Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ هر آنچه باید در مورد بواسیر(هموروئید) بدانید

هر آنچه باید در مورد بواسیر(هموروئید) بدانید

by | 19 تیر 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

هیچ کس واقعاً نمی‌خواهد در مورد بواسیر (هموروئید) صحبت کند. اما آیا می‌دانستید که این یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است؟ از هر 20 آمریکایی یک نفر آن را دارد.

من می‌دانم که صحبت کردن در مورد هموروئید خجالت‌آور است، اما باید از این وضعیت ناراحت کننده خلاص شوید. تغییرات ساده سبک زندگی (از جمله ترک یک عادت بسیار رایج) می‌تواند به شما در درمان یا کاهش خطر ابتلا به بواسیر کمک کند.

بواسیر چیست؟

بواسیر

هموروئید (بواسیر)، که گاهی اوقات به آن “شور” نیز می‌گویند، سیاهرگ‌های ملتهب یا متورم در راست روده یا مقعد هستند. آنها می‌توانند دردناک یا خارش دار باشند و ممکن است خونریزی کنند.

هموروئید می‌تواند خارجی یا داخلی باشد. هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود و به راحتی با انگشتان دست احساس می‌شود. هموروئیدهای داخلی در پوشش مقعد یا پایین رکتوم تشکیل می‌شوند و شما نمی‌توانید آنها را احساس کنید مگر اینکه خارج از دهانه مقعد ایجاد شوند.

بواسیر معمولاً مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند ناراحت کننده باشد. برخی از رفتارها و عادات می‌توانند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهند.

بواسیر چگونه تشکیل می شود؟

ما همیشه نمی‌دانیم چه چیزی باعث هموروئید می‌شود. اما معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که فشار بیش از حد بر روی سیاهرگ‌های اطراف راست روده یا مقعد وارد شود. هنگامی که فردی یبوست یا اسهال دارد، می‌تواند باعث زور زدن شود که منجر به ایجاد این فشار می‌شود. همچنین اگر روده آنها به دلیل استفاده مکرر از ملین‌ها یا تنقیه به درستی کار نکند، این اتفاق می‌افتد.

علل بواسیر

علت بواسیر

اگرچه پزشکان به طور کامل نمی‌دانند که چرا هموروئید ظاهر می‌شود، اما ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • بارداری: در دوران بارداری، بافت‌های راست روده ضعیف‌تر می‌شوند و هورمون‌ها باعث شل شدن رگ‌ها و متورم شدن آن‌ها می‌شوند. هموروئید ممکن است در 35% منبع مورد اعتماد زنان باردار رخ دهد.
  • افزایش سن: هموروئید در میان بزرگسالان بالای 50 سال شایع‌ترین منبع مورد اعتماد است. با این حال، جوانان و کودکان نیز می‌توانند آنها را دریافت کنند.
  • اسهال: بواسیر ممکن است پس از موارد اسهال مزمن ایجاد شود.
  • یبوست مزمن: زور زدن برای حرکت مدفوع فشار بیشتری بر دیواره رگ‌های خونی وارد می‌کند که ممکن است منجر به هموروئید شود.
  • نشستن بیش از حد طولانی: گذراندن مدت طولانی در وضعیت نشسته، به خصوص در توالت، می تواند باعث ایجاد هموروئید شود.
  • رژیم غذایی: خوردن غذاهای کم فیبر ممکن است به هموروئید کمک کند.
  • بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن مکرر اجسام سنگین می‌تواند منجر به هموروئید شود.
  • مقاربت مقعدی: این امر می‌تواند باعث ایجاد بواسیر جدید یا بدتر شدن هموروئیدهای موجود شود.
  • وزن: منبع معتبر تحقیقات اضافه وزن را با احتمال بیشتر هموروئید مرتبط دانسته است. این ممکن است ناشی از افزایش فشار داخل شکم باشد.
  • ژنتیک: برخی افراد تمایل به ابتلا به هموروئید را به ارث می برند.
همچنین بخوانید  درمان یبوست و پاک سازی روده با دمنوش های گیاهی

تشخیص هموروئید

به سختی می‌توان بواسیر را از دست داد، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به هموروئید مبتلا شوید، احتمال زیادی وجود دارد که حق با شما باشد. برخی از علائم و نشانه‌های رایج عبارتند از:

  • درد در اطراف ناحیه مقعد، به ویژه هنگام نشستن یا زور زدن. مالش یا تمیز کردن ناحیه نیز می‌تواند باعث درد بیشتر شود.
  • خارش در اطراف ناحیه مقعد.
  • احساس بیرون زدگی پوست در هنگام اجابت مزاج.
  • خونریزی در حین اجابت مزاج، که ممکن است پس از پاک کردن به صورت خون در مدفوع، کاسه توالت یا روی دستمال توالت مشاهده کنید.
  • توده‌های حساس در اطراف ناحیه مقعد.

بهترین درمان های بواسیر

درمان های بواسیر

در بیشتر موارد، اقدامات ساده علائم را کاهش می‌دهد در حالی که هموروئید خود به خود بهبود می‌یابد. با این حال، دارو یا جراحی ممکن است در موارد خاصی ضروری باشد.

درمان های خانگی

درمان‌های خانگی زیر ممکن است به تسکین علائم هموروئید کمک کند:

  • کرم‌ها و پمادهای موضعی: کرم های بدون نسخه (OTC) برای هموروئید خارجی می‌توانند به کاهش خارش، ناراحتی و تورم کمک کنند.
  • مکمل‌های فیبر: مصرف مکمل‌هایی مانند متیل سلولز (سیتروسل) و پسیلیوم (متاموسیل) می‌تواند یبوست را کاهش دهد و به هموروئید کمک کند.
  • کمپرس یخ و کمپرس سرد: استفاده از آنها در ناحیه آسیب دیده ممکن است به کاهش درد کمک کند. حتما یک حوله بین کیسه یخ و پوست خود قرار دهید.
  • حمام سیتز: حمام سیتز شامل نشستن در وان آب گرم و کم عمق است. مصرف چند بار در روز ممکن است به کاهش درد هموروئید کمک کند. برای کاهش التهاب می‌توانید نمک اپسوم یا جوش شیرین را به آب اضافه کنید، اما از افزودن صابون یا حمام حبابدار خودداری کنید.
  • ورزش بدنی منظم: ورزش به تقویت حرکت دستگاه گوارش و کاهش یبوست کمک می کند.
  • مصرف غذاهای چرب و الکل را محدود کنید: اینها می توانند یبوست را بدتر کنند.
  • مسکن ها: مسکن هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است به کاهش درد ناشی از هموروئید کمک کنند.

داروهای هموروئید به اشکال مختلف از جمله شیاف، پماد و پد وجود دارد. معمولاً یک شخص می‌تواند آنها را بدون نسخه خریداری کند.

چندین داروی رایج عبارتند از:

  • زینک اکساید: کرم‌های حاوی اکسید روی ممکن است به تحریک کمک کنند. یک پماد، کالموسپتین، ترکیبی از اکسید روی و منتول است. ممکن است برای تسکین خارش مقعد که می‌تواند مربوط به هموروئید باشد، موثر باشد.
  • فندق جادوگر: کارشناسان می‌گویند که مواد قابض مانند فندق جادوگر ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند.
  • کرم استروئیدی: کورتیکواستروئیدها مانند هیدروکورتیزون معمولا برای درمان هموروئید استفاده می‌شوند. آنها می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند، اما در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است به پوست آسیب برسانند.
  • لیدوکائین: لیدوکائین به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی عمل می‌کند. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که کرم‌ها یا شیاف‌هایی که تری بنوزید (یک ضد التهاب) را با لیدوکائین ترکیب می‌کنند ممکن است به بهبود علائم درد و خارش کمک کنند.
همچنین بخوانید  چگونه در مسیر سلامت قدم بگذاریم؟

اگر علائم پس از استفاده از این داروها به مدت یک هفته بهبود نیافت، فرد باید با پزشک صحبت کند.

هموروئیدهای بسیار دردناک یا شدید ممکن است نیاز به درمان با یک روش جراحی داشته باشند که توسط پزشک انجام می‌شود. بسته به اندازه و محل هموروئید، متخصص گوارش و جراح کولورکتال می‌توانند بهترین روش را برای شما تعیین کنند.

گزینه های درمانی غیر جراحی

اگر درمان‌های خانگی هموروئید را بهبود بخشد، ممکن است فرد به درمان بیشتری نیاز داشته باشد. گزینه‌های غیرجراحی شامل منبع قابل اعتماد است:

  • بستن باند لاستیکی: این روش سرپایی برای هموروئید داخلی شامل قرار دادن یک نوار الاستیک روی پایه هموروئید برای مسدود کردن جریان خون آن است. هموروئید یا کوچک می‌شود یا می‌افتد.
  • اسکلروتراپی: در طی این روش، پزشکان مایعی را به هموروئید داخلی تزریق می‌کنند. این یک اسکار ایجاد می‌کند که جریان خون را به هموروئید قطع می‌کند و باعث کوچک شدن آن می‌شود.
  • فتوکواگولاسیون مادون قرمز: تابش نور مادون قرمز به سمت هموروئید داخلی، ناحیه را گرم می‌کند و باعث ایجاد بافت اسکار می‌شود. این کار جریان خون هموروئید را مسدود می‌کند و اندازه آن را کاهش می‌دهد.
  • انعقاد الکتریکی: پزشکان جریان الکتریکی کم را به داخل هموروئید می‌فرستند تا جای زخم ایجاد شود. این بافت اسکار جریان خون را قطع می‌کند و منجر به کوچک شدن هموروئید می‌شود. پزشک معمولاً در زمانی که بیمار تحت بی حسی موضعی است، این اقدامات را انجام می‌دهد.

گزینه های جراحی

  • جراحی ممکن است شامل حذف کامل هموروئید خارجی یا پرولاپس داخلی هموروئید باشد. این روش به عنوان هموروئیدکتومی شناخته می‌شود.
  • روش دیگر، پزشک یا جراح ممکن است بواسیر پرولاپس را به جای خود در مقعد منگنه کند.

در طی این روش‌ها، بیمار بیهوشی عمومی دریافت می‌کند. اکثر افراد می‌توانند در همان روز جراحی به خانه بروند.

پیشگیری از هموروئید

پیشگیری از بواسیر

همیشه نمی‌توان از بواسیر اجتناب کرد، اما اقداماتی که برای کمک به پیشگیری از بواسیر انجام می‌شود مشابه اقداماتی است که برای مقابله با آن توصیه می‌شود:

  • اگر میل به رفتن دارید روی توالت بنشینید، اما نه بیشتر. سعی کنید بیش از 10 یا 15 دقیقه برای دفع مدفوع وقت نگذارید و از زور زدن یا زور زدن خودداری کنید. اگر برای رفتن مشکل دارید، بهتر است که بعداً بلند شوید و دوباره تلاش کنید تا اینکه به سادگی در آنجا بنشینید.
  • حواس پرتی را محدود کنید وقتی چند دقیقه روی توالت نشسته‌اید، خواندن یا نگاه کردن به تلفنتان خوب است. فقط یک تایمر تنظیم کنید تا در نهایت مدت زیادی در آنجا بمانید. (و بعد از آن گوشی خود را با دستمال مرطوب ضد باکتری تمیز کنید.)
  • فیبر بیشتری بخورید. اگر مرتباً برای رفتن مشکل دارید، افزودن غذاهای پرفیبر بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین می‌توانید مصرف غذاهای کم فیبر مانند پنیر، گوشت، بستنی، فست فود و تنقلات بسیار فرآوری شده را محدود کنید.
  • در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. زور زدن برای بلند کردن می تواند فشار بیش از حد بر وریدهای مقعد وارد کند.
همچنین بخوانید  شایع ترین مشکلات و بیماری پا و راه درمان آن

سئوالات متداول

بواسیر چیست؟

هموروئید وریدهای متورم رکتوم یا مقعد هستند. آنها می توانند داخلی (داخل راست روده) یا خارجی (خارج از مقعد) باشند.

علائم بواسیر چیست؟

علائم می‌تواند شامل درد، خارش، خونریزی در حین حرکات روده و توده یا تورم در اطراف مقعد باشد.

چه چیزی باعث هموروئید می شود؟

بواسیر اغلب در اثر زور زدن در حین اجابت مزاج ایجاد می‌شود که می‌تواند به وریدهای راست روده و مقعد فشار وارد کند. آنها همچنین می‌توانند ناشی از بارداری، چاقی و نشستن طولانی مدت باشند.

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولاً می‌تواند بواسیر را با معاینه مقعد و راست روده تشخیص دهد. در برخی موارد، آنها ممکن است یک معاینه رکتوم دیجیتالی انجام دهند یا از یک اسکوپ برای بررسی داخل رکتوم استفاده کنند.

چند درمان خانگی برای هموروئید چیست؟

درمان‌های خانگی می‌تواند شامل خیساندن در حمام گرم، استفاده از کرم‌ها یا شیاف‌های بدون نسخه و استفاده از کیسه یخ در ناحیه آسیب‌دیده باشد. خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن آب فراوان نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

چه زمانی برای هموروئید باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خونریزی مداوم، درد شدید، یا اگر بواسیر شما با درمان‌های خانگی بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی از درمان های پزشکی برای هموروئید چیست؟

درمان‌های پزشکی می‌تواند شامل کرم‌های تجویزی، شیاف یا پماد باشد. در برخی موارد، ممکن است جراحی برای برداشتن بواسیر ضروری باشد.

آیا می توان از هموروئید پیشگیری کرد؟

با خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زور زدن در حین اجابت مزاج می‌توان از بواسیر پیشگیری کرد. ورزش منظم همچنین می‌تواند به پیشگیری از هموروئید کمک کند.

مدت زمان بواسیر چقدر است؟

بواسیر ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. با درمان مناسب و مراقبت از خود، اکثر هموروئیدها خود به خود از بین می‌روند.

آیا هموروئید خطرناک است؟

در حالی که هموروئیدها معمولا خطرناک نیستند، اما می توانند بسیار ناراحت کننده باشند و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند. در موارد نادر، هموروئید ممکن است عفونی شود یا منجر به عوارض دیگری شود، بنابراین در صورت مشاهده علائم شدید یا مداوم، مراجعه به پزشک ضروری است.

سخن آخر

برای هموروئید کمک بگیرید. شما مجبور نیستید از هموروئید رنج ببرید. بواسیر شایع است و حدود 50٪ از افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که علائم ممکن است دردناک باشند، اغلب پس از چند روز درمان خانگی بهبود می‌یابند. تغییر سبک زندگی همچنین می‌تواند به پیشگیری از هموروئید کمک کند.

اگر علائم هموروئید بعد از 1 هفته ادامه یابد یا عوارضی رخ دهد، ممکن است فرد به درمان پزشکی نیاز داشته باشد. در صورت بروز علائم خاص، به ویژه خونریزی شدید، درد شدید یا تب، فرد باید با پزشک تماس بگیرد. اینها ممکن است نشانه‌ای از شرایط دیگر باشد.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط