شهراد
    0
    0

    لیبل ملی رو جا گذاشتی

    Reply
    • صادق
      4
      0

      لیبل فریاس رو یادتون رفت؟

      Reply
  5. Amir
    1
    1

    حاجی اجی مجی که خدا بود

    Reply
  6. مانی
    0
    0

    لیبل فریاس و زتا رو یادتون رفت

    فریاس : یاس ، موئر ، سعل چگینی و….

    زتا : پوتک ، لیتو ، خلسه ، کچی بیتز ، الکنویز

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط