Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ خانه و دکوراسیون @ اهمیت کلاهک بام و کلاهک چینی در سیستم تهویه مطبوع

اهمیت کلاهک بام و کلاهک چینی در سیستم تهویه مطبوع

by | 5 اردیبهشت 1402 | خانه و دکوراسیون | 0 comments

کلاهک بام و کلاهک چینی، دو عنصر مهم در سیستم تهویه مطبوع ساختمان هستند. این دو عنصر به عنوان قسمتی

از سیستم تهویه مطبوع موجود هستند تا به دلایل زیر، اهمیت زیادی داشته باشند:

1- کنترل دما و رطوبت: کلاهک بام و کلاهک چینی به منظور کنترل دما و رطوبت در ساختمان استفاده می‌شوند. این کلاهک‌ها در بام ساختمان قرار گرفته و در اینجا مانع از ورود نور و حرارت خورشید به داخل ساختمان می‌شوند. این عمل باعث می‌شود تا دمای داخلی ساختمان کنترل شده و رطوبت در داخل ساختمان کاهش پیدا کند.

2- کاهش هزینه‌های انرژی: استفاده از این کلاهک‌ها در ساختمان‌ها باعث کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی می‌شود. به عنوان مثال، در فصل تابستان، ورود نور و حرارت خورشید می‌تواند باعث افزایش دمای داخلی ساختمان شود و این باعث می‌شود تا سیستم تهویه مطبوع بیشتر کار کند و در نتیجه مصرف انرژی بیشتری داشته باشد. با استفاده از کلاهک بام و کلاهک چینی می‌توان از این هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

3- بهبود کیفیت هوا: کلاهک بام و کلاهک چینی به عنوان قسمتی از سیستم تهویه مطبوع ساختمان، باعث بهبود کیفیت هوا در داخل ساختمان می‌شوند. با کنترل دما و رطوبت در داخل ساختمان، هوای داخلی نیز بهبود پیدا می‌کند.

نحوه کارکرد کلاهک به این صورت است که با جلوگیری ورود نور و حرارت خورشید به داخل ساختمان، دمای داخلی ساختمان را کنترل می‌کنند. این کلاهک‌ها باعث می‌شوند که نور و حرارت خورشید به صورت پخش شده و با توزیع یکنواخت در داخل ساختمان وارد شوند، به جای اینکه در نقاط خاصی از ساختمان وارد شوند و باعث افزایش دمای آن نقاط شوند.

همچنین بخوانید  حال و هوای کریسمس با خرید لوازم تزیینی کریسمس

به طور مشابه، با کنترل ورود هوای خارجی به داخل ساختمان، کلاهک مانع از ورود آلودگی‌های خارجی، گرد و غبار و آلاینده‌های دیگر به داخل ساختمان می‌شوند. این عمل باعث بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان می‌شود.

به طور خلاصه، کلاهک‌ها از مهمترین عناصر در سیستم تهویه مطبوع ساختمان هستند که با کنترل ورود نور و حرارت خورشید به داخل ساختمان، کاهش هزینه‌های انرژی، بهبود کیفیت هوا و کنترل دما و رطوبت در داخل ساختمان کمک می‌کنند.

انواع کلاهک بام و کلاهک چینی


انواع کلاهک بام و کلاهک چینی بستگی به نیازهای ساختمان و شرایط آب و هوایی دارند. بعضی از انواع کلاهک‌ها عبارتند از:

  • 1. کلاهک بام ریبی (Ridge Vent): این نوع کلاهک در بام ساختمان قرار می‌گیرد و به عنوان یک خروجی برای هوا به کار می‌رود. این کلاهک در انواع ساده یا با دستگاه تنفسی (مثل فن) وجود دارد.
  • 2. کلاهک بام چندلایه (Multi-Layer Ridge Vent): این کلاهک شبیه به کلاهک بام ریبی است، با این تفاوت که به جای یک لایه، چندین لایه دارد. این کلاهک به عنوان یک فیلتر برای هوای خارجی عمل می‌کند و در عین حال به داخل ساختمان هوای تازه تامین می‌کند.
  • 3. کلاهک چینی ساده (Box Vent): این کلاهک به عنوان یک جایگزین برای کلاهک بام معمولی عمل می‌کند و به جای قرار گرفتن در راس بام، در نواحی دیگری از ساختمان قرار می‌گیرد. این کلاهک به عنوان یک خروجی برای هوا و بخار آب عمل می‌کند.
  • 4. کلاهک چینی توری (Louvre Vent): این نوع کلاهک شبیه به کلاهک چینی ساده است با این تفاوت که با توری‌هایی ساخته شده است. این توری‌ها به ورود حشرات و حیوانات به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.
همچنین بخوانید  چند نکته در مورد خاک زاموفیلیا - چه خاکی برای زاموفیلیا مناسب است؟

به طور کلی، انتخاب نوع مناسب کلاهک‌ها باید بر اساس نیازهای ساختمان و شرایط آب و هوایی انجام شود.
راه انتقال کلاهک بام و کلاهک چینی به خانه به صورت مستقیم نیست و باید از طریق سیستم تهویه مطبوع صورت گیرد. در سیستم تهویه مطبوع، هوای داخل ساختمان از طریق داکت‌های هوا به داخل ساختمان منتقل می‌شود. این داکت‌ها شامل داکت‌های تامین هوا (که هوای تازه از بیرون به داخل ساختمان منتقل می‌کنند) و داکت‌های بازگشت هوا (که هوای داخل ساختمان را به بیرون منتقل می‌کنند) هستند.

در نقشه ساختمان، مسیر داکت های هوا به صورت دقیق تعیین می‌شود و کلاهک بام و کلاهک چینی به عنوان یکی از نقاط خروجی برای هوای داخل ساختمان به کار می‌روند. هنگامی که هوا به سمت کلاهک ها حرکت می‌کند، از طریق داکت‌های بازگشت هوا به خارج از ساختمان منتقل می‌شود. به این ترتیب، کلاهک بام و کلاهک چینی به عنوان نقاط خروجی برای هوا در سیستم تهویه مطبوع به کار می‌روند.

همچنین بخوانید  ویژگی های مهم یک پلان خوب چگونه باید باشد؟

در مواردی که ساختمان دارای سیستم تهویه مطبوع نیست، معمولاً کلاهک بام به عنوان یک نقطه خروجی برای هوا به کار می‌رود. در این موارد، هوا به صورت مستقیم از کلاهک بام به بیرون خارج می‌شود.

مواد تشکیل دهنده کلاهک بام و کلاهک چینی

این کلاهک‌ها معمولاً از مواد مختلفی ساخته می شوند،از جمله:

1- پلاستیک: کلاهک های پلاستیکی برای استفاده در سیستم تهویه مطبوع و تهویه طبیعی مناسب هستند. این نوع کلاهک‌ها معمولاً به دلیل قیمت مناسب، سبکی و زیبایی بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند.

2- فلزی: کلاهک‌های فلزی بیشتر برای استفاده در ساختمان‌های صنعتی، تجاری و تاسیساتی مناسب هستند. این نوع کلاهک‌ها با توجه به ویژگی‌های فلز، مانند مقاومت بالا و طول عمر طولانی، برای محیط‌های سخت و خشن مناسب هستند.

3- فیبرگلاس: کلاهک‌های فیبرگلاسی برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و نور خورشید دارند، مناسب هستند. این نوع کلاهک‌ها برای استفاده در ساختمان‌های صنعتی، تاسیساتی و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4- بتنی: کلاهک‌های بتنی برای استفاده در ساختمان‌های بلند مرتبه و تاسیساتی مناسب هستند. این نوع کلاهک‌ها برای محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر زلزله و وزش باد دارند، مناسب هستند.

Mehran80
Mehran80
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط