Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ گردشگری @ همه چیز در مورد برج میلاد، بلندترین برج ایران!

همه چیز در مورد برج میلاد، بلندترین برج ایران!

by | 28 خرداد 1402 | گردشگری | 0 comments

تهران به عنوان پایتخت ایران یکی از کلان‌شهرهای مدرن و پویا در دنیا است که با وجود شلوغی و ازدحام، زیبایی چشم‌گیری هم دارد. در این شهر همواره شور و انرژی و زندگی در جریان است. تهران یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران است که به واسطه پایختت بودن همیشه از به تکنولوژی روز دنیا برخوردار است. همچنین سازه‌های معماری و جاهای دیدنی زیادی هم دارد. یکی از جاهای دیدنی تهران برج میلاد است. برج میلاد اکنون یکی از قطب‌های گردشگری است و همواره بازدیدکنندگان زیادی را به خودش جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی این بنا بپردازیم. با ما همراه باشید.

در تهران سه برج مختلف از دوره‌های تاریخی متفاوت داریم که هر کدام در جای خودشان معروف هستند و تمام دنیا آن‌ها را می‌شناسند. برج آزادی، برح طغرل و برج میلاد همان سه برج معروف تهران هستند.

برج میلاد تهران

برج میلاد یکی از بلندترین برج‌های تهران است که به عنوان یکی از معروف‌ترنی بناهای گردشگری تهران، همواره توریستان و افراد بومی را به خود جذب کرده است. این برج بلندترین آسمان خراش ایران است که در هر طبقه برای کاربرد متفاوتی استفاده می‌شود. امکانات تفریحی و رستوران‌های تهران از جمله رستون گردان برج همواره برای افراد امکانات تفریحی متفاوتی ایجاد می‌کند. در طبقه بالایی این برج یک نمای کامل از بالای شهر وجود دارد که به نوعی آن‌ها شهر را زیر پای خودشان می‌بینند.

این برج 435 متر ارتفاع دارد و در لیست برج‌های مخابراتی به عنوان ششمین برج مخابرتی بلند دنیا شناخته می‌شود. این برج همچنین بیستمین سازه مرتفع نامتکی دنیا است که بدون هیج دکل یا سیم و نگه دارنده‌ای استوار شده است. این برج چند کاربردی است و در هر طبقه بخش‌های مختلف اداری، تجاری و تفریحی قرار دارند. به همین خاطر است که امکانات ویژه‌ای در این برج قرار دارد که با مراجعه به آن می‌توانید تجربه متفاوتی را داشته‌باشید.

داستان ساخت برج میلاد

درمورد علت ساخت و هدف از ساخت این برج دو داستان مختلفی وجود دارد. برخی متعقدند که پهلوی دوم طرحی به وسعت 5 میلیون کیلومتر به نام شهستان پلهوی داشت که ساخت یک برج مخابراتی بلند هم بخشی از آن بود. این افراد ادعا می‌کنند که طرح ساخت این برج به ژاکلین رابرتسون آمریکایی تعلق دارد که یکی از طراحان شهری مشهور می‌باشد.

عده دیگر ادعا می‌کنند که ایده ساخت این برج از سال 1372 بعد از حل شدن برخی از مشکلات زیرساختی در شبکه مخابراتی ایران عنوان شد. بعد از انجام مطالعات اولیه، 4 نقطه برای مکان احداث این برج عنوان شد که از بین آن‌ها تپه‌های کوه نصر را برای ساخت انتخاب کردند. در نهایت پروژه در سال 1376 با هدایت دکتر محمدرضا حافظی اجرایی شد. روند ساخت طولانی مجموعه حدودا 11 سال طول کشید و برح میلاد در نهایت در سال 87 رسما افتتاح شد.

برح میلاد چه کاربردهایی دارد؟

  • این سازه به عنوان یکی از نمادهای تهران شناخته می‌شود
  • این برج همیشه برای توریستان جذاب است
  • وظیفه این برج بهبود سیستم ارتباطی مخابراتی بی‌سیم و آنتن دهی است.
  • این برج برای بهینه‌سازی شرایط برای ارائه بهتر سیستم رادیو و تلویزیون دیجیتال نقش دارد
  • این برج یک راهکار برای رصد بهتر وضعیت آب و هوا و کنترل ترافیک است
  • این برج با احداث رستوران و بخش تجاری، یک جاذبه تفریحی برای ساکنان تهران ایجاد کرد
  • این ساختمان به یک فضا برای برپایی ایونت‌ها و همایش‌های مهم سیاسی و فرهنگی تبدیل شده‌است
همچنین بخوانید  بهترین گالری های هنری در پاریس

معماری قسمت‌های مختلف برج میلاد

شکل کلی برج میلاد مانند یک 8 ضلعی است که چهار باله ذوزنقه‌ای دارد و دیوارهای داخلی به آن وصل شده‌اند. برج دارای 1693 پله است و دکل آنتن مخابرات در بالای برج قرار دارد. چهار بخش اصلی این برج شامل ساختمان راس، دکل آنتن، شفت و ساختمان پای برج یا لابی است.

دکل آنتن

این دل 120 متری شامل یک 16 ضلعی است که در پایین‌ترین قسمت آن قرار دارد و یک قسمت مربع شکل هم در بالاترین قسمت آن قرار دارد. سازه دکل از فولاد ساخته شده است و در راس آن سه نوع آنتن مختلف وجود دارد. یک آسانسور دو نفره در این بخش قرار دارد که کار آن انتقال تکنسین‌ها و وسایل مورد نیاز آن‌ها به ارتفاع 70 متری است و برای دسترسی به بخش‌های بالاتر باید از پله‌های استخری استفاده کرد.

ساختمان راس

مهم‌ترین بخش قابل استفاده در برج ساختمان راس است که یک زیربنای 12 هزار متری دارد که از بزرگ‌ترین ساختمان‌های راس برج‌های مخابراتی در دنیا است. بدنه بیرونی ساختمان راس نمای شیشه‌ای دارد که یک نمای 360 درجه از تمام تهران به شما می‌دهد. ساختمان راس شامل 12 طبقه است که از قسمت گنبد آسمان، رستوران گردان، سکوی دید باز و بسته، موزه مشایر، تریا، گالری‌های هنری، طبقات اختصاصی مخابرات و تلویزیون تشکیل شده‌است.

 ساختمان پای برج

ساختمان پای برج بتنی است و دارای 6 طبقه مجزا است که دو طبقه آن زیرزمین، طبقه همکف و سه طبقه روی زمین است. طبقات زیرزمین، همکف و دو طبقه بالا مربوط به بخش‌های اداری و تاسیسات و مرکز داده هستند و همچنین در طبقه‌های 1 تا 3 رستوران‌های بین‌المللی، تریا و واحد تجاری قرار دارد. سقف این قسمت از سازه طراحی قوسی شکل دارد که با چوب و طرح هندسی گره ایرانی ساخته شده است و از شاهکارهای معماری معاصر ایرانی است.

شفت

شفت برج تنها به منظور عبور تاسیسات و آسانسورهای سریع استفاده می‌شود و برای ورود عموم آزاد نیست.

جاذبه‌های برج میلاد

محوطه اطراف برج

در شب و بعد از تاریکی هوا و زمانی که نورپردازی اطراف برج را روشن می‌کنند، جذابیت این سازه چند برابر می‌شود. نورپردازی برج با چراغ‌های رنگی جلوه زیبایی در شب دارد و منظره دیدنی ایجاد می‌کند. همچنین آب‌ماهایی با نورپردازی در اطراف برج قرار دارند که به زیبایی آن افزوده‌اند. در محوطه اطراف برج فضای دیدنی و آرامشبخشی وجود دارد. مراجعین برج از این محوطه برای قدم زدن یا تماشای زیبایی‌های اطراف استفاده می‌کنند. همین فضا اغلب برای برگزاری مراسم‌ها و ایونت‌ها استفاده می‌شود.

مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد

در برج میلاد 15 سالن مستقل، استودیو رادیویی و تلویزیونی و سالن‌های پذیرایی ایجاد شده است و یک فضای 600 متری هم برای برگزاری ایونت‌ها اختصاص داده شده است. این بخش مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد است که مهم‌ترین بخش آن سالن حافظ می‌باشد که ظرفیت 1699 نفری دارد و در آن از تجهیزات روز صوتی و تصویری استفاده شده است. از این سالن برای برگزاری مهم‌ترین همایش‌ها استفاده می‌شود. از دیگر سال‌های موجود در این مرکز می‌توان از تالارهای مولوی، خیام، شهریار، فردوسی، رودکی، سعدی و تالار روباز عطار و… نام برد که هر کدام تعداد ظرفیت متفاوتی دارند در نتیجه کارایی و کاربرد متفاوتی هم دارند.

همچنین بخوانید  مهاجرت کاری به کانادا

کاربازیا برج میلاد

کاربازیا یک مکان تفریحی و آموزشی است که برای کودکان 2 تا 13 ساله طراحی شده است. این محیط یک فضای شاد و سرگرم کننده دارد که باعث می‌شود زمانی که بزرگسالان برای صرف غذا یا شرکت در همایش‌ها به برج میلاد مراجعه می‌کنند، کودکان هم فضایی برای سرگرم شدن داشته باشند. این بخش دارای قسمت‌های مختلف است که در آن کودکان می‌توانند فعالیت‌های متنوع را تجربه کنند. بخش‌هایی مانند بیمارستان، مکانیکی، آشپزخانه، اداره پست، استودیو خبر، فروشگاه، آتش‌نشانی، شن‌بازی، روباتیک و آزمایشگاه با چاشنی بازی و سرگرمی در این سالن وجود دارد.

سکوی دید باز

بخش بیرونی نمای برج یک تراس بزرگ است که 3 هزار متر وسعت دارد و در ارتفاع 280 تری واقع شده است. سکوی دید باز در طبقه 7 واقع شده است که به مراجعه کنندگان یک دید 360 درجه می‌دهد. در این فضا دوربین‌های تعبیه شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید تمام شهر را تماشا کنید.

در بخش سرپوشیده طبقه 7 همچنین بخش‌هایی مانند کافه‌تریا وجود دارد که مراجعه کنندگان بتوانند از خودشان پذیرایی کنند. در همین قسمت ماکت‌ برج‌های مخابراتی قرار دارند که یک تور شناختی جالب داشته باشید.

همچنین یک بخش به عنوان شهر فرهنگ در این طبقه قرار دارد تا خاطره تهران قدیم را برای شما زنده کند.

موزه شهرداری و سکوی دید بسته برج میلاد

سکوی دید بسته که در طبقه چهارم راس برج واقع شده است ترتیبی می‌دهد تا بتوانید تهران را از ارتفاع 261متری تماشا کنید. در این قسمت می‌توانید همچنین از موزه هدایا و دست‌نوشته‌های شهرداری که به قرن 17 تا 20 تعلق دارند هم دیدن کنید.

سینما گیم برج میلادی

در سینما گیم دو سالن سینمای 6 و 7 بعدی قرار دارد. در این سینما همزمان با پخش فیلم‌های ترسناک و مهیج، به کمک سیستم‌های صوتی و تصویری و حرکت سریع و شتابی، پخش افکت‌های صاعقه، زلزله و طوفان تلاش می‌شود تا لحظات نفس‌گیر و جذابی ایجاد شود. سینما گیم یک تفریح جذاب است و می‌تواند آدرنالین خون‌تان را بالا ببرد اما خانم‌های باردار و کسانی که بیماری قلبی دارند، بهتر از از رفتن به این سینما خودداری کنند.

موزه مشاهیر

در طبقه پنجم برج میلاد یک موزه از آثار دکتر علیرضا حقانی که یکی از مجسمه‌سازان معروف ایرانی است، ترتیب داده شده است. در این موزه مجسمه‌های سیلیکونی از مشاهیر ایران در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی و سیاسی ساخته و قرار گرفته است. مجسمه افراد معروفی مانند پروین اعتصامی، جلال آل احمد، زکریای رازی، کمال‌الملک، جهان‌پهلوان تختی، امیرکبیر، پرفسور حسابی و غیره در این موزه وجود دارند.

اتاق فرار انیگما

اتاق فرار درواقع جایی است که کسانی که معما و ماجراجویی را دوست دارند، عاشق آن می‌شوند. این  اتاق فرار یک بازی فیزیکی است که به صورت دلهره‌آور و معمایی طراحی شده است. در اتاق فرار به گروه‌های 4 تا 6 نفره تقسیم می شوید و یک ساعت زمان دارید تا معماهای موجود در اتاق را پیدا کرده و آن‌ها را حل کنید تا سرنخ‌ها مشخص شده و بتوانید از این اتاق فرار کنید. در اتاق فرار داستان‌های مختفی در جریان است. مثلا مجسمه گم شده‌ای که رازهای بزرگی درپس خود دارد  یا قتل مرموزی که شما را به وحشت می‌اندازد. در پس این داستان‌ها و زمانی که اتاق فرار درواقع به محل جرم تبدیل شده است، باید بتوانید پازل واقعیت‌ها را کنار هم چیده و راهی به بیرون پیدا کنید.

زیپ‌لاین و پل معلق برج میلاد

به کمک زیپ لاین برج میلاد می‌توانید در ارتفاع 30 متری یک مسیر 150 متری را با سرعت 70 کیلومتر در ساعت طی کنید. در ارتفاع بودن درحالی که بین زمین و آسمان معلق مانده‌اید، حس جالبی به شما می‌دهد. هیجان راه رفتن روی پل چوبی معلق برج میلاد و تماشای مناظر تهران هم در جای خود لذت بخش است.

همچنین بخوانید  همه چیز درباره پاسپورت دومینیکا

گنبد آسمان برج میلاد

گنبد آسمان در ارتفاع 30 متری قرار دارد و می توانید از آن دیدن کید. آسمان دراصل یک سالن بزرگ است که یک سقف گنبدی دارد و ارتفاع آن به 13 متر می‌رسد. این سالن به آثار دکتر رضا یحیایی اختصاص یافته است. این هنرمند معروف به کمک عناصر چهارگانه دوران تاریخ و تمدن چندین هزارساله ایران را به تصویر می‌کشد. در این روایت‌ها شما شاهد درون‌مایع‌هایی از مرگ، زندگی، صلح، مبارزه، عشق و عدالت هستید. همچنین در این بخش اسطوره‌ها و نمادها را مشاهده می کنید.

شهربازی برج میلاد

شهربازی برج میلاد یکی از سرگرم‌کننده‌ترین شهربازی‌های تهران است که در آن انواع دستگا‌های بازی شاد و مهیج قرار گرفته‌اند. چرخ و فلک، مری‌ گراند‌ ماداگاسکار، تاب‌اسکای، ماشین‌های برقی و کشتی پرنده از جمله وسایلی هستند که در این شهربازی به چشم می‌خورند.

بولینگ و بیلیارد برج میلاد

در برج میلاد تفریح‌هایی هم برای بزرگ‌سالانی که از سر و صدا و هیاهو دوری می‌کنند در نظر گرفته شده است. اگر به بولینگ علاقه دارید می‌توانید در سالن‌های بولینگ خودتان را سرگرم کنید.

اسکای پارک برج میلاد

در قسمت‌های بالایی برج تفریحات جدیدی راه‌اندازی شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان از اتاق شیشه‌ای، تاب مرتفع، سکوی پیاده‌روی و بانجی جامپینگ برج میلاد نام برد. اگر به تفریحات هیجان انگیز علاقه دارید، می‌توانید به این مجموعه سری بزنید.

کافه‌ها و رستوران‌های برج میلاد

برج میلاد پر از مجموعه‌های مختلف است که احتمالا ساعت‌های زیادی شما را به خودش مشغول کند. احتمال اینکه در این زمان به خوردن یک میان وعده یا غذا احتیاج پیدا کنید، زیاد است. پس در طبقه چهارم چند کافه و رستوران‌های ایرانی و بین‌المللی تدارک دیده شده‌اند. در این بخش‌ها می‌توانید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف لذت ببرید.

رستوران گردان برج میلاد

در بخش رستوران‌های برج میلاد چندین رستوران و کافه وجود دارد که جالب‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها رستوران گردان است. این رستوران تجربه جالب و جدیدی برای شما فراهم می‌کند. قطعا خوردن غذا در ارتفاع 276 متری زمین را هرگز فراموش نخواهید کرد. این رستوران به شما این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه از جایتان بلند شوید، تمام تهران را زیر پای خودتان ببرید. این رستوران یک محیط شیک وبا غذاهای متنوع دارد که انتخاب خوبی برای برگزاری جلسات کاری و جشن‌های خانوادگی است.

مراکز خرید سوغات و صنایع دستی

در غرفه‌ها و نمایشگاه‌هایی که در این برج قرار دارند، می‌توانید از بین آثار هنرمندان به خرید سوغات بپردازید. از جمله صنایع دستی که در این برج به فروش می‌رسند، سفال و سرامیک، فرش، منسوجات، گلیم، چرم، صنایع‌دستی شیشه‌ای، چوبی و فلزی است.

حرف آخر

برج میلاد یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران در تمامی فصول سال است و روزانه صدها نفر از این برج زیبا دیدن می‌کنند. ایستادن در گنبد آسمان و دیدن تهران از ارتفاع 400 متری یک تصویر به یادماندنی در ذهن شما ثبت خواهد کرد. آیا شما هم از برج میلاد خاطره جذابی دارید؟ پس در کامنت‌ها بنویسید!

خاطره سرایی
خاطره سرایی

خاطره سرایی هستم. متولد 1372 و کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه سراسری کاشان. در زمینه ترجمه و سئو فعالیت دارم و از انجام آن‌ها لذت می‌برم. ورزش، خوشنویسی و نوشتن از علاقه‌مندی‌های شخصی من هستند. امیدوارم از خواندن مقالات من لذت ببرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

چطور بود؟
+1
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط