Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ طبیعت و محیط زیست @ سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

by | 13 دی 1401 | طبیعت و محیط زیست | 0 comments

یکی از ساده ‌ترین روش‌های آبیاری به درختان و گیاهان، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای هوشمند است. این سیستم‌ها به دلیل کاربرد بسیار مؤثری که دارند، بدون نیاز به نیروی کار تمام اقدامات لازم برای آبیاری مزارع، گلخانه و زمین‌های کشاورزی را کنترل می‌نماید. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، انتخاب و خرید تجهیزات آبیاری هوشمند با کیفیت می‌باشد.

به کمک این روش و به کارگیری کشاورزی هوشمند می‌توان از هزینه ‌های مربوط به مصرف بیش از اندازه آب و همچنین نیروی کار و بسیاری دیگر از موارد، تا حدود زیادی جلوگیری نمود و آبیاری مقرون به صرفه ‌ای برای کشاورزان رقم زد.

نحوه عملکرد سیستم آبیاری قطره ای هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند اطلاعات مربوطه را از حسگرها جمع‌آوری کرده و برنامه‌های از پیش تعریف ‌شده کشاورز را به تجهیزات آبیاری هوشمند ارسال می‌نماید که باعث روشن و یا خاموش شدن آبپاش می‌شود. اطلاعات توسط سنسورهای رطوبت جمع آوری می‌شود. کشاورز و یا کاربر رطوبت و محدوده دما را به تجهیزات تعریف می‌نماید تا هنگامی که به آستانه مورد نظر رسید، سیستم شروع به اقدامات تعریف شده نماید.

همچنین بخوانید  کشاورزی هوشمند چیست؟ چه تاثیری بر کاهش مصرف آب دارد؟

همچنین این کنترل کننده آبیاری از طریق سنسورهای تعبیه شده می‌توانند میزان آب جاری، لوله‌های مسدود شده و یا دارای نشتی و غیره را به راحتی از طریق یک برنامه تلفن هوشمند کنترل کند. براساس اطلاعات آب و هوا و داده‌های حسگر، کنترل ‌کننده می‌تواند بهترین زمان آبیاری ، مدت زمان آبیاری و مقدار آب مصرفی را تعیین نماید.

ویژگی مهم و اصلی آبیاری هوشمند قطره ای

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم آبیاری هوشمند می‌توان به کنترل از راه دور تجهیزات، تعیین نیازهای آبی مختلف برای گیاهان و … اشاره نمود. در ادامه و به اختصار هر یک از ویژگی‌های اصلی تجهیزات آبیاری هوشمند ارائه شده است.

1- کنترل از راه دور

یکی از بهترین و موثرترین دلایل تجهیز مزارع، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری هوشمند، امکان کنترل از راه دور این سیستم می‌باشد. سوال اینجاست که آیا می‌خواهید آبیاری خود را از راه دور و تنها از طریق یک برنامه تلفن هوشمند کنترل نمایید یا ترجیح شما به حضور فیزیکی محل است؟ گزینه دوم برای افرادی که استفاده از تلفن همراه هوشمند برایشان سخت است موثر است. ولیکن در اکثر این سیستم‌ها هیچ دکمه فیزیکی وجود نخواهد داشت و تنها از طریق ارسال سیگنال به سیستم می‌توان تجهیزات آبیاری را کنترل نمود.

همچنین بخوانید  چند نکته در مورد خاک زاموفیلیا - چه خاکی برای زاموفیلیا مناسب است؟

2- برای هر گیاه یک نیاز آبی تعریف کنید

شما می‌توانید برای هر بخش از مزرعه، گلخانه یا زمین کشاورزی براساس محصول و گیاه خود نیاز آبی مختلفی را برای دستگاه تعریف نمایید. می‌توان هر منطقه را شخصی سازی و خاک را به اندازه نیاز گیاهان آنجا آبیاری نمود. ذکر این موضوع لازم است که کنترل کننده آبیاری شما باید به تعداد مناطق مورد نیاز شما وجود داشته باشد.

3- برنامه ریزی آبیاری

تجهیزات سیستم آبیاری هوشمند دارای قابلیت و گزینه زمان بندی به کمک کنترل کننده‌های آبیاری می‌باشند. در کشاورزی، برنامه ریزی برای آبیاری بسیار مهم است که این ویژگی بسیار مفید در سیستم آبیاری هوشمند وجود دارد به طوری که این سیستم به یک سنسور رطوبت متصل است و می‌تواند به طور خودکار زمان آبیاری را کوتاه یا طولانی نماید. بدین صورت حتی زمانی که در سفر هستید خیالتان از تشنه ماندن یا در آب غرق شدن گیاهان، راحت است.

همچنین بخوانید  چگونه به کودکان خود مراقبت از محیط زیست را آموزش دهیم؟

4- آبیاری هوشمند با سنسور های آب و هوا

برخی از سیستم‌های آبیاری یک قدم جلوتر رفته و براساس تغییرات آب و هوا عمل می‌کنند. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید استفاده از تجهیزات هوشمند آبیاری این است که در مواقع بارندگی سیستم به طور خودکار خاموش می‌شود.

به طور کلی تجهیزات هوشمند آبیاری قطره‌ای به شما در بالا بردن راندمان و همچنین کاهش هدر رفت آب و استفاده از نیروی کار کمک می‌نماید. ولیکن لازم است در زمان خرید این محصولات نیاز خود را بررسی و سپس اقدام به خرید تجهیزات مورد نظر نمایید. در بسیاری از مواقع مزرعه، گلخانه و یا زمین کشاورزی شما نیاز به برخی از کنترلرهای هوشمند گان قیمت ندارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود قبل از خرید از برخی از فروشگاه‌های معتبر فروش تجهیزات آبیاری هوشمند معتبر از جمله فروشگاه ترنم آب سرزمین پارس ، آبگیر و سایر فروشگاه‌ها معتبر مشاور تخصصی دریافت نمایید.

maryamp

maryamp

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط