Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ کم کاری تیروئید چیست؟ همه چیز در مورد کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید چیست؟ همه چیز در مورد کم کاری تیروئید

by | 23 مرداد 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در جریان خون شما ترشح نمی‌کند. این باعث می‌شود متابولیسم شما کند شود. کم کاری تیروئید که تیروئید کم کار نیز نامیده می‌شود، می‌تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، درمان جایگزینی هورمونی است.

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن هورمون تیروئید کافی در جریان خون شما وجود ندارد و متابولیسم شما کند می‌شود.

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در بدن شما ترشح نمی‌کند. این باعث می‌شود متابولیسم شما کند شود و کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. کم کاری تیروئید که به عنوان بیماری کم کاری تیروئید نیز شناخته می‌شود، نسبتاً شایع است.

هنگامی که سطح تیروئید شما بسیار پایین است، به آن میگزدم می‌گویند. یک بیماری بسیار جدی، میکسدما می‌تواند علائم جدی ایجاد کند، از جمله:

  • دمای پایین بدن
  • کم خونی
  • نارسایی قلبی
  • گیجی
  • کما

این نوع شدید کم کاری تیروئید تهدید کننده زندگی است.

به طور کلی، کم کاری تیروئید یک بیماری بسیار قابل درمان است. می توان آن را با داروهای منظم و قرار ملاقات‌های بعدی با پزشک مدیریت کرد.

تیروئید چگونه کار می کند؟

تیروئید

غده تیروئید یک اندام کوچک پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن شما درست زیر جعبه صدا (حنجره) قرار دارد. وسط بدن پروانه را در مرکز گردن خود تصور کنید و بالها را در اطراف نای (نای) بغل کرده اید. وظیفه اصلی تیروئید کنترل متابولیسم شماست. متابولیسم فرآیندی است که بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. تیروئید هورمون های T4 و T3 را برای کنترل متابولیسم شما ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها در سراسر بدن کار می‌کنند تا به سلول‌های بدن بفهمند که چقدر انرژی مصرف کنند. آنها دمای بدن و ضربان قلب شما را کنترل می‌کنند.

هنگامی که تیروئید شما به درستی کار می‌کند، دائماً در حال تولید هورمون‌ها، رهاسازی آنها و سپس ساختن هورمون‌های جدید برای جایگزینی چیزی است که استفاده شده است. این کار متابولیسم شما و تمام سیستم‌های بدن شما را کنترل می‌کند. میزان هورمون های تیروئید در جریان خون توسط غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه در زیر مغز قرار دارد، کنترل می‌شود. هنگامی که غده هیپوفیز کمبود یا بیش از حد هورمون تیروئید را احساس می‌کند، هورمون خود (هورمون محرک تیروئید یا TSH) را تنظیم می‌کند و آن را به تیروئید می‌فرستد تا مقادیر را متعادل کند.

اگر مقدار هورمون‌های تیروئید خیلی زیاد باشد (پرکاری تیروئید) یا خیلی کم (کم کاری تیروئید)، کل بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

چه کسانی تحت تاثیر کم کاری تیروئید هستند؟

کم کاری تیروئید می‌تواند افراد را در هر سنی، جنسیت و قومیت تحت تاثیر قرار دهد. این یک بیماری شایع است، به ویژه در میان زنان بالای 60 سال. زنان معمولاً بیشتر از اوایل زندگی در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید پس از یائسگی هستند.

تفاوت بین کم کاری و پرکاری تیروئید

در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد.

تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید در کمیت آن است. در کم کاری تیروئید، تیروئید هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می‌کند. از طرف دیگر، فردی که پرکاری تیروئید دارد تیروئیدی دارد که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می‌کند. پرکاری تیروئید شامل سطوح بالاتری از هورمون‌های تیروئید است که باعث می‌شود متابولیسم شما سرعت بیشتری بگیرد. اگر کم کاری تیروئید دارید، متابولیسم شما کند می‌شود.

همچنین بخوانید  چگونه یک خواب راحت و خوب داشته باشیم؟

خیلی چیزها برعکس این دو شرط است. اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است برای مقابله با سرماخوردگی مشکل داشته باشید. اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است گرما را تحمل نکنید. آنها در نقطه مقابل عملکرد تیروئید قرار دارند. در حالت ایده آل، شما باید در وسط باشید. درمان هر دوی این شرایط برای نزدیک شدن به عملکرد تیروئید شما تا حد امکان به حد وسط آن کار می‌کند.

علل کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می‌تواند علت اولیه یا ثانویه داشته باشد. علت اصلی وضعیتی است که مستقیماً بر تیروئید تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد سطوح پایین هورمون‌های تیروئید می‌شود. علت ثانویه چیزی است که باعث از کار افتادن غده هیپوفیز می‌شود، به این معنی که نمی تواند هورمون محرک تیروئید (TSH) را برای متعادل کردن هورمون های تیروئید به تیروئید بفرستد.

علل اولیه کم کاری تیروئید بسیار شایع تر است. شایع ترین این علل اولیه یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است. این بیماری که تیروئیدیت هاشیموتو یا تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز نامیده می‌شود، ارثی است (از طریق خانواده منتقل می‌شود). در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. این امر از تولید و ترشح کافی هورمون تیروئید توسط تیروئید جلوگیری می‌کند.

سایر علل اصلی کم کاری تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تیروئیدیت (التهاب تیروئید).
  • درمان پرکاری تیروئید (پرتو و برداشتن تیروئید با جراحی).
  • کمبود ید (نداشتن ید کافی – ماده معدنی تیروئید شما برای تولید هورمون‌ها، در بدن شما).
  • شرایط ارثی (یک وضعیت پزشکی که از طریق خانواده شما منتقل می‌شود).
  • در برخی موارد، تیروئیدیت ممکن است پس از بارداری (تیروئیدیت پس از زایمان) یا یک بیماری ویروسی رخ دهد.

علت کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

در بیشتر موارد، زنان مبتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری به بیماری هاشیموتو مبتلا هستند. این بیماری خودایمنی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کند و به آن آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تیروئید نمی‌تواند سطوح بالایی از هورمون‌های تیروئید را تولید و آزاد کند و کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. افراد باردار مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است احساس خستگی زیادی کنند، در مواجهه با دمای سرد مشکل داشته باشند و گرفتگی عضلات را تجربه کنند.

هورمون‌های تیروئید برای رشد جنین مهم هستند. این هورمون ها به رشد مغز و سیستم عصبی کمک می‌کنند. اگر کم کاری تیروئید دارید، کنترل سطح تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر جنین در طول رشد هورمون تیروئید کافی دریافت نکند، ممکن است مغز به درستی رشد نکند و بعداً مشکلاتی به وجود بیاید. کم کاری تیروئید درمان نشده یا درمان ناکافی در دوران بارداری ممکن است منجر به عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

کم کاری تیروئید در بارداری

آیا کنترل بارداری روی تیروئید تأثیر می گذارد؟

هنگامی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می کنید، استروژن و پروژسترون داخل قرص‌ها می توانند بر پروتئین‌های متصل شونده به تیروئید شما تأثیر بگذارند. این باعث افزایش سطح شما می‌شود. اگر کم کاری تیروئید دارید، در حین استفاده از قرص‌های ضدبارداری، دوز داروهای شما باید افزایش یابد. هنگامی که مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کردید، دوز مصرفی باید کاهش یابد.

آیا کم کاری تیروئید می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

در برخی موارد، بین کم کاری تیروئید درمان نشده و اختلال نعوظ ارتباط وجود دارد. هنگامی که کم کاری تیروئید شما به دلیل مشکلی در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود، می‌توانید سطح تستوسترون پایینی داشته باشید. درمان کم کاری تیروئید اگر مستقیماً ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، اغلب می‌تواند به اختلال نعوظ کمک کند.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید معمولاً به آرامی در طول زمان ایجاد می‌شود. گاهی اوقات سالها. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس خستگی (خستگی).
  • احساس بی حسی و گزگز در دستان خود.
  • داشتن یبوست.
  • افزایش وزن.
  • احساس درد در سراسر بدن (می‌تواند شامل ضعف عضلانی باشد).
  • داشتن سطح کلسترول خون بالاتر از حد طبیعی.
  • احساس افسردگی.
  • ناتوانی در تحمل دمای سرد
  • داشتن پوست و موی خشک و زبر.
  • تجربه کاهش علاقه جنسی
  • داشتن قاعدگی‌های مکرر و سنگین.
  • مشاهده تغییرات فیزیکی در صورت (از جمله افتادگی پلک و همچنین پف چشم و صورت).
  • صدای شما پایین‌تر و خشن‌تر می‌شود.
  • احساس فراموشی بیشتر (“مه مغزی”).
همچنین بخوانید  عوارض خودارضایی برای پسران، نحوه ترک آن

آیا کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن می شود؟

اگر کم کاری تیروئید شما درمان نشود، ممکن است وزن اضافه کنید. پس از درمان این بیماری، وزن باید شروع به کاهش کند. با این حال، برای کاهش وزن همچنان باید مراقب کالری و ورزش خود باشید. با پزشک خود در مورد کاهش وزن و راه‌های ایجاد یک رژیم غذایی مناسب برای شما صحبت کنید.

نحوه تشخیص کم کاری تیروئید

در واقع تشخیص کم کاری تیروئید می‌تواند دشوار باشد زیرا علائم را می‌توان به راحتی با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفت. اگر هر یک از علائم کم کاری تیروئید را دارید، با متخصص صحبت کنید. راه اصلی برای تشخیص کم کاری تیروئید آزمایش خون به نام آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) است. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را برای شرایطی مانند بیماری هاشیموتو تجویز کند. اگر تیروئید بزرگ شده باشد، ممکن است پزشک شما بتواند آن را در طول معاینه فیزیکی در طی یک قرار احساس کند.

درمان کم کاری تیروئید

در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید با جایگزین کردن مقدار هورمونی که تیروئید شما دیگر تولید نمی‌کند، درمان می‌شود. این معمولا با دارو انجام می‌شود. یکی از داروهایی که معمولا استفاده می شود، لووتیروکسین نام دارد. مصرف خوراکی این دارو میزان هورمون تیروئیدی را که بدن شما تولید می‌کند افزایش می‌دهد و سطح شما را متعادل می‌کند.

کم کاری تیروئید یک بیماری قابل کنترل است. با این حال، شما باید به طور مداوم دارو مصرف کنید تا میزان هورمون‌ها در بدن خود را تا پایان عمر عادی کنید. با مدیریت دقیق و قرار ملاقات‌های بعدی با پزشک خود برای اطمینان از اینکه درمان شما به درستی کار می‌کند، می‌توانید یک زندگی عادی و سالم داشته باشید.

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

کم کاری تیروئید می‌تواند به یک وضعیت پزشکی جدی و تهدید کننده زندگی تبدیل شود اگر از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمانی دریافت نکنید. اگر درمان نشوید، علائم شما می‌تواند شدیدتر شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد مشکلات سلامت روان.
  • داشتن مشکل تنفسی
  • عدم توانایی در حفظ دمای طبیعی بدن
  • داشتن مشکلات قلبی.
  • ایجاد گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید).
  • شما همچنین می توانید به یک وضعیت پزشکی جدی به نام کما میکسدما مبتلا شوید. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که کم کاری تیروئید درمان نشود.

آیا در تمام عمرم همان دوز دارو برای کم‌کاری تیروئید مصرف خواهم کرد؟

دوز داروی شما در واقع می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در مقاطع مختلف زندگی، ممکن است لازم باشد مقدار دارو را تغییر دهید تا علائم شما را مدیریت کند. این ممکن است به دلیل مواردی مانند افزایش وزن یا کاهش وزن اتفاق بیفتد. سطح شما باید در طول زندگی شما کنترل شود تا مطمئن شوید که داروی شما به درستی کار می‌کند.

نحوه پیشگیری

کم کاری تیروئید قابل پیشگیری نیست. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به یک نوع جدی از این بیماری یا داشتن علائمی که زندگی شما را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد، مراقب علائم کم کاری تیروئید است. اگر هر یک از علائم کم کاری تیروئید را تجربه کردید، بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید. کم کاری تیروئید اگر زود تشخیص داده شود و درمان را شروع کنید بسیار قابل کنترل است.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

بیشتر غذاها در رژیم‌های غربی حاوی ید هستند، بنابراین لازم نیست نگران رژیم غذایی خود باشید. ید یک ماده معدنی است که به تیروئید شما در تولید هورمون کمک می‌کند. یک ایده این است که اگر سطوح پایینی از هورمون تیروئید دارید، خوردن غذاهای غنی از ید می‌تواند به افزایش سطح هورمون شما کمک کند. مطمئن‌ترین راه برای افزایش سطح هورمون شما، تجویز داروی تجویز شده توسط پزشک است. هیچ رژیم غذایی جدیدی را بدون صحبت با ارائه دهنده خود امتحان نکنید. مهم است که همیشه قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با هم صحبت کنید، به خصوص اگر یک بیماری پزشکی مانند کم کاری تیروئید دارید.

غذاهایی که ید بالایی دارند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • گوشت، مرغ و غذاهای دریایی
  • جلبک دریایی خوراکی
  • نمک ید‌دار

با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه برای تهیه یک برنامه غذایی کار کنید. غذای شما سوخت شماست. اطمینان از خوردن غذاهایی که به بدن شما کمک می‌کند، همراه با مصرف داروهای خود طبق دستور پزشک، می‌تواند در طول زمان شما را سالم نگه دارد. افراد مبتلا به بیماری تیروئید نباید مقادیر زیادی ید مصرف کنند زیرا می‌تواند این اثر عکس داشته باشد.

همچنین بخوانید  فواید شگفت انگیز سونا

آیا کم کاری تیروئید خود به خود برطرف می شود؟

در برخی موارد خفیف، ممکن است علائم کم کاری تیروئید نداشته باشید یا علائم با گذشت زمان محو شوند. در موارد دیگر، علائم کم کاری تیروئید مدت کوتاهی پس از شروع درمان از بین خواهند رفت. برای افرادی که سطح هورمون‌های تیروئیدی آنها پایین است، کم کاری تیروئید یک بیماری مادام العمر است که باید با دارو در یک برنامه منظم کنترل شود.

سوالات متداول

کم‌کاری تیروئید چیست؟

بیماری کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید هورمون تیروئید کافی برای رفع نیازهای بدن تولید نمی‌کند. این می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم، از جمله خستگی، افزایش وزن، یبوست و افسردگی را ایجاد کند.

چه چیزی باعث کم کاری تیروئید می شود؟

شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. علل دیگر ممکن است شامل پرتودرمانی، جراحی برای برداشتن غده تیروئید، برخی داروها و کمبود ید باشد.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید می‌تواند شامل خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، ریزش مو، افسردگی، مشکلات حافظه و ضعف عضلانی باشد.

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

کم کاری تیروئید معمولاً از طریق آزمایش خون که سطح هورمون‌های تیروئید و هورمون محرک تیروئید (TSH) را اندازه گیری می‌کند، تشخیص داده می‌شود. اگر سطح TSH بالا و سطح هورمون تیروئید پایین باشد، نشانه کم کاری تیروئید است.

آیا کم کاری تیروئید قابل درمان است؟

کم کاری تیروئید قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را به طور موثر با درمان جایگزینی هورمون تیروئید کنترل کرد. این شامل مصرف یک نسخه مصنوعی از هورمون تیروئید لووتیروکسین برای جایگزینی هورمونی است که غده تیروئید تولید نمی‌کند.

آیا تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می تواند به مدیریت کم کاری تیروئید کمک کند؟

خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس، و اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل همگی می‌توانند به مدیریت کم کاری تیروئید کمک کنند. برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است از مصرف مکمل‌هایی مانند سلنیوم یا ویتامین D نیز سود ببرند.

عوارض بالقوه کم کاری تیروئید درمان نشده چیست؟

کم کاری تیروئید درمان نشده می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض از جمله کلسترول بالا، بیماری قلبی، ناباروری، آسیب عصبی و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود.

آیا کم کاری تیروئید می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

بله، کم کاری تیروئید می‌تواند بر باروری در مردان و زنان تأثیر بگذارد. در خانم‌ها می‌تواند باعث بی‌نظمی قاعدگی شود و احتمال لقاح را کاهش دهد. در مردان، می‌تواند بر کیفیت و کمیت اسپرم تأثیر بگذارد.

کم کاری تیروئید چقدر شایع است؟

کم کاری تیروئید یک بیماری نسبتاً شایع است که حدود 5 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در زنان شایع‌تر از مردان است و خطر ابتلا به کم کاری تیروئید با افزایش سن افزایش می‌یابد.

جمع بندی

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید واقع در گردن، هورمون تیروئید کافی برای رفع نیازهای بدن تولید نمی‌کند. این می‌تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی، پرتودرمانی، جراحی، برخی داروها یا کمبود ید باشد. علائم کم کاری تیروئید می‌تواند شامل خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، ریزش مو، افسردگی، مشکلات حافظه و ضعف عضلانی باشد.

کم کاری تیروئید معمولاً از طریق آزمایش خون که سطح هورمون‌های تیروئید و هورمون محرک تیروئید (TSH) را اندازه گیری می‌کند، تشخیص داده می‌شود. درمان شامل مصرف یک نسخه مصنوعی از هورمون تیروئید لووتیروکسین برای جایگزینی هورمونی است که غده تیروئید تولید نمی‌کند. در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض از جمله کلسترول بالا، بیماری قلبی، ناباروری، آسیب عصبی و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط