Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ حیوانات خانگی @ افسردگی سگ | علائم، علل و درمان

افسردگی سگ | علائم، علل و درمان

by | 31 تیر 1402 | حیوانات خانگی | 0 comments

افسردگی، همانطور که در افراد می‌شناسیم، یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و بی‌ارزشی می‌شود. اغلب با از دست دادن علاقه به فعالیت‌های عادی مرتبط است. افسردگی چیزی بیش از یک دوره بلوز، غم و اندوه موقت است، اگرچه این احساسات همگی می‌توانند نقش داشته باشند. در انسان، می‌تواند از علائم خفیف تا یک وضعیت ناتوان کننده و مزمن که توانایی انجام فعالیت‌های روزانه را مختل می کند، متغیر باشد. درمان افسردگی انسان معمولاً شامل دارو و درمان است.

اما در مورد سگ‌ها چطور؟ آیا آنها هم می‌توانند افسرده شوند؟ آیا سگ‌های افسرده هم همین احساس را دارند؟ و درمان افسردگی سگ چیست؟

آیا سگ ها می توانند افسرده شوند؟

بله، اما سگ‌ها معمولاً چیزی را که ما به عنوان افسردگی بالینی در انسان می‌شناسیم، تجربه نمی‌کنند. همانطور که گفته شد، اعضای خانواده سگ ما مطمئناً می‌توانند افسردگی را به شکل غم و اندوه احساس کنند و در حالی که نمی‌توانیم از سگ‌ها درباره احساساتشان بپرسیم، می‌توانیم نشانه‌هایی را تشخیص دهیم که نشان می‌دهند سگ‌ها مطمئناً می‌توانند این احساسات را تجربه کنند.

دکتر گرگوری برنز، استاد برجسته اقتصاد اعصاب و مدیر مرکز نوروپلیسی در دانشگاه اموری، تحقیقاتی در مورد احساسات سگ انجام داده است که به ما بینش بهتری می‌دهد. دکتر برنز مطالعات رزونانس تصویربرداری مغناطیسی غیرتهاجمی (MRI) را بر روی نزدیک به 100 سگ انجام داد و مناطقی از مغز انسان و سگ را که در طول برخی احساسات فعال هستند، ردیابی کرد.

تحقیقات او نشان می‌دهد که مناطقی از مغز انسان که هنگام تجربه برخی از احساسات فعال هستند در سگ‌ها نیز فعال هستند. ما می‌توانیم از این داده‌ها استنباط کنیم که سگ‌ها زمانی که این مناطق فعال هستند، احساسات مشابهی را تجربه می‌کنند.

نشانه های افسردگی در سگ ها

نشانه های افسردگی سگ

افسردگی بسته به علت آن می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود. حیوان خانگی‌ای که به دلیل از دست دادن یک همراه طولانی مدت افسرده شده است، رفتار متفاوتی با حیوان خانگی‌ای که در حین حرکت از دست دادن یک روال عادی رنج می‌برد، دارد.

یک مطالعه در سال 2016 در نیوزلند و استرالیا به علائم افسردگی در سگ‌ها و گربه‌ها پس از از دست دادن یک حیوان همراه پرداخت. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش اشتها
  • خوابیدن بیش از حد معمول یا ظاهری بی‌حال
  • خواهان محبت بیشتر یا دلبسته بودن به صاحبانشان
  • نواحی مکرر خانه که همراهشان بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذراند
  • تغییر در صدا (میو، پارس کردن، زوزه کشیدن و غیره بیش از حد معمول)
  • رفتار پرخاشگرانه غیرمعمول نسبت به افراد یا حیوانات دیگر
  • دفع نامناسب (بیف کردن یا مدفوع) در خانه

بسته به موقعیت، می‌توانیم علائم دیگری از افسردگی، غم و اندوه یا اضطراب را نیز در حیوانات خانگی مشاهده کنیم. ممکن است علائمی مانند:

  • کناره گیری از موقعیت های اجتماعی
  • قایم شدن
  • افزایش رفتارهای مخرب
  • عدم تمایل به شرکت در فعالیت‌های عادی بازی

هنگامی که یک دامپزشک به دنبال تشخیص احتمالی افسردگی حیوان خانگی است، اولین قدم، گرفتن یک تاریخچه پزشکی کامل از والدین حیوان خانگی است. دانستن هر گونه تغییر در خانه می‌تواند در تعیین اینکه آیا افسردگی دلیل علائم بالینی حیوان خانگی شما است یا نه، بسیار مفید است.

همچنین بخوانید  بهترین حیوانات خانگی آپارتمانی کدامند؟

سایر شرایطی که می تواند با افسردگی سگ اشتباه گرفته شود

متأسفانه، علائم افسردگی سگ می‌تواند مشابه سایر شرایط پزشکی باشد و حتی باهوش ترین نژادهای سگ نیز ممکن است دچار افسردگی شوند. درد مزمن اغلب به عنوان افسردگی در حیوانات خانگی مسن‌تر اشتباه گرفته می‌شود و برای گیج شدن بیشتر مسائل، استرس ناشی از افسردگی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های زمینه‌ای شود.

سندرم اختلال عملکرد شناختی سگ (CCD) یک وضعیت مرتبط با پیری مغز سگ است که می‌تواند بر آگاهی، حافظه، یادگیری و پاسخ آنها به محرک‌های خاص تأثیر بگذارد. CCD می‌تواند علائمی شبیه افسردگی داشته باشد. اگر حیوان خانگی مسن‌تری دارید (معمولاً 8 سال به بالا) که شروع به نشان دادن این علائم کرده است، از دامپزشک خود در مورد CCD سؤال کنید.

اگر سگ شما علائمی را نشان می‌دهد که با افسردگی سازگار است، به خصوص در صورت عدم وجود یک رویداد تغییر دهنده زندگی، باید توسط دامپزشک مراقبت‌های اولیه خود ارزیابی شود تا علت اصلی آن جستجو شود.

اگر علائم افسردگی سگ شما با علائم دیگری مانند استفراغ، اسهال، بی‌حالی شدید، پرخاشگری قابل توجه، ادرار کردن یا مدفوع بیشتر و غیره همراه است، فورا سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

چه چیزی باعث افسردگی سگ می شود؟

اگر شک دارید که سگ شما از افسردگی رنج می‌برد، به آنچه در زندگی او تغییر کرده یا در حال تغییر است فکر کنید، مانند تغییرات در محیط یا موقعیت‌های اجتماعی. هر تغییر قابل توجهی در روال عادی حیوان خانگی می‌تواند باعث استرس و یا افسردگی شود. این یک لیست کامل نیست، اما افسردگی سگ می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • درد مزمن یا بیماری مزمن
  • تروما (مانند آسیب یا سوء استفاده)
  • جداسازی (مانند حیوان خانگی که تنها پس از جراحی یا جراحت در جعبه بسته می‌شود)
  • عدم تحریک ذهنی یا جسمی، به ویژه در سگ‌های پرانرژی یا کار
  • تغییرات در خانواده
  • اضافه شدن یک عضو جدید خانواده (انسان یا حیوان خانگی)
  • تغییر در روال کار یا مدرسه، مانند بازگشت والدین حیوان خانگی به سر کار پس از اقامت طولانی مدت در خانه

حیوانات خانگی همچنین می‌توانند با والدین حیوان خانگی احساس همدردی کنند، از جمله افسردگی. مطالعه‌ای در سال 2019 در سوئد به غلظت هورمون‌های استرس طولانی‌مدت در انسان‌ها و حیوانات خانگی آن‌ها پرداخت و نشان داد که سگ‌ها سطوح استرسی مشابه صاحبانشان دارند.

آنها به این نتیجه رسیدند که “سگ‌ها به جای اینکه صاحبان به استرس سگ‌هایشان واکنش نشان دهند، سطح استرس صاحبانشان را منعکس می‌کنند.” سگ‌ها می‌توانند حالات ما را درک کنند و حالات صورت و زبان بدن ما را تشخیص دهند. آنها می‌دانند که ما چه زمانی خوشحال یا غمگین هستیم و حالات ما می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد.

چگونه به سگ افسرده کمک کنیم

کمک به سگ افسرده

مانند انسان، افسردگی و اثرات آن می‌تواند برای هر سگ متفاوت باشد. برای کمک به سگ خود، باید دریابید که چه چیزی باعث این علائم شده است. خوشبختانه سگ‌ها موجودات بسیار انعطاف پذیری هستند. پس از یک رویداد محرک افسردگی، تغییرات کوچک می‌تواند وضعیت عاطفی آنها را بهبود بخشد. در اینجا چند ایده وجود دارد که ممکن است مفید باشد:

  • آوردن حیوان جدید. اگر حیوان خانگی شما یک دوست پشمالو را از دست داده است، ارتباط با سگ دیگری می‌تواند به پر کردن جای خالی کمک کند. پذیرش سگ دیگری نیز می تواند کمک کننده باشد، اما شما نباید این تصمیم را صرفا برای تشویق سگ خود بگیرید. آوردن یک حیوان خانگی جدید به خانه باید برای شما و حیوان خانگی شما مناسب باشد.
  • افزایش تحریکات ذهنی و جسمی. این می‌تواند سگتان را به پیاده‌روی‌های بیشتر یا طولانی‌تر ببرید، به‌طور مداوم بازی کردن، دادن اسباب‌بازی جدید به او یا تشویق او برای شرکت در برخی از فعالیت‌های مورد علاقه‌شان باشد.
  • مطمئن شوید که آنها غذا می خورند. افزودن تاپر به غذای آنها به طور موقت می‌تواند حیوان خانگی شما را تشویق به خوردن کند. تغییر ناگهانی رژیم غذایی می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود، بنابراین رژیم غذایی کم سدیم آنها را به طور کامل یا ناگهانی تغییر ندهید.
  • به آنها زمان فردی بدهید. این زمانی نیست که در یک لانه یا تنها در خانه سپری شود، بلکه زمانی است که می‌توانند از یک اسباب‌بازی یا فعالیت ذهنی محرک لذت ببرند، مانند یک کانگ که داخل آن پر کردن کنگ یخ‌زده است، از اسباب‌بازی‌های توزیع‌کننده، بازی‌های پازل یا جویدن غذا لذت ببرند.
  • پاسخ مناسب بدهید. اگر افسردگی حیوان خانگی شما باعث می‌شود که آنها رفتار کنند، باید رفتار خود را هدایت کنید تا ناخواسته رفتار بد را تقویت نکنید. به رفتارهای مناسب با توجه به رفتار و غیره پاداش دهید. به طور کلی نباید رفتار ناخواسته را تنبیه کنید و مخصوصاً برای حیوانات خانگی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند کارساز نیست.
همچنین بخوانید  رژیم غذای کم سدیم برای سگ چیست؟

مهم است که بدانید یک سگ آرام چگونه به نظر می‌رسد تا بتوانید بر بازگشت آنها به حالت عادی نظارت کنید. یک سگ آرام دهان باز و بدون تنش صورت خواهد داشت و ممکن است نفس نفس بزند. گوش‌ها می‌توانند کمی مشکل باشند، زیرا آنها در اشکال و اندازه‌های متفاوتی هستند، اما به طور کلی، سگ‌های آرام گوش‌های خود را کمی عقب یا به طرفین بیرون می‌آورند. اگر سگ شما آرام باشد، دم خود را در حالت خنثی یا پایین با تکان دادن آسان به سمت بیرون نگه می‌دارد و هنگام بازی، بدنش شل و وز می‌شود.

چه زمانی در مورد افسردگی سگ خود به دامپزشک مراجعه کنید

درمان سگ افسرده

مهم است که بدانید زمانی که سگ شما علائم افسردگی را نشان می‌دهد چه زمانی با دامپزشک خود تماس بگیرید. سگ شما باید فوراً دیده شود اگر:

  • خیلی بی‌حال هستند یا غذا نمی‌خورند
  • بهبود را متوقف کرده‌اند
  • علائم دیگری مانند استفراغ یا اسهال ایجاد شود

شرایط نادری وجود دارد که استرس ناشی از افسردگی می‌تواند باعث بروز مشکلات اساسی سلامتی شود. اگر نگران افسردگی حیوان خانگی خود هستید، برای صحبت با دامپزشک خود برنامه ریزی کنید. این می‌تواند به کاهش نگرانی شما کمک کند و ایده‌های خوبی در مورد چگونگی کمک به حیوان خانگی خود برای کنترل افسردگی به شما بدهد.

برنامه های درمانی برای افسردگی سگ

اگر افسردگی سگ شما باعث مشکلات رفتاری می‌شود، مدیریت دقیق محیطی و اصلاح رفتار مهم است. بسیار مهم است که برنامه درمانی برای حیوان خانگی مبتلا به افسردگی شدید توسط یک متخصص رفتار حیوانات کاربردی خبره، یک رفتارشناس دامپزشکی یا یک دامپزشک مراقبت‌های اولیه که رفتار دامپزشکی را انجام می‌دهد، ارائه شود.

پس از صحبت با دامپزشک خود در مورد وضعیت خاص سگ خود، می‌توانید با درمان توصیه شده، که ممکن است شامل موارد زیر باشد، پیش بروید:

  • داروهای تجویزی
  • اصلاح رفتار
  • تغییرات محیطی
  • مکمل
  • درمان‌های پزشکی
  • انتخاب مربی‌ای که صلاحیت مدیریت این مسائل را داشته باشد
همچنین بخوانید  هر چند وقت یک بار نیاز به اصلاح و شستن سگ خود دارید؟

سوالات متداول

چه علائمی وجود دارد که نشان می دهد سگ من ممکن است افسرده باشد؟

برخی از علائم رایج افسردگی سگ عبارتند از کاهش اشتها، بی‌حالی یا کمبود انرژی، اجتناب از تعامل اجتماعی با افراد یا سایر حیوانات خانگی، تغییر در الگوهای خواب و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند.

برخی از دلایل احتمالی افسردگی سگ چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند در افسردگی سگ نقش داشته باشند، از جمله تغییر در روال یا محیط، از دست دادن یک همراه (انسان یا حیوان)، بیماری یا درد جسمی، عدم تحریک ذهنی یا ورزش، و ژنتیک.

آیا افسردگی سگ قابل درمان است؟

بله، افسردگی سگ قابل درمان است. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل تغییرات رفتاری، مانند افزایش ورزش و تحریک ذهنی، تغییرات در محیط سگ، دارو و درمان باشد.

آیا برخی از نژادهای سگ بیشتر از سایر نژادها در معرض افسردگی هستند؟

هیچ نژاد خاصی وجود ندارد که بیشتر از سایرین مستعد افسردگی باشد، اما برخی از نژادها ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به شرایط خاصی باشند که می‌تواند منجر به افسردگی شود، مانند اضطراب جدایی.

آیا افسردگی سگ شبیه افسردگی انسان است؟

افسردگی سگ شباهت‌هایی با افسردگی انسان دارد، مانند تغییر در رفتار و خلق و خو. با این حال، توجه به این نکته مهم است که سگ‌ها نمی‌توانند احساسات خود را به همان روشی که انسان‌ها می‌توانند بیان کنند.

آیا تغییر در رژیم غذایی سگ می تواند بر خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد؟

بله، تغییر در رژیم غذایی سگ می‌تواند بر خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد. رژیم غذایی که فاقد مواد مغذی ضروری است یا سرشار از غذاهای فرآوری شده است می تواند به افسردگی و سایر مشکلات سلامتی کمک کند.

آیا سگ ها می توانند غم و اندوه را تجربه کنند؟

بله، سگ‌ها می‌توانند غم و اندوه را تجربه کنند. هنگامی که یک همراه (انسان یا حیوان) درگذشت یا دیگر در زندگی آنها حضور ندارد، ممکن است علائم افسردگی و از دست دادن را نشان دهند.

آیا افسردگی سگ می تواند منجر به مشکلات جسمانی شود؟

بله، افسردگی سگ در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جسمی شود. یک سگ افسرده ممکن است فعالیت کمتری داشته باشد و سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، که باعث می‌شود بیشتر مستعد ابتلا به بیماری باشد.

اگر شک کنم سگم افسرده است، آیا باید سگم را نزد دامپزشک ببرم؟

بله، اگر شک دارید سگ خود را افسرده کنید، همیشه ایده خوبی است که سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک شما می‌تواند هر گونه مشکل بهداشتی اساسی را رد کند و یک برنامه درمانی را توصیه کند.

چگونه می توانم از افسردگی سگم جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از افسردگی سگ، مهم است که سگ خود را به طور منظم ورزش و تحریک ذهنی کنید، یک روال منظم را حفظ کنید و مطمئن شوید که او با انسان و سایر حیوانات تعامل اجتماعی زیادی دارد.

سخن آخر

مقابله با اضطراب سگ، غم و اندوه و استرس طولانی مدت می‌تواند بر سلامت سگ تأثیر بگذارد، بنابراین ارزش دارد که والدین و صاحبین حیوان خانگی بدانند چگونه علائم افسردگی و اضطراب سگ را تشخیص دهند و در همان ابتدا از دامپزشکی کمک بگیرند.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط