Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ هنر و ادبیات @ موسیقی @ معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی

معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی

by | 2 اسفند 1401 | موسیقی | 4 comments

آهنگ سازهای رپ فارسی بدون شک تاثیر بسیار بالایی در پیشرفت رپ فارسی داشته‌اند. از همان اوایل سال 80 آهنگ سازهای زیادی وارد بازی شده‌اند ولی فقط تعداد کمی توانسته‌اند همچنان به فعالیت خود در سطح حرفه‌ای ادامه دهند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده در سطح کیفی کار یک آهنگ ساز یا Producer، آپدیت بودن اوست. اولد اسکول و هیپ‌هاپی‌ها به خوبی با این مسئله آشنا هستند، اگر آرتیست و آهنگ ساز نتوانند خودشان را در سطح بالا نگه دارند، دیر یا زود از ذهن همه پاک می‌شوند. حالا نوبت به لیست کردن معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی می‌رسد!

1.      مهدیار

مهدیار آقاجانی، به جرات می‌توان گفت که یکی از قوی‌ترین و معروف ترین آهنگ‌ سازهای رپ فارسی است. به گفته سروش هیچکس در ترک “تو کجا بودی”، مهدیار در سال 1383 توسط سروش لشکری کشف شد. مهدیار البته در آن زمان که 15 یا 16 سال سن داشت و این نشان‌دهنده این موضوع است که او چقدر در زمینه آهنگ سازی سرآمد بوده است.

مهدیار آهنگ سازی لیبل ملتفت را بر عهده دارد. مهدیار علاوه بر آهنگ سازی برای رپرها، در زمینه موسیقی متن نیز فعالیت‌های زیادی داشته و دارد. معروف‌ترین موسیقی متن توسط مهدیار در فیلم “هیچکس از گربه‌های ایرانی خبر ندارد” اجرا شده است.

مهدیار، برای اولین بار از آلات موسیقی ایرانی در رپ در آلبوم جنگل آسفالت از هیچکس استفاده کرد. همچنین آلبوم اشتباه خوب بهرام نیز توسط مهدیار آهنگ سازی شده است.

2.      علیرضا جی جی

علیرضا جی جی از همان ابتدا تا همین امروز به عنوان یکی از 5 آهنگ ساز برتر ایرانی شناخته می‌شود. جی جی عضو گروه زد بازی است(البته با توجه به اتفاقات اخیر، مشخص نیست که هنوز گروه زد بازی وجود دارد یا خیر) و از همان ابتدای تشکیل لیبل زد بازی، آهنگ سازی این گروه توسط جی جی انجام میشد. اما بعد از مدتی، به خاطر اختلاف نظر و سلیقه جی جی و هیدن، لیبل زد بازی از هم جدا شد. اما بعد از گذشت تقریباً 10 سال، دوباره اعضای زد بازی دور هم جمع شده‌اند.

همچنین بخوانید  محبوب ترین خواننده های خارجی در ایران

امروز وظیفه آهنگ سازی این گروه بر عهده هیدن و جی جی است. از معروف‌ترین آثار جی جی می‌توان به ترک “تابستون کوتاهه” اشاره کرد که مطمئناً یکی از ماندگارترین آثار رپ فارسی است.

البته او همکاری‌هایی هم با هیچکس در ترک “چرا بدی” داشته است. جی جی به نوعی استاد هیت سازی است و این یک حقیقت غیرقابل انکار است و البته همین موضوع او را به یکی از معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی تبدیل کرده است.

3.      کچی بیتز

کچی بیتز یا خشایار اس آر یکی دیگر از هیت سازهای رپ فارسی است. کچی بیتز را می‌توان به عنوان یکی از آپدیت‌ترین آهنگ‌سازهای ایرانی نام برد.

استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های نوین در ساختن ضرب(بیت) در آثار او کاملاً مشهود است. کچی بیتیز و دیگر آهنگ سازها این موضوع را به خوبی متوجه شده‌اند که نقش آهنگ ساز گاهی اوقات از خود آرتیست نیز بیشتر است.

خشایار هم اکنون به همراه پوتک مدیریت لیبل “Zeta” را بر عهده دارد. در این لیبل، سوئلک و ایلینویز نیز هستند که در ادامه در مورد آن‌ها نیز صحبت می‌کنیم. از معروف‌ترین آثار کچی می‌توان به ترک‌های “دردسر”، “ناسا” و “بووو سرده” اشاره کرد.

4.      Soalk & Illnoiz

Soalk و Illnoiz یکی دیگر از جدیدترین و به روزترین آهنگ سازهای رپ فارسی هستند. این دو با شرکت در کلاس‌های آهنگ سازی کچی بیتز و انتخاب شدن توسط کچی برای همکاری، به صورت رسمی و حرفه‌ای فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند. Soalk و illnoiz در پروژه‌های بزرگی با آرتیست‌های معروف همکاری داشته‌اند. آخرین فعالیت آن‌ها تولید ضرب آهنگ “شاخ مارکت کیه” از پوتک بوده است. البته مدیریت پروژه با کی بیتز بوده است.

5.      سعید دهقان

سعید دهقان هم یکی از قدیمی‌ترین و معروف ترین آهنگ سازهای رپ فارسی است که آثار ماندگار زیادی تولید کرده است. دهقان عضو لیبل ملی است و آهنگ سازی اعضای لیبل ملی نیز بر عهده اوست.

همچنین بخوانید  چگونه می توانیم خواننده شویم؟

البته که دهقان آهنگ سازی آرتیست‌های خارج از این لیبل را نیز انجام می‌دهد. از معروف‌ترین آرتیست‌هایی که دهقان با آن‌ها همکاری می‌کند، علی سورنا است. دهقان آلبوم کویر و گوزن سورنا را آهنگ سازی کرده است.

6.      حسن بابا

حسن بابا یکی از محبوب‌ترین آهنگ سازهای رپ فارسی است. این محبوبیت او به خاطر همکاری‌های زیاد او با آرتیست‌های بزرگ و معروف رپ فارسی از جمله تتلو و سهراب ام جی است.

حسن بابا چند سال پیش فعالیتش به صورت غیرمجاز بود و در سبک دیس لاو با آرتیست‌های فعال در آن حوزه همکاری می‌کرد. اما امروز حسن بابا خالق آثار هیت زیادی است که کم پیش میاد کسی آن‌ها را نشنیده باشد. آخرین ترک هیتی که حسن بابا ساخت با همکاری خلسه و تاس مانی به اسم “یاکوزا” بود.

البته در چند هفته گذشته حاشیه‌هایی برای حسن بابا از طرف گادپوری به وجود آمده است که واکنش حسن بابا را نیز در پی داشت. به نظر دیس بازی های رپ فارسی وارد مرحله تازه‌ای شده است که حتی آهنگ سازها یا Producerها نیز در امان نیستند!

7.      مهراد هیدن

مهراد هیدن هم یکی دیگر از آرتیست‌هایی است که هم آهنگ سازی می‌کند و هم خوانندگی! هیدن به خاطر استیل و البته صدای خاص خود از محبوبیت بالایی بین نوجوانان(که اکثرشون دخترن) برخوردار است. اما نباید از کنار این موضوع به سادگی بگذریم که هیدن در کنار خوانندگی، یک آهنگ ساز ماهر نیز هست.

یکی از برجسته‌ترین آهنگ‌های ساخته شده توسط هیدن آهنگ “یخ” هست. البته باید به ترک “عروس” هم اشاره کنیم. هیدن ضرب‌آهنگ این دیس‌ترک‌ها را طوری ساخته که نمیشه واقعاً گوش نداد.

8.      Ilake

Ilake یا همون ایلاکه خودمون یکی از جدیدترین و موفق‌ترین ضرب‌سازهای رپ فارسی تو چند وقت اخیر بوده است. البته باید این نکته را هم ذکر کنیم که نسل 4 رپ فارسی فاکتورهای زیادی را وارد جریان رپ کرد، یکی از این فاکتورها، الهام گرفتن از موضوعات نو و ساخت صداهای جدید که به اصطلاح به آن Sound جدید نیز گفته می‌شود. ایلاکه آهنگ ساز گادپوری است و در چند هفته گذشته حسابی سر این دو آرتیست شلوغ بوده.

همچنین بخوانید  10 بهترین سبک موسیقی در جهان

با شروع دیس بازی بین هیپ‌هاپولوژیست و گادپوری، هم ایلاکه و هم اشکان کاگان(آهنگ ساز هیپ‌هاپولوژیست) در مدت زمان بسیار کوتاه(یک هفته) حدود 7 ضرب‌آهنگ توسط این دو ساخته شد. به گفته کاربران، آهنگ “tttpttt” و “Benzo” از بهترین آثار ilake هستند.

9.      Kosfinger

Kosfinger یکی از برجسته‌ترین آهنگ سازهای غیرایرانی رپ فارسی است(البته فکر کنم). Kosfinger که اطلاعات زیادی از هویت اون در دسترس نیست با همکاری‌های متعدد با 021 kid خودش را به جامعه رپ فارسی معرفی کرد. یکی از دلایل موفقیت زیاد 021 kid را به جرات می‌توان kosfinger نامید. او با ساختن بیت‌های نیواسکول و UK Drill توانسته رد پای خود را در مسیر رپ فارسی ثبت کند.

10. Kagan

اشکان کاگان، شاید یکی از بهترین و معروف‌ترین آهنگ ساز های رپ فارسی در دو سال گذشته باشد. کاگان با نوآوری‌های خارق‌العاده توانسته زیبایی خاصی به آهنگ‌های سروش هیپ‌هاپولوژیست ببخشد. البته کاگان برای دکتر رپ‌فا، فقط یک آهنگ ساز نیست بلکه دوست‌های صمیمی همدیگر هستند. و البته همین دوستی‌ها باعث شد که یکی از جنجالی‌ترین لایوهای رپ فارسی منتشر شود.

در یک لایو اینستاگرامی، وقتی یکی از دوستان کاگان گفت که “سلامتی اشی کاگان”، هیپ‌هاپولوژیست در ادامه گفت؛ “** ننه تلو”. البته که خیلی‌ها به دکتر رپ‌فا به خاطر این جمله حمله کردند ولی خب سلامتی اشی کاگان…

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم معروف‌ترین آهنگ سازهای رپ فارسی را برای شما جمع‌آوری کنیم. البته که آرتیست‌های دیگری نیز می‌توانستند در این لیست حضور داشته باشند. اما اگر به نظر شما این لیست می‌تواند آرتیست‌های دیگری نیز در خود جای دهد، در بخش کامنت‌ها نام آرتیست را ذکر کنید.

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
16
+1
11
+1
3
+1
4
+1
2
+1
4
+1
9

4 Comments

  1. ۰
    0
    0

    علی بی

    Reply
  2. ابوالفضل
    0
    0

    پیشرو چی😐😑

    Reply
  3. احسان
    1
    0

    یعنی وقتی دیدم احسان ضیا(آتور) توی لیست نیست پشمهام ریخت.مگه میشی رپ گوش بدی و آتور توی لیست بهترین آهنگسازها نباشه ؟!!!!

    Reply
  4. تتلیتی
    0
    0

    من ریدم تو لیستت که سلطان اولش نیست

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط