Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ حیوانات خانگی @ نکات نگهداری از آکواریوم و ماهی های زینتی در خانه

نکات نگهداری از آکواریوم و ماهی های زینتی در خانه

by | 29 شهریور 1401 | حیوانات خانگی | 0 comments

امروزه افراد تمایل زیادی به داشتن و نگهداری حیوانات خانگی دارند و انتخاب خیلی از مردم نگهداری از ماهی های زینتی است. ماهی‌ها بعد از سگ‌ها و گربه‌ها، به عنوان حیوانات خانگی در رده سوم محبوبیت از نظر مردم قرار دارند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که داشتن یک آکواریوم از ماهی‌های مختلف با رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت می‌تواند به زندگی شما شادی و سرزندگی و نشاط ببخشد. اصلا تعجب نکنید؛ زندگی آبزیان با شیطنت‌های جذاب و زیبایی برازنده می‌تواند فضایی شگفت‌انگیز برای خانه شما ایجاد کند، به شرطی که بدانید چگونه به درستی از آن‌ها مراقبت کنید. خب در قدم اول قبل از اینکه ماهی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید، بهتر است به فکر راه اندازی یک آکواریوم مناسب باشید. در این مقاله ما تمامی نکات نگهداری از آکواریوم و ماهی‌های زینتی در خانه را، بررسی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید آکواریوم سالم و پر رونقی داشته باشید، تا بتوانید از ماهی‌های زینتی خود در خانه نگهداری کنید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

آکواریوم مناسب را انتخاب کنید.

در ابتدا باید آکواریوم مناسب را انتخاب کنید. اندازه آکواریوم مورد نیاز شما بستگی به نوع ماهی‌هایی دارد که تصمیم می‌گیرید به خانه بیاورید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که آیا ماهی شما مناسب زندگی در آب شیرین، آب شور و یا جزء گونه‌های متفاوت است. حالا باید تعداد ماهی‌ها را در نظر بگیرید و متناسب با آن‌ها آکواریوم بزرگ یا کوچک انتخاب کنید. مراقب باشید که نباید شمار ماهی‌های انتخابی از دستتان در برود. ازدحام بیش از حد می‌تواند منجر به سطوح پایین اکسیژن در آب، ضایعات اضافی و حتی در موارد شدید منجر به مرگ و میر شود. برای مشاوره در مورد اندازه آکواریوم یا مخزن که براساس فضای در دسترس شما و نوع ماهی که می‌خواهید تهیه کنید، به فروشگاه آبزیان مراجعه کنید.

انتخاب آکواریوم مناسب

شرایط بهینه آب آکواریوم را تنظیم کنید.

نکته مهم برای نگهداری از آکواریوم این است که باید آب آکواریوم خود را به درستی آماده کنید. خواص آب مخزن شما برای سلامت طولانی مدت ماهی شما بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که آب لوله کشی دارای خواص زیادی است، مانند مواد معدنی که باید متعادل شوند. در غیر این صورت نمی‌تواند از ماهی‌های خانگی و گیاهان آبزی شما حمایت کند. پس شما باید آب آکواریوم خود را با استفاده از عوامل بیولوژیکی یا مکمل‌هایی که این خواص را از بین می‌برند، آماده کنید. برای حالت‌دادن به آب، از یک ماده دکلره‌کننده به همراه مکمل آکواریوم بیولوژیکی استفاده کنید. علاوه بر این انواع ماهی‌های مختلف به شرایط آبی متفاوتی نیاز دارند.

ماهی خود را به آب عادت دهید.

اینکه ماهی خود را به آب عادت دهید، یکی از نکات مهم برای نگهداری از آکواریوم است. سازگاری بخش مهمی از معرفی ماهی‌های شما به خانه جدیدشان است. بسیاری از گونه‌های ماهی ظریف هستند و بنابراین، بدون سازگاری مناسب، ممکن است دچار شوک شوند. می‌توانید از مشاوران حیوانات خانگی در مورد بهترین روش‌های سازگاری برای ماهی‌های خانگی خود بپرسید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند قبل از شروع وضعیت شیمیایی آب را آزمایش کنید. پس از رسیدن به خانه، مطمئن شوید که آب را بر اساس سطوح شیمیایی مناسب آزمایش کنید. آبزیان می‌توانند به تغییرات محیطی چشمگیر حساس باشند، بنابراین حتماً از شریک فروشگاه بپرسید که پارامترهای آب برای سطوح نیترات، نیتریت، آمونیاک و pH برای گونه‌هایی که دریافت می‌کنید چیست و تنظیمات خود را در خانه آزمایش کنید تا مطمئن شوید که مطابقت دارد. تا حد امکان از نزدیک هنگامی که آبزیان خود را به خانه رساندید، کیسه مهر و موم شده حاوی آبزیان خود را حداقل به مدت 15 دقیقه، اما نه بیشتر از یک ساعت، در آکواریوم خود شناور کنید تا امکان سازگاری با دما فراهم شود. کیسه را باز کنید و به آرامی یک چهارم فنجان آب از آکواریوم خود اضافه کنید. فرآیند اضافه کردن یک چهارم فنجان آب را هر پنج دقیقه تکرار کنید تا کیسه پر شود. این دما و شیمی را به آرامی کنار هم می‌آورد، که به آبزیان جدید اجازه می‌دهد تا بدون اینکه از تغییرات ناگهانی شوکه شوند، با محیط جدید خود سازگار شوند. کیسه را از آکواریوم خارج کنید و به آرامی تا حد ممکن آب بریزید بدون اینکه آبزیان در معرض هوا قرار بگیرند. کیسه را در آکواریوم پایین بیاورید و به دوست آبزی جدید خود اجازه دهید وارد خانه جدید خود شود.

همچنین بخوانید  بهترین حیوانات خانگی آپارتمانی کدامند؟

سطح PH آب را حفظ کنید.

از دیگر نکات مهم در نگهداری از آکواریوم این است که باید سطح PH آب را حفظ کنید و به عبارتی دیگر باید تعادل اسیدی بودن را حفظ کنید. سطوح pH تعادل اسیدیته و قلیایی بودن آب آکواریوم شما را اندازه گیری می‌کند. می‌توانید با خرید کیت آزمایش PH، سطح PH آب مخزن یا آکواریوم خود را بسنجید و اندازه‌گیری کنید. ماهی‌های آب شیرین معمولاً در آکواریوم‌هایی با سطح pH بین 6.6 تا 6.8 عملکرد خوبی دارند. ماهی‌های آب شور در سطح pH بین 6.8 تا 7.5 به خوبی رشد می‌کنند. زیرا این محدوده ای است که محیط طبیعی را ارائه می‌دهد که به ماهی شما کمک می‌کند در برابر بیماری مقاومت کند. به طور مرتب نوسانات را بررسی کنید و تغییرات لازم را برای کالیبره کردن مجدد انجام دهید زیرا تغییر در pH بیش از 0.3 در یک دوره 24 ساعته می‌تواند باعث استرس ماهی شود یا حتی ماهی مستعد ابتلا به بیماری شود. همچنین باید به طور مرتب مخزن خود را برای سطوح مناسب نیترات، نیتریت و آمونیاک بررسی کنید. البته، این سطوح تا حد زیادی به گونه‌های ماهی و نوع آکواریوم شما بستگی دارد.

مطمئن شوید که دمای آب مناسب است.

شما باید برای نگهداری از آکواریوم مطمئن شوید که دمای آب مناسب است. دمای آب مخزن شما باید به اندازه کافی راحت باشد تا زندگی آبزیان را حفظ کند. هرگونه تغییر عمده در دمای مخزن شما می‌تواند برای ماهی شما کشنده باشد. از قرار دادن مخزن خود در منطقه‌ای که نور خورشید زیادی دریافت می‌کند یا نزدیک دریچه‌های خنک‌کننده خودداری کنید. مثلا هرگز آکواریوم خود را در نزدیکی پنجره‌ای قرار ندهید که آفتاب زیاد می‌تابد، یا در کنار دریچه‌های گرمایش هوا که می‌توانند دمای آب را به سرعت تغییر دهند. ماهی‌های آب شیرین به دمای آب ثابتی بین 72 تا 82 درجه فارنهایت نیاز دارند. ماهی‌های آب شور بین 75 درجه فارنهایت تا 80 درجه فارنهایت رشد می‌کنند. سطوح دما نیز به هر گونه ماهی بستگی دارد، بنابراین تحقیق برای بهترین نتایج ممکن مهم است. اگر آکواریوم شما برای نگهداری از ماهی شما خیلی خنک است، ممکن است نیاز به خرید یک آبگرمکن برای مخزن خود داشته باشید. تغییرات دمای آب نیز می‌تواند زندگی آبزیان را ویران کند. پس مراقب این موضوع باشید.

همچنین بخوانید  نکات مهم و ضروری در مورد آرایش حیوانات خانگی خود
مناسب کردن دمای آب

آب آکواریوم را مرتب تمیز کنید.

نکته مهم در نگهداری از آکواریوم این است که باید آب آکواریوم را مرتب تمیز کنید و یا آب را مرتباً عوض کنید. تعویض 25 درصد از آب آکواریوم در هر ماه، مخزن شما را تمیز نگه می‌دارد و غلظت نیترات را تثبیت می‌کند. شما همچنین از شر سایر زباله‌ها و مواد زائد باقی مانده در اثر افزایش سطح فسفات خلاص می‌شوید. بالا نگه داشتن این سطوح باعث ایجاد استرس اضافی بر روی ماهی شما می‌شود که می‌تواند آن‌ها را بسیار بیمار کند. دمای ثابت آب باعث می‌شود ماهی‌ها و آبزیان شما قوی و سالم بمانند. جاروبرقی شن می‌تواند به خارج کردن آب و زباله‌ها کمک کند، به‌ویژه آن‌هایی که در ته مخزن شما هستند. همچنین مراقب تجمع جلبک‌ها باشید. این ممکن است به صورت ابر روی شیشه مخزن شما ظاهر شود یا خود آب کدر به نظر برسد که منجر به کاهش سطح اکسیژن در آب می‌شود. برای کمک به تمیز کردن جلبک‌ها از آکواریوم خود، از یک برس اسکراب مخزن یا آهنربای جلبک آکواریوم استفاده کنید.

گونه‌های ماهی سازگار را انتخاب کنید.

 اینکه گونه‌های ماهی سازگار را انتخاب کنید، در نگهداری از آکواریوم بسیار مهم است. بسیاری از گونه‌های ماهی می‌توانند در محیط‌های خاصی با یکدیگر همزیستی کنند. ماهی‌ها تا زمانی که فضا، غذا و سایر ملزومات کافی دارند، معمولاً یکدیگر را تنها می‌گذارند. با این حال، برخی از گونه‌های ماهی، زمانی که صحبت از خانه‌هایشان می‌شود، کاملاً منطقه‌ای یا تهاجمی هستند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم در مورد ماهی‌هایی که می‌توانند با هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، تحقیق کنید. و بعد با خیال راحت از داشتن ماهی‌های زیبا و سازگار باهم لذت ببرید.

مراقب تغذیه ماهی‌ها باشید.

در نگهداری از آکواریوم باید مراقب تغذیه ماهی‌ها باشید. از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید. این یکی از قوانین اساسی در نگهداری از آکواریوم است. تغذیه بیش از حد ماهی می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله افزایش مقدار زباله در مخزن و آکواریوم شما به همراه داشته باشد. اکثر ماهی‌ها برای زنده ماندن نیازی به تغذیه با مقدار زیادی غذا ندارند. تغذیه بیش از حد نیز می‌تواند رشد جلبک‌ها را تشویق کند و کیفیت آب و اکسیژن شما را کاهش دهد. برنامه غذایی ثابتی داشته باشید و مقدار مناسبی غذا تهیه کنید. می‌توانید برای داشتن برنامه غذایی ثابت و درست، به فروشگاه آبزیان مراجعه کنید و در این باره پرس و جو کنید.

از وسایل ضدعفونی شده برای تمیز کردن آکواریوم استفاده کنید.

برای نگهداری از آکواریوم بهتر است از وسایل ضدعفونی شده برای تمیز کردن آکواریوم استفاده کنید. وسایلی که به طور مستقیم با داخل آکواریوم در ارتباط هستند از جمله تور دستی (ساچوک)، لوله‌های باریک، بخاری، فیلتر، لوازم تزئینی و شیشه پاک کن باید همیشه ضد عفونی شده باشند. شما می‌توانید برای ضدعفونی کردن از محلول آب نمک استفاده کنید. اگر بخواهید از جوهر نمک استفاده کنید، باید مراقب باشید که از غلظت کم این مواد استفاده کنید. گرچه استفاده از این مواد شیمیایی می‌تواند خطرآفرین باشد. به این دلیل توصیه می‌کنیم از آب معمولی استفاده کنید، تا بقایای مواد شیمیایی روی وسایل به ماهی‌هایی که حساس‌تر هستند، آسیب نرسانند.

همچنین بخوانید  حیوانات خانگی شما چه خدماتی را لازم دارند؟
فیلتراسیون آب آکواریوم

آکواریوم را فیلتراسیون کنید.

در نگهداری از آکواریوم باید آکواریوم را فیلتراسیون کنید. شما باید آب آکواریوم را به دو صورت فیزیکی و شیمیایی فیلتر کنید. اضافات غذایی، ذرات معلق و استفاده از وسایل جانبی آلوده، در ابتدا باعث آلودگی‌های فیزیکی مانند کثیفی، کدری و تیرگی آب می‌شوند اما فضولات ماهی‌ها که دارای آمونیاک هستند ترکیب شیمیایی آب را تغییر می‌دهند و باعث آلودگی شیمیایی آب می‌شوند. منظور از فیلتر فیزیکی پاکسازی باقیمانده غذا، اجسام معلق و کثیفی موجود در آکواریوم است. فیلتر شیمیایی برای ثابت نگه داشتن کیفیت آب انجام می‌شود که بر اثر فضولات، گیاهان و تک سلولی‌ها ایجاد می‌شود. برای فیلتراسیون فیزیکی می‌توانید از فیلتر یا تصفیه کننده‌های شنی، فیلتر یا تصفیه کننده‌های برقی، یا فیلتر دستی (سیفون کردن) استفاده کنید و برای فیلتراسیون شیمیایی می‌توانید از رزین‌ها، زغال فعال، زئولیت‌ها و بیوفیلترها استفاده کنید.

برنامه دقیقی برای نگهداری از آکواریوم داشته باشید.

بهتر است که برنامه دقیقی برای نگهداری از آکواریوم داشته باشید. مثلا می‌توانید مراقبت و نگهداری از آکواریوم را به سه بخش تقسیم کنید تا آکواریوم سالمی برای ماهی‌های زینتی و دوست‌داشتنی خود بسازید. بخش اول مراقبت روزانه است. شما هر روز باید برنامه غذایی ماهی‌های خود را رعایت کنید. همچنین باید هر روز دمای آب آکواریوم خود را چک کنید، چون بسیار مهم است. بخش دوم مراقبت هفتگی است. هر هفته باید 10 درصد از آب آکواریوم را با آب تمیز تعویض کنید. PH آب، آمونیاک، نیترات و کلر موجود در آب را اندازه گیری کنید. همچنین جلبک‌های موجود در آب آکواریوم را از بین ببرید. بخش سوم مراقبت ماهانه است. هر ماه باید ماسه ته نشین شده در آب آکواریوم را از ببرید. 25% از آب آکواریوم را با آب تمیز تعویض کنید و فیلتر را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تمیز یا تعویض کنید. همچنین باید پوشش‌های گیاهی طبیعی و تزئینی را پاک سازی کنید.

خلاصه

از آنجایی که ماهی‌ها هم جزء حیوانات خانگی دوست‌داشتنی مردم هستند، در این مقاله نکات کلیدی برای حفظ یک آکواریوم سالم و زیبا را با جزئیات بررسی کرده‌ایم. با تمرین و تلاش کافی، مطمئناً یک آکواریوم تماشایی با آبزیان پر جنب و جوش خواهید داشت. به یاد داشته باشید که صبور باشید و هر گونه سوال در مورد مخزن را از مشاوران حیوانات خانگی بپرسید. برای آکواریوم‌های مبتدی، حفظ یک آکواریوم سالم و پررونق می‌تواند یک کار چالش برانگیز باشد. یک آکواریوم، چه آب شور و چه آب شیرین، نیاز به توجه و تلاش کامل هر مالک برای سالم بودن دارد. اگر آماده انجام وظیفه مراقبت از آکواریوم هستید، چند نکته اساسی وجود دارد که باید بدانید. از نظارت بر سطح pH گرفته تا تغییرات آب. نگهداری از آکواریوم می‌تواند نسبتاً آسان و بدون استرس باشد، به شرطی که مراحل صحیح را دنبال کنید. شما عزیزان همیشه باید یک سری اصول اولیه را برای آکواریوم خود در نظر داشته باشید تا همیشه از دیدن ماهی‌های زیبا و سالم خود در خانه‌ی تمیز و بدون مشکل آن‌ها لذت ببرید. در پایان از شما بابت همراهی ما در این مقاله سپاسگزاریم.

admin
admin
چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
1
+1
+1
1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط