Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ چیلر چیست؟ معرفی طرز کار سیستم چیلر خانگی

چیلر چیست؟ معرفی طرز کار سیستم چیلر خانگی

by | 28 دی 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از چیلرها بدهیم باید بگوییم که چیلر دستگاهی است که با کمک تبادل حرارتی بین هوا و مایعات کار می‌کند. چیلرها در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. اندازه و مدل چیلر متناسب با فضای کاری مورد نیاز انتخاب شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در شکل زیر انواع کمپرسور در چیلرها بر اساس محل مورد استفاده مشخص شده است.    

نوع کمپرسورروتاری 
(ROTARY)
اسکرال 
(SCROLL)
پیستونی 
(RECIPROCATING)
اسکرو
 (SCREW)
سانتریفیوژ
 (CENTRIFUGAL)
شماتیکچیلر روتاریچیلر اسکرالچیلر پیستونیچیلر اسکروسانتریفیوژ
ظرفیت3-30kW5-120kW2-200kW70-1360kW300-1800kW
کاربریتهویه مطبوعتهویه مطبوعتهویه مطبوع و برودت صنعتیتهویه مطبوع و برودت صنعتیتهویه مطبوع و برودت صنعتی

انواع ساختارهای خنک سازی در چیلرها:

چیلر هوا خنک:

در این نوع چیلر خنک‌سازی در بخش کندانسور به کمک جریان هوا صورت می‌گیرد. این مدل کوچکتر، ارزانتر و کم مصرف‌تر از مدل دوم می‌باشد. مدل هوا خنک بیشتر برای استفاده در خانه‌ها و محل‌های اداری کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیلرهای هوا خنک هزینه نگهداری بسیار کمی دارند.

چیلر آب خنک:

در این نوع از چیلر عمل خنک سازی در بخش کندانسور با استفاده از جریان آب صورت می گیرد. این مدل بزرگتر و پر هزینه تر از مدل هوا خنک می باشد و بیشتر برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل به علت وجود آب در مدار خنک سازی، هزینه و دقت بیشتری در نگهداری و سرویس های دوره ای مورد نیاز است.

همچنین بخوانید  اسپکتروفتومتر آزمایشگاهی چیست؟ و طرز عملکرد آن
چیلر آب خنک

چیلر خانگی یا مینی چیلر:

استفاده از چیلرهای کوچک یا چیلر خانگی برای انجام عمل تهویه مطبوع در خانه‌ها یا محل‌های کاری با مساحت بیشتر از 120 متر مربع بسیار مناسب و اقتصادی است. چیلرهای خانگی در عمل تهویه هوا و ساخت هوای سرد و گرم بسیار بهتر از داکت اسپلیت‌ها و اسپلیت‌ها عمل می‌کنند. با قرار دادن یک چیلر خانگی در محیط بیرون از فضای خانه و سپس لوله کشی به تمام اتاق‌های ساختمان عمل سرما یا گرما سازی را برای هر یک از این محل‌ها مستقل از دیگری انجام می‌دهند. در درون لوله‌های چیلر مایعی بنام مایع مبرد جریان دارد که وظیفه آن انتقال حرارت از کندانسور تا کویل ها با کمک کمپرسور است.

چیلر خانگی
مینی چیلر

مهم ترین مزایای استفاده از چیلر خانگی عبارتند از :

  • امکان استفاده از چندین فن کویل مستقل در درون ساختمان برای کنترل دما.
  • استفاده از یک چیلر خانگی برای ساخت گرما و یا سرما.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و آب.
  • امکان نصب چیلر در خارج از محیط خانه و جلوگیری از اشغال فضای درونی خانه‌ها.
  • راه اندازی آسان و هزینه های تعمیر و نگهداری کم.
  • امکان اتصال به پکیج‌های خانگی جهت استفاده از آب گرم برای تولید گرما در فصل سرد سال.
  • عدم نیاز به برج‌های خنک کننده و موتور خانه

مهم ترین اجزاء یک سیستم چیلر خانگی:

یک سیستم مینی چیلر خانگی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک کاری خاص را انجام می‌دهند. مهم ترین این اجزاء عبارتند از:

کویل یا اواپراتور:

این قسمت آخرین بخشی است که در درون ساختمان نصب شده و عمل تبادل حرارتی بین هوای داخل ساختمان و مایع مبرد در آن انجام می‌گیرد. در این قسمت لوله‌های مسی با ضریب انتقال حرارت بالا قرار گرفته‌اند که مایع مبرد در درون آن جریان دارد. در این بخش هوا به کمک فن‌ها در بین صفحات یا لوله‌های اواپراتور جریان می‌یابد تا تبادل حرارتی انجام شود. این قسمت از چیلر را فن کویل نیز می‌نامند.

همچنین بخوانید  دستگاهی که 2 قرن پیش صنعت را متحول کرد

کمپرسور:

کمپرسور در یک چیلر خانگی مهم‌ترین بخش و در واقع قلب سیستم چیلر می‌باشد. کمپرسور در چیلر خانگی وظیفه متراکم کردن مایع مبرد را دارد تا بدین ترتیب بتواند از آن برای خنک سازی محیط استفاده نماید. کمپرسورها برای مینی چیلر می‌توانند از نوع اسکرال و یا پیستونی باشند. البته در چیلرهای خانگی بیشتر از مدل اسکرال استفاده می‌گردد. کمپرسور اسکرال در چیلر خانگی باعث ایجاد توان بیشتر شده و در هنگام کار سر صدای کمتر از مدل پیستونی ایجاد می‌کند. کمپرسور اسکرال موجب بهره‌وری بالاتر و استهلاک کمتر در چیلر خانگی می‌شود.

کندانسور:

این بخش در چیلر خانگی معمولا از نوع هوا خنک است. در این قسمت از چیلر خانگی با عبور دادن هوای خنک از روی سیال گرم برگشتی از فن کویل‌ها مایع سیال خنک شده و برای برگشت دوباره به سیکل تبرید آماده می‌گردد.

شیر انبساط:

این شیر در مسیر انتقال مایع مبرد و بعد از کندانسور قرار داده می‌شود. کار اصلی آن کنترل جریان مبرد در سیکل خنک سازی است. همچنین با تغییر فشار می‌تواند گاز گرم‌تر را به مایع مبرد سرد شده تبدیل نماید.

ترموستات:

این قسمت در چیلر خانگی کار تنظیم و کنترل دما را انجام می‌دهد. به صورت استاندارد در چیلرها دمای آب برگشتی از فن کویل به کندانسور برابر با 12 درجه سانتیگراد و دمای ورودی به فن کوئل برابر با 7 درجه سانتیگراد است. جریان هوای تولید شده توسط فن‌های اواپراتور در مجاورت لوله‌های کویل تغییر دما داده و محیط را گرم و یا سرد می‌کنند. هرگاه دمای محیط به اندازه مورد نظر رسیده باشد ترموستات ها با ارسال پیام به کمپرسور حرکت سیال مبرد را متوقف می‌کنند تا درجه حرارت ثابت باقی بماند. نوعی از فن کوئل به عنوان اینورتر نیز موجود است که در آن به جای اینکه فن‌ها کاملا متوقف شوند فقط سرعت گردش موتور فن‌ها تغییر می‌کند. این مدل از فن کوئل مصرف انرژی بسیار کمتری از مدل معمولی خود دارد.

همچنین بخوانید  الکتروموتور ایرانی- بهترین الکتروموتور های ایرانی

تعمیر و نگهداری از چیلر خانگی:

چیلرهای خانگی به علت ساختار هوای خنک خود نیاز بسیار کمتری به سرویس و نگهداری نسبت به مدل‌های بزرگتر و صنعتی دارند. در چیلر خانگی کافیست فقط سطح روغن درون کمپرسور بررسی شده و وضعیت فیلترها همیشه مورد توجه و بازدید قرار بگیرد. البته باید با تغییر فصل سال، آب مخزن‌ها نیز تخلیه گردد تا دچار یخ زدگی در فصل سرما نشوند. طرز کار با چیلر خانگی بسیار آسان و راحت‌تر از دستگاه‌های تهویه هوای دیگر است. استقلال کاری مینی چیلر خانگی باعث شده تا هر واحد از یک مجتمع بتواند مستقل از بقیه قسمت ها از آن استفاده نماید.

یک سیستم کامل از قرارگیری کامل اجزا در چیلر خانگی

سیستم کامل از چیلر خانگی

این مجزا بودن باعث می‌شود که خرابی یکی از چیلرها باعث از کار افتادن کل سیستم گرمایش یا سرمایش ساختمان نگردد. اگر چه این برای یک مینی چیلر خانگی حسن محسوب می‌شود اما چیلرهای بزرگ صنعتی با سرویس دوره‌ای مناسب در مجموع هزینه نگهداری کمتری از تعدادی مینی چیلر مجزا دارند. به همین علت باید در خرید و راه اندازی چیلرها حتما با متخصصین در این مورد مشورت گردد. بدین ترتیب اطمینان خواهیم داشت که بهترین نوع و اندازه چیلر برای محل نصب انتخاب خواهد شد و از هزینه‌های مجدد و اضافی جلوگیری خواهد گردید.

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مواردی که شما عزیزان نیاز داشتید تا به واسطه آن با چیلرهای خانگی آشنا شوید را توضیح دادیم. تا بتوانید یک خرید خوب را تجربه کنید. امیدوارم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

tahviehoorsan
tahviehoorsan
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط