Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ از اختراع چرخ تا اختراع بلبرینگ ها

از اختراع چرخ تا اختراع بلبرینگ ها

by | 20 دی 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

چرخ همیشه بخش بزرگی از پیشرفت بشریت بوده است، به حدی که تاریخ شناسان چرخ را شروع تمدن بشریت می‌دانند. زمین می‌چرخد، عارفان برای رقص سماع می‌چرخند، و صنعت هم برای رشد خود، اشیا را می‌چرخاند. به همین دلیل است که از هزاران سال پیش از میلاد تا به امروز چرخ‌ها و چرخیدن اشکال پیشرفته‌تری پیدا کرده و ضامن پیشرفت‌هایی شده که تاکنون به وقوع پیوسته است. اما قطعه‌های گمنامی از ابتدا از چرخیدن پشتیبانی کرده‌اند که بدون آنها تمدن بشری و رشد تکنولوژی برای هزاران سال عقب می‌افتاد؛ بله بلبرینگ‌ها یا همان یاتاقان‌های چرخشی. در ادامه این مطلب به تاریخچه کوتاهی از اختراع بلبرینگ و معرفی پیشرفت‌ها و بهترین بلبرینگ‌های موجود جهان می‌پردازیم.

بلبرینگ چگونه اختراع شد؟

شاید قدیمی‌ترین بلبرینگی که شناخته‌ایم مربوط به ساخت اهرام مصر بوده است. کنده‌های درختی که زیر سنگ‌ها می‌چرخیدند و حرکت چرخشی را برای انتقال آسان سنگ‌ها، به حرکت خطی تبدیل می‌کردند. اما قدیمی‌ترین اختراع بلبرینگ‌ هایی که به شکل امروزی (غلتشی) سراغ داریم مربوط به یک کشتی تاریخی مربوط به 40 سال قبل از میلاد مسیح است. در طرح‌های نقاش و مهندس و معمار معروف، لئوناردو داوینچی، طرح‌هایی از بلبرینگ‌های امروزی است که برای استفاده در هلیکوپترها استفاده می‌کرده است. با این وجود افتخار رسمی آن متعلق به آگوستینو راملی است. سال 1794 اولین ثبت اختراع برای بلبرینگ اتفاق افتاد. اولین بلبرینگی که ساچمه‌های آن در قفسه و در میان شیار ایجاد شده می‌چرخند. پس از آن نیازهای متفاوت از جمله بارهای وارده متفاوت، وزن دستگاه‌ها، سرعت چرخش، شرایط محیطی، اندازه و چیزهای دیگر موجب پدید آمدن شکل‌های متفاوتی از بلبرینگ‌ها شد. به عنوان مثال بلبرینگ یک خودرو با بلبرینگ یک دستگاه حفر معادن، یا بلبرینگ یک ماشین دندان پزشکی هیچ شباهتی به هم ندارند. صنعت بازدهی ماشین‌های جدیدش را مدیون این انطباق بلبرینگ‌ها با شرایط است. متریال بلبرینگ‌ها در طول زمان تغییر کرد و آلیاژها برای بهبود دستگاری شدند. بلبرینگ‌های دقت بالا، بلبرینگ‌های شیار عمیق، رولبرینگ‌های بشکه‌ای، سوزنی، بلبرینگ‌های کف گرد و انواع متفاوتی از بلبرینگ‌های تخصصی امروزی هستند.

همچنین بخوانید  مکمل بنزین- اکتان بوستر
ساختار بلبرینگ

اولین کارخانه های بلبرینگ

کارخانه بلبرینگ FAG، کارخانه بلبرینگ SKF که اتفاقا از تاثیرگذاران این صنعت نیز بوده است (به علت نوآوری‌ها) از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان بلبرینگ‌ها هستند که تا امروز هم فعالیت دارند و همچنان در این صنعت حرف اول را می‌زنند. کم کم با اختراع بلبرینگ‌ های ژاپنی، آنها جایگاه خود را به عنوان بلبرینگ‌های باکیفیت پیدا کردند. تولیدکنندگانی همچون کارخانه بلبرینگ NACHI، بلبرینگ کویو، NSK از بهترین‌های ژاپنی در این صنعت هستند. داستان هرکدام از این برندها و پیشرفتشان به تنهایی جذاب است.

همچنین بخوانید  وارد کردن قطعات لازم برای خودرو

FAG در سال 1883 توسط فردریش فیشر، SKF در سال 1907 با یک ثبت اختراع توسط مردی با پیشینه دوچرخه سازی، NACHI در سال 1907، KOYO در سال 1935 شروع به کار کردند. صنعتگران بخش بلبرینگ به جرات پشتیبانان اصلی رشد صنایع دیگر، همچون خودرو سازی، معادن، لوازم رفاهی، حمل و نقل و … هستند.

خرید بلبرینگ در ایران

رشد علم و تکنولوژی با سرعت سرسام آوری پیش می‌رود، ما نیز در خاورمیانه تلاش می‌کنیم از این قطار جا نمانیم. از باکیفیت‌ترین قطعات صنعتی استفاده کنیم. در ایران واردکنندگان بلبرینگ همواره در تلاش برای ورود بهترین بلبرینگ‌های جهان به ایران بوده‌اند. اما تحریم‌ها این امر را سخت کرده‌اند. به علاوه صنعتگران نیز به اشتباه برای کاهش هزینه‌ها بلبرینگ‌های بی‌کیفیت را ترجیح می‌دهند، درحالی که خود را درگیر هزینه‌های مضاعف تعمیر و نگهداری می‌کنند. تغییرات قیمت ارز، ورود اجناس تقلبی و مشابه اصل به ایران از دیگر چالش‌های خرید یا فروش بلبرینگ است. بالا بردن اطلاعات و شناخت واردکنندگان معتبر، از راه‌هایی است که صنعتگران می‌توانند برای کمتر کردن خطا و افزایش بهره وری کارخانه‌ها و محصولات خود به کار ببرند. خوشبختانه بلبرینگ‌های چینی باکیفیتی نیز هستند که به علت روابط خوب ایران و چین، به راحتی به ایران وارد می‌شوند. گروه صنعتی دیجی برینگ از اصیل‌ترین و معتبرترین واردکنندگان این صنعت است که معتبرترین بلبرینگ‌های جهانی را وارد کرده و ضمانت اصالت و قیمت را نیز ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید  بهترین میکروفون برای ضبط صدا و پادکست کدام است؟
h.yazdani
h.yazdani
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط