Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ بازرسی کالا و انواع آن

بازرسی کالا و انواع آن

by | 26 آذر 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

یکی از بیشترین نگرانی‌های خریدار در هنگام انجام تجارت‌های بین المللی، این است که فروشنده با توجه به تعهداتی که در قراداد ذکر شده عمل کند و محصولی را با همان کیفیت و کمیتی نوشته شده در قرار داد ارسال کند. بنابراین برای اینکه از ایجاد هر نوع مشکل و مغایرتی در تجارت‌های بین المللی جلوگیری شود، امروزه شرکت‌های مستقلی با عنوان شرکت بازرسی کالا بوجود آمده‌اند تا محصول را از هر لحاظ بررسی کنند.

پس شرکت بازرس به عنوان نماینده از طرف خریدار برای بدست آوردن اطمینان او از یکسان بودن کالای خریداری شده با کالای تعهد شده بازرسی کالا را انجام می‌دهد.

تایکو به عنوان شرکت بازرسی در کنار شرکت خارجی CIG ، از کیفیت و کمیت محصولات، ارزیابی‌های لازم را به عمل می‌آورد و بعد از مطابقت کالا با استانداردهای بین المللی گواهی های لازم را صادر می‌کند.

به دلیل اهمیت بازرسی کالا و تخصصی شدن آن امروزه تعداد زیادی شرکت‌ بازرسی در سطح جهان ایجاد شده اند که محصولات را به شیوه های گوناگون و در مراحل مختلف ارزیابی و بررسی می کنند، بازرسان این شرکت ها با توجه به توافقی که بین خریدار (واردکننده کالا) و فروشنده (صادرکننده کالا) صورت می پذیرد اقدام به کنترل و نظارت می کنند.

 

بازرسی کالا چیست؟

 

در تجارت های مختلف به فرایند نمونه برداری کالا ، آزمایش ، اندازه گیری و تمامی امور صورت گرفته به منظور مشخص کردن کیفیت و کمیت کالا از طرف شرکت های بازرس انجام می شود، بازرسی کالا یا Inspection گفته می شود.گرفتن گواهی بازرسی کالا برای تاجران می تواند صحت و سلامت کالای خریداری شده را تضمین کند.

بعد از اینکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید و اقتصاد در سطح جهانی رونق گرفت، باعث گسترش تجارت در عرصه بین الملل شد و این دلیلی شد که کشورها بتوانند محصولات و تولیدات خود را به دورترین نقاط جهان صادر کنند. بنابراین در این نوع تجارت، خریدار تا هنگام رسیدن کالا توانایی نداشت تا از مطابقت ویژگی های کمی و کیفی کالا با قرارداد فروش اطمینان داشته باشد؛ از این رو شرکت هایی در سطح بین الملل به منظور حل این مشکل در این زمینه وارد کار شدند و با عنوان شرکت های بازرسی، تا به رونق تجارت در سطح جهان کمک کنند.

همانطور که گفته شد به صورت کلی به تمام عملیات بازرسی، نمونه‌برداری، آزمایش، اندازه‌گیری و دیگر فرآیندهایی که به وسیله‌ی شرکت بازرسی کننده به تعیین کمیت و کیفیت محصولات، خدمات یا تأسیسات انجام می‌شود بازرسی کالا گفته می‌شود. پس از بازرسی، نتایج بدست آمده را با مشخصات موجود در قرارداد خرید مطابقت می‌دهند و بعد از تایید، گواهی بازرسی کالا صادر می‌شود.

واحد بازرسی کالای شرکت تایکو با داشتن پروانه بازرسی از سازمان ملی استاندارد ایران، و همچنین با در اختیار داشتن شعب و نمایندگی‌های گسترده در کشور و استفاده از بازرسان متخصص و با تجربه، کلیه خدمات بازرسی در طیف گسترده‌ای از کالاها را انجام می‌دهد.

این شرکت به انجام خدماتی در بالاترین سطح کیفیت و در کوتاه ترین زمان می پردازد که به شرح زیر است:

1.صدور گواهی نامه‌های COI, VOC, IC جهت ارائه به بانک و استاندارد.

  1. بازرسی کالاهای وارداتی و صادراتی در مبدا و مقصد جهت اطمینان از کمیت و کیفیت محصولات.
  2. ارزیابی و تایید قیمت کالاهای وارداتی.
  3. ممیزی و ارزیابی توانمندی و ظرفیت تولیدی کارخانه‌ها در داخل و خارج کشور.
  4. بازرسی فنی حین ساخت و نصب تجهیزات صنعتی در داخل و خارج کشور براساس استانداردهای مرجع، Q.C.P و I.T.P و صدور گواهینامه های بازرسی مربوطه.

انواع بازرسی کالا

شرکت‌های بازرسی کالا بعد از اینکه با طرف قرارداد توافق کردند بنابه خواسته مشتری به بازرسی کنترل و بررسی کالای موردنظر می‌پردازند. بازرسی‌ها معمولا به یکی از ۳ روش زیر انجام میشود:

۱. بازرسی فیزیکی و چشمی

همچنین بخوانید  تهویه مطبوع

۲. بازرسی فیزیکی و چشمی به همراه بررسی اسناد

۳. بازرسی فیزیکی و چشمی همراه با نمونه‌برداری و آزمایش

بر اساس زمان بازرسی و این‌که در چه مرحله‌ای بررسی انجام می شود بازرسی کالا را می‌توان به ۵ گروه دسته‌بندی کرد که به ترتیب زیر است:

۱. بازرسی قبل از حمل

۲. بازرسی در حین تولید

۳. بازرسی در مقصد

۴. بازرسی داخلی

۵. انطباق با استاندارد

1. بازرسی قبل ازحمل:

این نوع بازرسی کالا که به بازرسی چشمی یا ظاهری هم شناخته می شود که مطابق با دستورالعمل معین شده از طرف مشتری، به شکل رندم چک و با نمونه گیری و در چهار زمینه کمیت، کیفیت، بسته بندی و بارگیری انجام می شود. بیشتر تولیدات مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به صورت نهایی و پیش از حمل بایستی از این نوع بازرسی استفاده کنند.

این بازرسی قبل از اینکه کالا فرستاده و حمل شود صورت می‌گیرد که عبارت است از انجام بررسی و ارزیابی به جهت تایید مطابقت کالا با سفارش خرید است، این عملیات و الزامات قراردادی و استانداردی می‌تواند شامل یک یا تعدادی از موارد زیر باشد:

  • بازرسی كمی و یا كیفی كالا
  • بازرسی وضعیت بسته بندی و نشانه گذاری محموله
  • بازرسی كانتینر و سایر وسایل حمل و نقل
  • نظارت بر بارگیری یا تخلیه كالا
  • نمونه گیری
  • آنالیز آزمایشگاهی یا آزمون‌های مربوطه

بازرسی حین تولید:

اگر چنانچه مواد اولیه، قطعات استفاده شده و یا فرایند تولید اهمیت زیادی داشته باشد که پس از تولید نتوانست کالا را بدون ایجاد مشکل و صرف کردن هزینه زیاد مورد بازرسی و بررسی قرارداد، از نوع بازرسی حین تولید در بازرسی کالا استفاده می شود که به طور معمول برای مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

بازرسی در مقصد:

بسیاری از تاجران هنگام انجام تجارت‌ها و معامله‌های بین المللی، به این جهت که سریع به مشتریان کالاها را ارائه دهند، بدون انجام بازرسی در مبدا ، کالا را حمل و ارسال می‌کنند. بنابراین لازم است تا قبل از اظهار کالا در گمرکات نسبت به انجام بازرسی در مقصد اقدام  کنند.

بازرسی اصالت فروشنده:

بازرسی کالا از نوع بازرسی اصالت فروش به منظور اطمینان از اصالت فروشنده و توانایی او در اجرای تعهدات قراردادی انجام می گیرد که در حقیقت کار منبع یابی را برای خریدار انجام می دهد.باید گفته شود که معمولاً الزامات قانونی و مقررات بانک مرکزی، خریدار را مجبور به استفاده از این نوع بازرسی می کند.

بازرسی قیمت:

بازرسی قیمت به منظور بررسی قیمت و ارزیابی واقعی بودن آن صورت می پذیرد. این نوع بازرسی کالا اغلب به دستور بانک و موسسه تأمین کننده مالی و به هزینه خریدار برای جلوگیری از سوءاستفاده از ارز ارزان قیمت یا وام های کم بهره انجام می شود.

بازرسی استاندارد اجباری:

بازرسی استاندارد اجباری را می توان از مهم ترین و پیچیده ترین نوع بازرسی کالا نام برد. در حقیقت شرکت بازرسی به عنوان نماینده از طرف سازمان استاندارد در محل خروج کالا از بازار فروشنده، آن را مورد بازرسی قرار می دهد. این بازرسی در آزمایشگاه دارای مجوز و صلاحیت و زیر نظر شرکت بازرس انجام و بعد از آن گواهینامه انطباق برای کالا صادر می شود.

هر ساله سازمان ملی استاندارد، به منظور تضمین کیفیت کالاها و حفظ سلامت مصرف کنندگان لیستی از استاندارد اجباری برای کالاهای صادراتی و وارداتی ارائه می دهد. در صورتی که کالای مورد نظر در این لیست باشد؛شرکت های بازرسی از جمله شرکت تایکو  وظیفه دارند تا کیفیت آن کالا را بر اساس استانداردهای کشور مقصد بررسی کنند.

بنابراین اگر نیاز باشد، نمونه گیری و آزمایش بوسیله آزمایشگاه های مجاز، از طرف شرکت بازرسی انجام می شود. و در پایان، گواهی بازرسی به همراه گزارش آزمون و اظهار نامه تامین کننده به صدور می رسد و بعد از ارائه به اداره استاندارد، گواهینامه COI برای کالا صادر می شود.

باید توجه کرد که انجام این نوع بازرسی کالا هم در کشور مبدا و هم در کشور مقصد ممکن است که بنابه در خواست خریدار صورت می پذیرد؛ در صورتی که آزمایشگاه های داخل کشور توانایی نمونه گیری و آزمایش محصول مورد نظر را نداشته باشند، آزمایش کالا بوسیله آزمایشگاه های خارج از کشور انجام می شود.

همچنین بخوانید  انواع مکمل های بنزین

از آنجایی که استاندارد اجباری در بازرسی کالا، به جهت اطمینان وارد کننده و صادر کننده از سلامت کالا انجام می‌شود. در اغلب موارد این استاندارد باعث افزایش زمان ترخیص کالا در گمرک می‌شود. بنابراین در آزمایش‌های استاندارد اجباری ،کمیت و کیفیت کالا ارزیابی می شود.

استاندارد اجباری، استانداردی است که اجرای تمام یا بخشی از آن در کشور، با توجه به قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی که در ایران مقرر شده است، به دلیل تولید برای مصرف داخلی، صادرات و یا واردات ضرورت پیدا کرده است.

موسسه‌های با عنوان استاندارد اجباری دارای این مشخصات هستند وتوانایی صدور مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک را دارند. بنابراین کالاهای مبادله شده میان صادر کننده و وارد کننده بایستی از یک طرف سومی مورد ارزیابی قرار گیرند. این طرف سوم لازم است تا از سوی هر دو طرف تایید شوند و تمام قوانین و مسائل تجاری را در نظر گیرند. 

شرکت تایکو از جمله شرکت هایی است که زیر نظر استاندارد اجباری توانایی بررسی و ارزیابی از کالا ها را دارد و میتواند گواهی های لازم برای این نوع بازرسی کالا را انجام دهد.

 

اهمیت بازرسی کالا

اهمیت بازرسی کالا در مقصد

این نوع بازرسی معمولا به منظور انجام تشریفات گمرکی و دستورالعمل‌های بانکی لازم است که به جهت کسب کردن اطمینان از یکسان بودن کالا به میزان اظهار شده در قرار داد تجاری انجام می‌گیرد.

بنابراین با درخواست خریدار، هنگام بازرسی کالا در مقصد، کالا از نظر کمیت (تعداد) و کیفیت (استاندارد) می‌تواند بررسی شود و بعد از آن گواهی بازرسی در مقصد توسط شرکت بازرسی صادر می‌شود ولی معمولا بازرسی در مقصد به شکل کمی انجام می‌شود که گواهی IC برای آن صادر می‌شود.

تایکو به عنوان یک شرکت بازرسی معتبر در ایران در کنار شرکت خارجی CIG با در اختیار داشتن شعبات در کلیه استان‌های ایران، امکان انجام بازرسی کالا در مقصد و صدور گواهینامه COI را دارا می‌باشد.

پس می‌توان گفت که از مهم‌ترین وظایف شرکت‌ بازرسی کالا این است که بعد از بررسی و ارزیابی کالا و مطمئن شدن از یکی بودن آن با خواسته‌های مشتری بایستی اقدام به صدور گواهی‌نامه و تائیدیه‌های مختلف کند.

مهم‌ترین گواهی و مجوز های شرکت های بازرسی تایکو عبارت‌اند از:

۱. گواهی بازرسی کالا (کیفی و کمی) یا COI (Certificate Of Inspection)

۲‌. گواهی بازرسی قبل از حمل یا PSI (Pre Shipment Inspection)

۳. گواهی بازرسی ظاهری یا VIC (Visual Inspection Certificate)

۴. گواهی مؤید نامه (CI (Certificate of Letter

۵. گواهی تعیین ارزش PVC (Piece Value Certificate)

۶. گواهی رضایت‌مندی مشتری CSC (Customer Satisfaction Certificate)

۷. گواهی بازرسی ماهوی کالا SIC (Standard Industrial Classification)

۸. گواهی راه‌اندازی CC (Commissioning Certificate)

۹. گواهی بسته‌بندی (PL (Packing List

۱۰. گواهی‌های آزمایشگاهی (TR (Test Report

۱۱. گواهی انطباق کیفیت کالا VOC (Verification Of Conformity)

موسسه استاندارد ایران برای جلوگیری تولید و معاملات کالاهای نامرغوب در کشور و همچنین خروج کالاهای بی‌کیفیت از کشور و نیز افزایش کیفیت تولیدات داخلی مقررات و قوانینی را تدوین کرده است که تاجران بایستی آن را رعایت کنند.

تایکو به عنوان شرکت بازرسی با توجه به این قوانین و مقررات ارزیابی‌های لازم از محصولات را انجام می‌دهد و به این طریق کیفیت محصولات را تضمین می‌کند و گواهی‌های مورد نظر را صادر می‌کند.

چه وقت به گواهی بازرسی نیاز داریم؟

گواهی بازرسی کالا

هنگامی که کالای خریداری شده ارزش خیلی زیاد دارد و یا زمانی که با یک مشتری سروکار دارید که دارای حساسیت بالایی است و امکان دارد که از شما گواهی بازرسی و استاندارد بخواهد.

بنابراین برای اینکه گواهی بازرسی را دریافت کنید. بایستی از شرکت بازرسی کالا کمک بگیرید این شرکت‌ها با انجام انواع بازرسی‌های لازم قادر به صدور گواهی بازرسی هستند. داشتن این گواهی به مشتری این اطمینان را می‌دهد که کالا دقیقا محصول مورد نظر او بوده و از لحاظ کیفی نیز مطابق با خواست خریدار است.

اگر چنانچه مشتری بر دریافت این گواهی اصرار کند، شرکت تایکو این کار را برای مشتری انجام می‌دهد. هزینه‌های اداری و بازرسی به عهده مشتری است. گواهی بازرسی را می‌توان به خریدار یا بانکی که خریدار از آن اعتبارات اسنادی را در یافت کرده است ارائه داد. در صورتی که باید گواهی بازرسی به بانک خریدار تسلیم شود، باید نامه درخواستی برای انتقال پول به این مضمون ارائه شود که برای پرداخت کامل پول و انجام تعهدات مالی، باید گواهی ارزیابی و استاندارد ارائه شود.

همچنین بخوانید  بهترین میکروفون برای ضبط صدا و پادکست کدام است؟

توانمندی های شرکت بازرسی کالای خبرگان تهران

شرکت بازرسی تایکو با پشتوانه تیم فنی توانمند خود و به کمک شعبات خود در سراسر ایران می‌تواند تمامی گواهی نامه‌های بازرسی را صادر کند. علاوه بر این، توانمندی‌های دیگر گروه بازرسی کالا در شرکت بازرسی تایکو عبارتند از:

بازرسی کالا در کلیه گذرگاه های ورودی و گمرکات

توانایی بازرسی کالا در محل مورد درخواست خریدار یا فروشنده کالا

بازرسی انواع ماشین آلات و تجهیزات فنی پس از نصب در کارخانه

صدور گواهینامه های تایید کالا به درخواست بانک LC و حواله بانکی

صدور گواهینامه های انطباق کالاهای مشمول استاندرد اجباری (COI)

صدور گواهینامه های تایید کالاهای صادراتی و وارداتی

صدور گواهینامه های تایید کالا با موضوع اسناد اعتباری ریالی

صدور گواهینامه های تایید کالا به درخواست خریدار

تعیین میزان خسارت وارده به کالاهای وارداتی

تعیین ارزش محموله های وارداتی و تایید ارزش پروفرما و اصالت فروشنده

وظایف موسسه استاندارد ایران در مورد استاندارد اجباری واردات

یکی از وظایف استاندارد اجباری، این است که از منافع مصرف کننده داخلی حمایت کند. این نوع استاندارد در بازرسی کالا، کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی می‌کند و مانع از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور می شود. بنابراین می توان گفت تولیدکنندگانی که مواد اولیه مورد نیازشان را وارد می‌کنند. و علاوه بر این مصرف کنندگان داخلی، به وسیله بازرسی استاندارد اجباری مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند.

قوانین استاندارد اجباری به قسمت های وارداتی گمرک فرستاده می‌شوند. ولی بایستی آگاه بود که استاندارد اجباری فقط برای واردات نیست بلکه برای صادرات هم استفاده می شود. بنابراین موسسه استاندارد ایران همچنین با جلوگیری از صادرات کالای بی‌کیفیت، بازار کالاهای ایرانی را از تسلط رقبای خارجی حفظ می‌کند. پس برای اینکه با استاندارد اجباری در بازرسی کالا بیشتر آگاه شد و اطلاع کسب کرد  بایستی با برخی اصطلاحات در این زمینه آشنا شدکه از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهمترین موارد در بازرسی کالا از نوع استاندارد اجباری عبارتند از:

استاندارد ملی

هر کشوری یک استاندارد برای بازرسی کالا دارد که کالا پیش از رسیدن به دست مصرف کنندگان، لازم است تا این استاندارد را کسب کند. استاندارد ملی استانداردی است که باید از سوی یک سازمان ملی استانداردسازی، تصویب شود مانند استاندارد ملی ایران  ISIRI.

استاندارد منطقه‌ای

این نوع  استاندارد ،استانداردی است که توسط یک سازمان استاندارد منطقه‌ای قبول شده و در دسترس عموم قرار داده می‌شود. این استاندارد برای افزایش روابط تجاری میان تعدادی از کشورها فراهم شده است. برای مثال استاندارد مربوط به اتحادیه اروپا.

استاندارد بین المللی

از استاندارد بین المللی میتوان به ایزو اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین موسساتی است که در گردآوری این استاندارد نقش دارد. این استاندارد مورد تایید همه کشورهای جهان است.

نتیجه گیری

در پایان باید گفته شود که در بازرسی کالا نیاز است تا از تمامی انواع بازرسی و مراحل و شرایط آن شناخت کافی داشت تا بتوان به درستی از کالا ها بررسی و ارزیابی لازم را به عمل آورد.بنابراین پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید تجارت درستی را انجام دهید و کالای با کیفیت و درست از لحاط استاندارد های بین المللی را در اختیار مصرف کننده قرار دهید بهتر است تا از شرکت تایکو کمک بگیرید .

این شرکت با آگاهی کامل از تمامی شرایط و مراحل بازرسی کالا ،محصولات را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد و بعد از مطابقت آن ها با استاندارد های مقرر و تایید آن ،گواهی های لازم را برای آنها صادر می کند و به این طریق در انجام تجارت درست به تاجران کمک می کند.

منبع: شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران |  tie.co.ir

tieco
tieco
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط