Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ گردشگری @ آشنایی با ماسال گیلان

آشنایی با ماسال گیلان

by | 3 مرداد 1402 | گردشگری | 0 comments

خطه شمال مکانی است که همه ایرانی‌ها برای مسافرت به آن فکر می‌کنند. آخر هفته‌ها یا هر تعطیلات مناسبتی که پیش می‌آید اولین مقصدی که برای مسافرت و استراحت به فکر ایرانی ها خطور می‌کند، خطه شمال است، البته گه گیلان پربازدیدترین استان‌های ایران است و همه به دنبال جاهای دیدنی گیلان هستند. آب و هوای خنک و بارانی این خطه، مناظر سرسبز و بخش‌های ساحلی و کوهستانی این خطه جان می‌دهد برای اینکه خستگی روزهای گذشته را از تن به در کنید و انرژی دوباره بگیرید. این خطه از چندین شهر و روستا تشکیل شده است که اگر با هر کدام از آن‌ها آشا شوید، می‌تواند برنامه ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید. یکی از بهترین و محبوب‌ترین نقاط برای سفر در شمال، ماسال گیلان است!

یکی از شهرهای معروف شمال، ماسال گیلان است. ماسال مترادف کلمات مسال، مزال یا مازال است که در لغت به معنی منطقه کوهپایه‌ای یا مانند کوه می‌باشد. البته در قدیم به این منطقه رودکنار هم می‌گفتند چرا که در گذشته رودخانه خالکایی از کنار این شهر عبور می‌کرد. البته ماسال نام این شهر است اما مردم به آن لقب‌هایی هم داده‌اند. لقب‌هایی مانند قطعه بهشت، نگین سبز گیلان و شهر آبشارها القابی است که مردم در طول زمان برای این شهر انتخاب کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم با این شهر زیبا آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ماسال گیلان

ماسال گیلان یکی از شهرهای شمال کشور است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. این شهر محل تلاقی جنگل و دریا است و همین امر مناظر زیبا  و چشمگیری ایجاد کرده است. در این شهر آبشارها و غارها و ییلاقات زیادی می‌بینید که دست افسونگر طبیعت به زیبایی هر چه تمام‌تر آن‌ها را به تصویر کشیده است. اگر سفری به بندرانزلی داشتید، می‌توانید سری هم به ماسال بزنید چرا که این دو شهر فاصله بسیار کمی با هم دارند. ماسال در نزدیکی کوه تالش واقع شده است و یک شهر کوهپایه‌ای است که آب و هوای سرد و خنکی دارد. بنابراین ماسال در فصل‌های گرم سال انتخاب خوبی برای سفر است.

ماسال در 50 کیلومتری گیلان واقع شده است و از سمت غرب و جنوب به اردبیل و خلخال و از سمت شمال به رضوانشهر و از سمت شرق به فومن و صومعه سرا منتهی می‌شود. ماسال منطقه‌ای ییلاقی است که همه آن را با ابرها و مه همیشگی‌اش به یاد می‌آورند. ارتفاعات ماسال در دامنه کوه‌های فراخ قرار دارد بنابراین همیشه یک منظره از آنچه زیر پای‌تان است را می‌بینید و نه تمام شهر که کیلومترها آن‌طرف تر از ماسال، زیر پایتان است. به خاطر همین است که مناظر ماسال جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت تصاویر تکرار نشدنی.

این دوین شهر مرتفع‌ گیلان است. ماسال در زبان محلی تالشی به معنی مکانی است که در آن جا کوه وجود دارد و عده‌ای هم در آن زندگی می‌کنند. ماسال یعنی کوه‌وار یا مکانی که در کنار کوه واقع شده است. نام دیگر ماسال رودکنار است چرا که این شهر درکنار رود خالکایی قرار دارد.

آب و هوای ماسال چگونه است؟

آب و هوای ماسال کوهستانی است. یعنی آب و هوای این شهر خنک و سرد یا معتدل است. آب و هوای ماسال نسبت به شهرهای ساحلی بهتر است و شرجی نیست. چرا که این شهر در ارتفاعات قرار دارد. ارتفاعات سرسبزی که مانند بام هستند و منطقه‌ای از شهر زیر پای شما قرار دارد که تماشای آن در حالی که باد خنکی می‌زود، لذتبخش خواهد بود.

در بهار آب و هوای این شهر خنک است و از خرداد رو به گرم شدن می رود. تابستان هم به خاطر کوهستانی بودن و مرتفع بودن این شهر چندان گرم نیست و هوا همچنان خنک و مطبوع است. خنکی هوا در ارتفاعات ییلاق‌ها بیشتر می‌شود. کم کم در پاییز بارش‌های فصلی شروع شده و نسیم های‌ خنک شروع به وزیدن می‌کنند. همچنین ابر و مه هم هوا را آکنده می‌کنند. ماسال در زمستان برفی است و سفیدپوش می‌شود بنابراین هوا سرد و سوزان است.

بهترین فصل سفر به ماسال

 ماسال گیلان در هر فصلی زیبایی خودش را دارد اما در بهار و تابستان به خصوص اردیبهشت ماه، بهترین زمان برای سفر به ماسال است. اگر در  پاییز و زمستان تصمیم گرفتید به این شهر سفر کنید، حتما با خودتان لباس گرم ببرید. همانطور که گفتیم، ماسال یک شهر کوهستانی است و در زمستان به شدت سرد می‌شود.

دیدنی‌های ماسال

بام سبز ماسال

بام سبز در یک کیلومتری شهر واقع شده است و از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی ماسال گیلان است. در بام سبز ماسال می‌توانید قسمت‌هایی از صومعه سرا و بندرانزلی را ببینید.

قلعه کوه

قله کوه در روستای کوه تاس واقع شده است و روی یک تپه طبیعی به ارتفاع 35 متر قرار دارد. کارشناسان اعتقاد دارند که قدمت این قلعه به سده‌های دوم و سوم هجری برمی‌گردد.

غار آویشو

اگر عازم ماسال شدید، حتما بازدید از غارآویشو را هم در برنامه‌تان داشته باشید. این غار در فاصله 22 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1460 متر است. کافی است از تنها ورودی غار وارد آن شوید و رودخانه‌ای که در آن جریان دارد را دنبال کنید تا به آبشار خروشانی برسید که در انتهای آن قرار دارد. به جز رودخانه، داخل غار قندیل‌هایی از جنس آهک از سقف و دیوار آویزان هستند که ارتفاع برخی از آن‌ها به یک متر هم می‌رسد.

همچنین بخوانید  بهترین هتل های ارزان پاریس

اسبه ریسه

اگر به ییلاق اسپی رفتید، سری هم به منطقه باستانی اسبه ریسه بزنید. این سازه در هزاره اول پیش از میلاد ساخته شده است و برخی از شواهد گویا این است که در این منطقه از چند قرن پیش از اسلام، رونق خوبی داشته است .پس در این منطقه یک دیوار سنگی وجود دارد که به عنوان بلندترین دیوار صخره نوردی کشور شناخته می‌شود و در این مان امکاناتی هم برای صخره نوردان فراهم شده است. کایاک سواری در رودخانه خروشان دامنه دیوار سنگی اسپی تفریح دیگری است که در آنجا می‌توانید با آن سرگرم شوید.

یادواره میرزاکوچک خان

میرزاکوچک خان در ارتفاعات ماسال به دلیل کولاک درگذشت. او تصور می‌کرد که ارتفاعات آلاله پشته یک مکان امن است و می‌تواند با عبور از این منطقه به خلخال برسد. اما در مسیر درگیر کولاک شد و درگذشت. در همین مکان یک سنگ نصب شده تا یاد او در تاریخ ثبت شود.

روستای شفیع شاندرمن

این روستا از بزرگ‌ترین روستاها ماسال است که حدود 4000 نفر جمعیت دارد و به خاطر زمین‌های سرسبز و زیبایی که دارد، همواره برای مسافران جذاب بوده است. زیبایی این روستا در بهار و تابستان زبانزد است.

باغ پرندگان تمجیدی

در این مجموعه گونه‌های جذاب و دیدنی از پرنده‌ها را نگهداری می‌کنند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. این باغ پرندگان در ییلاقات ماسال در منطقه اسب ریسه واقع شده است.

گورستان خون ماسال

اگر مکان‌های تاریخی و ترسناک را دوست دارید، احتمالا این مکان برای‌تان جالب باشد. این گورستان به هزاره یکم پیش از میلاد می‌رسد که تا دوران میانه اسلامی از آن استفاده می‌شده است. این گورستان در آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

آبشارهای ماسال

آبشار ویز: این آبشار از روی یکی از قله‌های بلند گیلان سرچشمه می‌گیرد و در منطقه النزه شاندرمن قرار دارد. مناظر اطراف این آبشار بسیار چشم نوار هستند.

آبشار رامینه: یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ماسال که 10 متر ارتفاع دارد، رامینه است که برای رسیدن به آن باید از جاده اصلی بالا رفته و از جنگل عبور کنید.

آبشار تولی نسا: یکی از زیباترین آبشارهای ماسال که بعد از یک پیاده روی دو ساعته چشم‌تان به جمال آن روشن می‌شود، آبشار تولی نسا است. این مسیر را می‌توانید با خودروهای آفرود نیز بروید.

با ییلاقات ماسال آشنا شوید

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

این ییلاق با ارتفاع 1490 متری خود منظره‌ای از شهر تالش را به زیر پای شما می‌آورد. این منطقه آب وهوای بکر و شگفت انگیزی دارد . شاید نام ین منطقه برای‌تان عجیب باشد و در دهان‌تان نچرخد. شاید اگر معنی آن را بدانید، بهتر بتوانید نام اولسبلنگاه را به خاطر بسپارید. نام این ییلاق از کلمات اولس و بلنگاه تشکیل شده است که به معنی مکانی است که درخت ممرز در آن رشد می‌کند. ممرز 15 تا 25 متر ارتفاع دارد و تنها در مناطقی که بیش از 600 متر ارتفاع داشته باشند، رشد می‌کند. این درخت معمولا در کنار راش و بلوط دیده می‌شود.

محیط زیست ساخت و ساز با مصالح معمول را در این منطقه ممنوع اعلام کرده است و ساکنان تنها می‌توانند با چوب خانه بسازند. به این ترتیب در این منطقه چیزی جز ککلبه‌های چوبی زیبا را نمی‌بینید. این منطقه مانند شهری است ه زمان در آن متوقف شده است و در سال های قبل جا مانده است. چرا که برق این روستا را هنوز با موتور برق تامین می‌کنند و آب روستا در تانکرهایی که پیش از این از چشمه‌ها پر شده‌اند، تامین می‌شود. جالب است بدانید که کلبه‌ها سرویس بهداشتی ندارند و سرویس خارج از کلبه قرار دارد. همچین موتورهای برق از 12 شب به بعد خاموش می‌شوند و روستا از نیمه شب به بعد، دیگر برق ندارد.

ییلاق سوچاله

اولین ییلاق معروف ماسال گیلان، اولسبلنگاه بود و دومین آن‌ها سوچاله یا سوئه چاله است. در این ییلاق خانه‌های رنگین دو طبقه زیادی را می‌بینید که هم زیبا هستند و هم چشم هر بیننده‌ای را به خودشان مشغول می‌کنند. هر کس به این منطقه سر زده است، از منظره غروب آفتاب آن هم تعریف می‌کند. سوچاله در زبان گیلکی به مکانی اشاره دارد که گلپر و خنجری در آن رشد می‌کنند. مناظر طبیعی این منطقه زیبایی چشمگیری دارد به طوری که اگر تنها یک بار به آنجا سر بزنید، هرگز آن را فراموش نمی‌کنید. در این منطقه می‌توانید به مکان‌هایی مانند رودخانه خالکایی، محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، غارهای ماسال و آبشارهای ماسال سر بزنید.

ییلاق تلارگاه

تلارگاه منطقه ییلاقی زیبایی است که منظره دره و جنگل را یکجا با هم دارد. البته تلارگاه دور افتاده است و آنتن‌دهی خوبی ندارد پس اگر دوری از شبکه‌های اجتماعی شما را کلافه می‌کند، یک منطقه ییلاقی دیگر انتخاب کنید.

ملومه بند

ییلاق ملوله بند از دیگر مناطق ییلاقی ماسال است که خانه‌ها و کلبه‌های زیادی در آن قرار دارند. اگر می‌خواهید یک اقامت چند روزه در یک منطقه ییلاقی داشته باشید، ملومه بند گزینه خوبی خواهد بود.

ییلاق خندیله پشت

در گرمای هوا همه ما دوست داریم حتی برای چند روز هم که شده خودمان را به یک منطقه خنک و خوش منظره برسانیم. ارتفاعات هندیله پشت می تواند گزینه مناسبی برای این امر باشد. این مکان حتی در تابستان هم خنک است و دمای پایینی دارد. حتی شاید مجبور شوید در وسط تابستان در این منطقه لباس گرم بپوشید.

ییلاق اسپی دشت

ییلاق اسپی دشت به خاطر اسب‌های وحشی که همیشه در حال دویدن و چرا هستند،معروف شده است. گردشگران هم از دیدن این اسب‌ها لذت می برند و خودشان را هر سال برای تماشای رژه اسب ها به این منطقه می‌رسانند. علاه بر اسب‌های وحشی پدیده‌ای به نام اقیانوس ابری هم در این منطقه رخ می‌دهد که در آن ابرهای زیادی در ارتفاعات کوه‌ها و دشت‌ها به شکل فشره در کنار هم قرار می‌گیرند که دیدن آن مانند دیدن صحنه‌های خواب و رویا است.

همچنین بخوانید  مراحل و هزینه های ثبت شرکت در ترکیه، شرایط مدارک و هزینه ها

ییلاق شنبه راه

ارتفاعات شنبه راه ماسال در کنار کوه و کلبه‌های چوبی قرار دارند و همین باعث می‌وشد که این ییلاق مناظر متفاوتی با ییلاق‌های دیگر ماسال داشته باشد. از طرفی مردم در این منطقه به دامپروری مشغول هستنند و همیشه محصولات دامی تازه برای فروش به مسافران دارند. افرادی که گله‌هایشان را در این منطقه به چرا می‌برند، کلبه‌های چوبی خودشان را برای اقامت به مسافران اجاره می‌دهند.

واشیار

ییلاق واشیار را احتمالا به خاطر آبشار واشیار و شاندرمن می‌شناسید. این ییلاق هم برای روزهای گرم تابستان انتخاب بی‌نظیری است چرا که آب و هوای دلپذیری دارد.

دشت آلنزه

 وجود درختان افرایی که بیش از 200 سال عمر دارند، در ارتفاعات النزه منظره دیدنی ایجاد کرده است. دیدنی‌های این ییلاق همه از نوع مناظر طبیعی هستند و سازه‌های انسانی و تاریخی در آن وجود ندارد. حتی برخلاف برخی دیگر از ییلاقات ماسال، آبشار هم در این منطقه وجو ندارد. با این وجود آب و هوای بهشتی النزه هرساله مسافران را به سمت خودش می خواند. در آلنزه هم مانند اسپی دشت ممکن است با اسب‌های وحشی مواجه شوید که در این دشت قدم می‌زنند.

ییلاق شالما

یکی دیگر از ییلاق‌های ماسال که کوه‌های البرز را احاطه کرده است، شالما است که مزیت و شاخصه آن وجود چشمه‌های بسیار زیاد آن است. در شالما 5 سرچشمه وجود دارد و تعداد بالای سرچشمه‌ها سبب شده است که به این منطقه ییلاق سرچشمه هم بگویند. آب این سرچشمه‌‌ها در نهایت به رودهای شالما و چسلی می‌رسد. به جز مناظر طبیعی، بقعه سید رضا علی و سید مهر علی هم در این منطقه قرار دارد.

خشکه دریا

ییلاق شالما در نقطه تلاقی چند رود ایجاد شده است و به همین خاطر است که همیشه خوش آب و هوا است. همچنین این ییلاق کوهستانی هم هست و کوه‌های دشته در این منطقه واقع شده‌اند پس این منطقه ترکیبی از دشت و کوه و رودهای پراز اب است. البته نام این منطقه به یک منطقه پرآب با چند رود شباهتی ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد که نام یک ناحیه کویری باشد. دلیل نامگذاری خشکه دریا به این خاطر است که در گذشته یک دریاچه پرآب در این ناحیه بوده است که امروزه خشک شده است. کسی نمی‌داند این دریاچه چرا خشک شد اما تنها چند رود از آن باقی مانده است. دقت کنید که تمام مسیر خشکه دریا ماشین رو نیست و حدود 4 کیلومتر پیاده روی دارد.

خان بند

اگر شمال را با تپه‌های سرسبز و گوسفندانی که برای چرا به این محیط آمده‌اند به خاطر می‌آورید ، پس باید خان بند را برای سفر انتخاب کنید. خان بند سرشار است از دشت‌های سرسبز و وسیع است که چوپان‌ها گوسفندان‌شان را برای چرا به آنجا می‌آورند. نکته جالب دیگری که در این منطقه می‌بینید، حرت سریع ابرها است. هر بار که به آسمان نگاه می‌کنید، ابرهایی را می‌بینید که با سرعت زیاد در حرکت هستند. این صحنه زیبایی تمام نشدنی به این منطقه می‌دهد. ییلاق خان‌بند در مرز هوایی بین گیلان و اردبیل قرار دارد و دلیل این پدیده طبیعی هم همین است.

معرفی پارک‌های ماسال

ماسال سرشار از منابع طبیعی است که بعد از گسترش شهرسازی به صورت پراکنده درحال تخریب بودند. اقدامی که برای حفظ بخشی از این منابع طبیعی انجام گرفت، تبدیل برخی از آن‌ها به پارک جنگلی بود. در ماسال تعدادی پارک وجود دارد که برای کمپین و استراحت ساکنان و مسافران ایده‌آل است. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

پارک ساحلی ماسال

رودخانه خالکایی که در کنار شهر ماسال قرار دارد، این شانس را به اهالی این شهر داده است ک در این شهر کوهستانی یک پارک ساحلی هم داشته باشند. شهرداری در این پارک امکانات تفریحی و رفاهی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و صندلی تعبیه کرده است. در بخشی از پارک وسایل بازی برای کودکان فراهم شده است که می‌توانند در آن اوقات خوبی را سپری کنند.

دسترسی به پارک ساحلی ماسال

پارک جنگلی ریزه مندان

پارک جنگلی ریزه مندان برای حراست از جنگل‌های جلگه‌ای ماسال ایجاد شده است که از جنگل‌های هیرکانی هستهند. جنگل‌ها هیرکانی از آستارا در گیلان شروع شده و تا گیلداغی در استان گلستان ادامه دارند.

ریزه مندان از پارک‌های بزرگ ماسال است که 200 هکتار وسعت دارد.  در بخش‌هایی از آن امکانات رفاهی برای گردشگران دیده می‌شود. چادر زدن در این پارک برای گردشگران آزاد است.

بهترین هتل‌های ماسال

اگر در سفر به ماسال خواستید چند روزی در شهر بمانید و قصد چادر زدن با بهترین لوازم کمپینگ ندارید، باید به فکر پیدا کردن یک اقامتگاه باشید. در ادامه برخی از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های ماسال را معرفی می‌کنیم. تنوع هتل‌ها در ماسال خوب است و با هر بودجه و هزینه‌ای می‌توانید یک اقامتگاه خوب پیدا کنید. هزینه هتل‌ها به نسبت موقعیت مکانی و امکانات رفاهی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، متفاوت است.

مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال

از بهترین اقامتگاه‌هایی که می‌توانید اتخاب کنید، شاندرمن ماسال گیلان است. این دهکده توریستی یک ساختمان یک طبقه است که 11 سوئیت مستقل با امکانات کامل دارد. ویلاهایی که در این مجتمع قرار دارند، به صورت دونفره سه نفره، چهارنفره، شش نفره، نه نفره و پازده نفره هستند. هزینه ویلاها هم با توجه به ظرفیت آن‌ها مشخص می‌شود. این هتل معمولا بیشترین امکانات را نسبت به هتل‌های دیگر این شهر دارد.

دسترسی به مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال

هتل راتینس

اگر به دنبال یک اقامتگاه لاکچری دیگر هستید، راتینس انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این هتل یک ساختمان دو طبقه است که 42 اتاق مختلف دارد. این هتل 4 ستاره در سال 1398 افتتاح شده و در فاصله 4 کیلومتری شاندرمن واقع شده است. ویو این هتل هم سمت کوه و جنگل است و دارای اتاق‌های یک نفره، دو نفره، سه نفره، چهار نفره هستند. اتاق‌ها دو ویو رو به کوهستان یا رو به محوطه دارند.

همچنین بخوانید  با پتانسیل های گردشگری سیستان و بلوچستان آشنا شوید

دسترسی به هتل راتینس

هتل آریانا ماسال

آریانا ماسال در روستای گندز در 8 کیلومتری جاده ییلاقی واقع شده است که یک ساختان 3 طبقه است. این هتل 3 ستاره دارای 18 اتاق است که در یک زمین 1700 متر مربعی ساخته شده است. از شاخصه‌های هتل آریانا این است که دسترسی خوبی به جاده ییلاقی دارد.

دسترسی به هتل آریانا ماسال

اتاق‌های هتل شامل اتاق دو تخته و سه تخته دبل بالکن دار و رو به جنگل و شالیزار، اتاق دو تخته و سه تخته دبل بدون بالکن رو به شالیزار و جنگل، اتاق دو و سه تخته بالکن‌دار رو به محوطه و جنگل است.

رستوران‌های ماسال

ماسال همواره مملو از مسافران و توریستانی است که این شهر را برای وقت گذرانی و استراحت انتخاب کرده‌اند. به همین خاطر رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های خوبی برای پذیرایی از این مسافران دایر شده است که در ادامه چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

رستوران و کافه تاپ جمشید

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر رستوران تاپ جمشید است که به خاطر غذاهای لذیذ و باکیفیت، موقعیت‌های مکانی جنگلی و بکر و منظره زیبا و پرسنل خوش برخورد توانسته است رضایت مشتریان را جلب کند. این رسوران‌ها در در سه محوطه  چینش مختلف میز غذاخوری، تخت‌های سنتی و کلبه‌های چوبی غذا را سرو می‌کنند. این رستوران از 9 صبح تا 12 شب دایر بوده و برای تمام وعده‌های غذایی می‌توانید به آن مراجعه کنید.

دسترسی به رستوران و کافه تاپ جمشید

رستوران خزر

یکی از رستوران‌های معروف ماسال گیلان، رستوران خزر است که در سال 1369 افتتاح شده و در آغاز کارش کته پزی بود. اما کم کم به خاطر خدمات خوب مشتری پیدا کرد و توانست کارش را گسترش بدهد. بعد از سال‌ها خزر به یک رستوران گردشگری تبدیل شده که یک فضای 600 متری را در اختیار دارد و دارای رستوران پذیرایی، لژ خانوادگی و یک سالن وی آی پی مجلل است که می‌تواند همزمان به 220 نفر سرویس بدهد.

این رستوران به خاطر تنوع غذایی بالا و داشتن بیش از 30 نوع غذای روزانه و سرویس‌دهی عالی نظر مشتریان را جلب کرده است. رستوران خزر از 12 ظهر تا 12 شب باز و آماده سرویس‌دهی به مشتریان است.

دسترسی به رستوران خزر

رستوران هاراشید

هاراشید یکی از بهترین رستوران‌های ماسال است. این رستوران به خاطر ویو زیبا به سمت بام سبز ماسال، از گران قیمت‌ترین رستوران‌های گیلان است. کیفیت غذاهای این رستوران بالا بوده و تنوع غذایی خوبی هم در آن به چشم می خورد. شما می‌توانید انواع غذای دریایی، غذاهای سنتی شمال و انواع کباب را در این رستوران میل کنید. در هاراشید چای و قلیان هم سرو می‌شود.

دسترسی به رستوران هاراشید

کاج ماسال

رستوران کاج در شاندرمن واقع شده است و از رستوران‌های باکیفیت و بسیار خوب این شهر است. این رستوران با فضایی آرام  و خلوت آماده ارائه انواع غذاهای ایرانی و محلی است و 24 ساعته در حال سرویس‌دهی می‌باشد.

دسترسی به کاج ماسال

رستوران راتینس

این رستوران منظره‌ای به سمت کوهستان دارد و یک مکان جذاب برای کسانی است که می‌خواهند عکس‌های یادگاری بگیرند. این رستوران طیف گسترده‌ای از انواع غذاها را در خود دارد و نه تنها تنوع غذایی بالا است که کیفیت غذاها هم در آن حفظ شده است. پس اگر هوس خوردن کباب‌های خاص گیلان و انواع خورشت یا حتی فست فود را داشتید، راتینس انتخاب خوبی است.

دسترسی به رستوران راتینس

رستوران خانی

خانی یک رستوران خانوادگی است که در یک کلبه چوبی دایر شده است. در این رستوران ویو جنگل و کوهستان پیش روی شما است. خانی در یک محیط بکر و به دور از هیاهو ساخته شده است که در 65 کیلومتری فومن قرار دارد. در این رستوران در کنار غذا با نان و کره محلی از مهمانان پذیرایی می‌شود.

دسترسی به رستوران خانی

سوغاتی‌های شهر ماسال

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در هر مسافرت یادگاری‌هایی برای خودتان یا سوغاتی‌هایی برای دوستان و عزیزان‌تان تهیه کنید، باید بدانید که ماسال گیلان به شیرینی‌ها و صنایع دستی خود معروف است. با خرید هر کدام از آن‌ها می‌توانید اطرافیان‌تان را حسابی خوشحال کنید. شال‌بافی، قلاب‌دوزی، حصیربافی و گلیم‌بافی از جمله هنرهای دستی ماسال هستند و شما همواره می‌توانید با گشتی در بازارها و فروشگاه‌های این شهر سوغاتی‌های زیبایی پیدا کنید که هر کدام بهره‌ای از این هنرها دارند.

در ادامه برای خرید سوغاتی شما را راهنمایی می کنیم تا بدانید که در این شهر دقیقا باید به دنبال چه چیزی بگردید.

زرین نان: یکی از نان‌های سنتی گیلان است که در ماسال و شاندرم پخت می‌شود و در وسط آن موادی مانند زردچوبه، دارچین، شکر، گردو، آرد برنج  غیره اضافه می کنند. این نان خوش طعم روی یک سنگ داغ پخته می‌شود و عطر مست کننده‌ای دارد.

بافتنی‌های پشمی: شال‌ها، دستکش‌ها و انواع لباس‌های پشمی دارای طرح‌ها و پترن‌های سنتی هم از صنایع دستی مهم ماسال است که در سفر می‌توانید آن‌ها را برای خود یا دیگران بخرید.

مصنوعات چوبی: از دیگر هنرهای دستی ماسال گیلان، خراطی و نازک کاری چوب است. اصلا شمال است و صنایع دستی چوبی آن با سر زدن به فروشگاه‌ها و مغازه‌های مخلف ماسال هم می‌توانید انواع وسایل و ظروف چوبی را تهیه کنید. اشیایی که همیشه زیبا هستند و هم یادآور طبیعت بکر ماسال می‌باشند.

خاطره سرایی
خاطره سرایی

خاطره سرایی هستم. متولد 1372 و کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه سراسری کاشان. در زمینه ترجمه و سئو فعالیت دارم و از انجام آن‌ها لذت می‌برم. ورزش، خوشنویسی و نوشتن از علاقه‌مندی‌های شخصی من هستند. امیدوارم از خواندن مقالات من لذت ببرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط