Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ بهترین ها @ بهترین جاهای دیدنی تبریز

بهترین جاهای دیدنی تبریز

by | 28 اردیبهشت 1402 | بهترین ها, گردشگری | 1 comment

ایران مملو از شهرهایی است که با تاریخ غنی و سرشار از زیبایی همواره میزبان توریستان و بازدیدکنندگان زیادی است. از بهترین جاهای دیدنی گیلان گرفته تا جاهای دیدنی کرمانشاه، ایران برای هر توریستی با هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارد. یکی از شهرهای تاریخی ایران، شهر زیبایی تبریز است. این شهر با وجود رشته‌ کوه‌های سهند و تلخه‌رود به عنوان قطب اقتصادی منطقه شمال غرب ایران شناخته می‌شود. همچنین تاریخ غنی و دور و دراز این شهر که به دوره ساسانیان برمی‌گردد، همیشه عاشقان و علاقه‌مندان ایران باستان را برای بازدید به خود جذب می‌کند. در این مقاله جاهای دیدنی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم و شما را با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و رفاهی این شهر آشنا می‌کنیم.

بازار قدیمی تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز که راه رفتن در آن تجربه جالبی از برخورد با مردم خونگرم تبریز و بازدید از مغازه‌ها و حضور در بافت سنتی این شهر به شما می‌دهد، بازار قدیمی تبریز است. بازاری که به عنوان بزرگ‌ترین بازار سقف‌دار در دنیا شناخته می‌شود و سراسر پر از حجره‌ها، سراها، و تیمچه‌های زیادی است. بازار تبریز در هر بخش برای یک کسب و کار خاص تدوین شده است و از محبوب‌ترین بخش‌ها، بخش فروش فرش است. بازار فرش مغازه‌های زیادی دارد و بعد از آن بازار بلوزفروشان و شیشه‌گران و کفش‌دوزان هم مملو از جاذبه‌های دیدنی و جالب هستند. اگر تصمیم گرفتید از این بازار دیدن کنید، حتما سری به تیمچه مظفریه بزنید که با سقف بلند و پنجره‌های کوچک و بزرگ رنگی، زیبایی چشمگیر و به یاد ماندنی دارد.

دسترسی به بازار قدیمی تبریز

باغ ائلی گلی

باغ ائلی گلی تبریز

رفتن به تبریز بدون سر زدن به استخر شاه یا همان باغ ائلی گلی صفایی ندارد. ائلی گلی از شلوغ‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که به خصوص در شب شلوغ و پر از بازدید کننده و مردم بومی است که آمده‌اند تا وقت‌شان را در این باغ سپری کنند. این باغ درواقع یک کاخ است که در میانه یک استخر قرار گرفته است و به شکل یک جزیره مینیاتوری ساخته شده ست. این استخر در دوران آقا قویونلوها ساخته شده است و در دروه‌های بعدی ساخت آن کامل‌تر شده است و به شکل امروزی درآمده است.  این باغ در جنوب شرقی تبریز و در 7 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.

دسترسی به باغ ائلی گلی

موزه قاجار

موزه قاجار تبریز

یکی از زیباترین موزه‌های شهر تبریز، موزه قاجار است.  موزه قاجار که قبل از این نامش خانه امیرنظام گروسی بوده است یک عمارت زیبا با یک حیاط پر از گل است که به یکی از مردان سیاسی دوره ناصرالدین شاه تعلق داشته است. این موزه شامل بخش‌های مختلفی است که یک تالار آن برای پول و سکه دوره قاجار اختصاص یافته و در تالار دیگر ظرف و ظروف این دوره را می‌بینید. تالاری برای کاشی‌های رنگارنگ، یک تالار برای تفنگ و اسلحه، و یک تالار برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر اختصاص یافته‌اند. موزه قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز جای رفته است و در همین خیابان خانه‌های قدیمی دیگری هم به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد که شهر در این نقطه هنوز اصرار دارد تا بافت قدیمی خود را حفظ کند. مقبره شعرا که محل دفن 400 شاعر معروف ایرانی است هم در همین خیابان واقع شده است. قبر شهریان و قطران و اسدی طوسی هم در این آرامگاه قرار دارد.

دسترسی به موزه قاجار

پیاده رو تربیت

پیاده رو تربیت تبریز

بازدید از تبریز محدود به سر زدن به مکان‌های تاریخی نیست. در برخی از خیابان‌ها و قسمت‌های شهر شما می‌توانید بافت بومی شهر را از نزدیک لمس کنید و برخورد نزدیک‌تری با مردم این شهر داشته باشید. یکی از بهترین مکان‌ها در شهر تبریز برای این منظور پیاده‌رو تربیت است که در چند سال اخیر سنگ فرش شده است و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌باشد. در این پیاده رو پاساژها و مغازه‌های مختلفی قرار گرفته است که کالاهای متعدد از جمله مانتو، پالتو، کیف و کفش را می‌توانید تهیه کنید. اجناس این پاساژها عموما باکیفیت و مقرون به صرفه هستند و مردم شهر برای خرید مایحتاج‌شان به این بازار می‌آیند.

دسترسی به پیاده رو تربیت

خانه مشروطه

خانه مشروطه تبریز

اگر دوست دارید بدانید که در دوره مشروطه مردان دولت کجا تصمیمات کشوری را می‌گرفتند، می‌توانید به خانه مشروطه سر بزنید. این خانه محل اجماع معروف‌ترین سران مشروطه مانند ستارخان، حاجی میرزا آقافرشی و باقرخان بوده است. همچنین اسناد مهم دولتی در این مکان نگهداری می‌شده است. ظاهر و معماری این خانه هم چشمگیر و زیبا است و نمایی از ساختمان‌سازی و معماری در دوره مشروطه است. خانه مشروطه در محله راسته در غرب بازار تبریز و رو به روی مسجد جامع قرار دارد.

دسترسی به خانه مشروطه

مسجد کبود

مسجد کبود تبریز

 در شهر قدیمی تبریز مسجدهای زیادی به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها بابت بناهای تاریخی و معماری غنی ایرانی قابل توجه هستند. مسجدی که به خاطر کاشی کاری‌های فیروزه‌ای که دارد، در بین مردم بومی به عنوان فیروزه اسلام هم مشهور شده است، تنها ساختمانی است که از دوره فرمانروایی قراقویونلوها در تبریز که پایتخت آن فرمانروایی بوده است، باقی مانده است. این مسجد زیبایی‌های چشمگیری دارد که بعد از سپری شدن قرن‌ها و با وجود تخریب‌هایی که بر پیکره این بنا وارد شده‌است، باز هم چشمگیر بوده و توجه هر کسی را به خودش جلب می‌کند. مشخص‌ترین ویژگی این مسجد کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و وجود نقش و نقوش پرکار و پر از جزئیاتی است که در داخل و خارج مسجد به چشم می‌خورند. مسجد کبود در خیابان خمینی، روبه روی کوچه صدر واقع شده است.

دسترسی به مسجد کبود

خانه پروین اعتصامی، بانوی شاعر ایرانی

خانه پروین اعتصامی در تبریز

پروین اعتصامی که از شاعران معروف ایرانی است، در تبریز زندگی می‌کرده است و بعد از فوت این بانو به نام، خانه ایشان به یک مکان دیدنی تبدیل شده است. مردم دوست دارند تفکرات این افراد و خانه‌ای که در آن رشد و نمو کرده‌اند، را از نزدیک ببینند. خانه پروین اعتصامی در خیابان عباسی و کنار مسجد میرآقا قرار دارد و در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این خانه دراقع خانه پدری این بانو است و ایشان تا 7 سالگی در این خانه زندگی می‌کردند. حالا این منطقه از جاهای دیدنی تبریز است که در یک زمین به مساحت 1000 متر مربع جای گرفته است. این خانه شامل بخش‌های مختلف مانند زیرزمین، انباری، بهارخواب، حوض خانه و غیره است. در این خانه همچنین یک مجسمه طلایی از این بانو شاعر ایرانی وجود دارد که دارد از پله‌های خانه بالا می‌رود.

همچنین بخوانید  بهترین برنامه های تعبیر خواب برای اندروید

دسترسی به خانه پروین اعتصامی

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

در بازار تبریز یک مسجد وجود دارد که به عنوان مسجد جامع تبریز آن را می شناسیم. تاریخ کهن این شهر از دوره سلجوقیان تا قاجار را به چشم دیده است. مسجد جامع تبریز هم 86 سال پیش در فهرست آثار ملی جای گرفت و با وجود تخریبی ک در اثر زلزله پیش آمد، باز هم مرمت و حفظ شده است. قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع یک شبستان بزرگ است که طاق و گنبد و ستون‌های هشت گوش آجری دارد و درون خود گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه دارد. در اطراف این مسجد هم پاساژها و مغازه‌های زیادی قرار دارند که مسافران می‌توانند بعد از دیدن از مسجد، برای خرید سوغاتی به آن‌ها مراجعه کنند.

دسترسی به مسجد جامع تبریز

برج ساعت

برج ساعت تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز برج ساعت یا میدان ساعت تبریز است که کاخ یا ساختمان شهرداری هم رو به روی این برج واقع شده است. این بنا یکی از مکان‌های دیدنی تبریز است که به خصوص در شب جلوه بی‌نظیری دارد. حاج ارفع الملک شهردار آن دوره تبریز دستور ساخت این بنا در محله نوبر این شهر را به کمک مهندسان آلمانی و به سبک بناهای این کشور، صادر کرد. بعد از جنگ جهانی دوم این ساختمان توسط فرقه دموکرات آذربایجان و جعفر پیشه روی معروف، به عنوان یک مرکز حکمرانی استفاه شد. حتی بعد از سرنگونی این فرقه، این کاخ به عنوان ساختمان شهرداری مورد استفاده قرار گرفت و تا همین امروز هم این کاربری ادامه دارد. همچنین زیرزمین این ساختمان را به عنوان موزه استفاه می‌کنند و خیلی از مراسم‌ها و جشن‌های ملی هم در همین مکان اجرا می‌شوند.

دسترسی به برج ساعت

پارک گلستان

پارک گلستان تبریز

یکی از قدیمی‌ترین بوستانی‌های داخلی شهر تبریز به عنوان پارک گلستان شناخته می‌شود در فصل بهار زیبایی چشمگیری دارد. این پارک در سال 88 ساخته شده است و 52 هزار متر مربع وسعت دارد. این پارک در ویرانه‌های یک قبرستان قدیمی به نام گچیل ساخته شده است و اولین گردشگاه عمومی شهر تبریز بوده است که به خاطر آبنماها و فواره‌های زیبایی که دارد و همچنین وسایل تفریحی که فراهم شده است، همیشه استقبال خوبی از آن می‌شود. هر چند این مکان سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت و خیلی از وسایل و امکانات آن کم کم تخریب شدند اما امروز از مکان های مهم تبریز چه برای مسافران و چه برای مردم این شهر است.

دسترسی به پارک گلستان

ارگ تبریز

ارگ تبریز

اگر دوست دارید معماری سنتی و تاریخ شهر تبریز را ببینید، باید به ارگ تبریز سری بزنید. ارگ تبریز باقی مانده ارگ علیشاه است که وزیر ایلخانی بوده است و در سده هشتم هجری این بنا ساخته شده است. اسناد نشان می‌دهند که در ابتدا این بنا قرار بود مسجد باشد اما بعد از مرگ علیشاه به جای مسجد یک بنای نظامی در این مکان ساخته شده است. از آن‌جا که در آن سال‌ها ایران با روسیه و انگلیس در جنگ بوده است، این قطعه نظامی به‌مرور بزرگ‌تر شده و بخش‌هایی مانند سربازخانه، کارخانه ریخته‌ری، ستاد فرماندهی و عمارت کلاه فرنگی هم به آن اضافه شده است. هر چند تخریب‌های گاه و بی‌گاه شامل حال این بنا شده است و تنها دیوار جنوبی آن باقی مانده است اما همین قسمت باقی مانده امروز در تبریز اهمیت زیادی داشته و به عنوان ارگ تبریز شناخته می‌شود.

دسترسی به ارگ تبریز

پارک خاقانی

پارک خاقانی تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز پارک خاقانی است که در کنار موزه آذربایجان و مسجد کبود قرار گرفته است و یکی از پارک‌های سنتی این شهر است. بوستان خاقانی وجه اشتراک زیادی با پارک گلستان دارد و یکی از آن‌ها این است که این بوستان هم روی ویرانه‌های یک گورستان ساخته شده است. پارک خاقانی در بهار بسیار دیدنی می‌شود و مسافران و مردم شهر برای گذراندن وقت خودشان به این پارک می‌روند.

شاید داستان تبدیل شدن یک گورستان قدیمی به پارک برای‌تان جالب باشد. حدود 200 سال پیش در محوطه غربی و جنوبی مسجد کبود، یک باغ وجود داشت که ملاهای صوفی از آن برای برگزاری مراسمات خود استفاده می‌کردند. یک زلزله در سال 1193 قمری اتفاق افتاد و باعث شد که مسجد کبود و ساختمان‌های اطراف آن خراب شوند. برخی از افراد کشته شده در این محوله خاک شدند. سال‌ها بعد و در سال 1308 محمد علی خان تربیت تصمیم گرفتند یک باغ و تفریحگاه در این مکان احداث کنند که به خاطر گذشته‌ای که گفتیم، مردم تا مدت‌ها به این مکان، باغ استخوان می‌گفتند. تا سال‌ها بعد مجسمه شاعر معروف خاقانی در این پارک نصب شد و این پارک به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تبریز شناخته شد.

دسترسی به پارک خاقانی

موزه شهرداری

موزه شهرداری تبریز

همانطور که گفتم در زیرزمین برج ساعت یک موزه احداث شده است که به نام موزه شهرداری شناخته می‌شود. این موزه اولین و تنها موزه تاریخ شهرداری ایران است. هر چند این موزه قدمت زیادی ندارد و در سال 1386 ساخته شده است اما بعد از چین جز اولین موزه‌های شهردای در جهان شناخته می‌شود. این موزه یکی از جاهای دیدنی تبریز است و از تالارهای مختلف و آثار دیدنی متعددی تشکیل می‌شود. برخی از این تالارها شامل تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، تالار حکمت، تالار هنرهای معاصر، تالار فرش و چندین تالار دیگر است. در تالار فرش قالی‌هایی که بیش از 100 سال قدمت دارند را می‌توانید ببینید. در تالار دوربین هم تاریخچه دوربین از گذشته تا به امروز به نمایش درآمده‌اند.

دسترسی به موزه شهرداری

مسجد شاه تهماسب

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز مسجد صاحب الامر است که به نام مسجد شاه تهماسب هم شناخته می‌شود. این مسجد در دوران صفویه و در دوره شاه تهماسب ساخته شده است که در طول زمان بنای این مسجد بارها به دلایل مختلف تخریب شده است و حمله عثمانی‌ها تا زمین لرزه بنای این مسجد را از بین برده است. با این وجود بنای این سازه بارها مرمت شده است و از آن برای برگزاری مراسم مهم استفاده می‌شده است. برای مثال از این ساختمان برای برگزاری جلسات علمای تبریز با سید علی محمد استفاده می‌کردند. این مسجد یک گنبد و دو مناره دارد و با یک سنگ نوشته مرمرین و یک طاق که آیه های قران در آن دیده می‌شود، تزئین شده است.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس تبریز

مسیحیان هم جمعیت مهمی در شهر تبریز را تشکیل می‌دهند. کلیسایی به نام مریم مقدس در خیابان شریعتی وجود دارد که آرامگاهی از قبرهای قدیمی هم در آن به چشم می‌خورد. برخی از قبرهایی که در این کلیسا وجود دارند، قدمت‌شان به 1500 تا 1600 میلادی برمی‌گردد که همزمان با دوره ایلخانان مغول می‌باشد. سبک معماری این بنا به سبک ارمنی است و یک حیاط مشجر دارد. توریستان زیادی با علاقه به این بنا سر می‌زنند و از آن دیدن می‌کنند. در محوطه این ساختمان یک چاپخانه هم وجود دارد که یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز است. افراد مسیحی تبریز سال‌هاست که برای برگزاری مراسم مذهبی خودشان به این مکان می‌روند.

همچنین بخوانید  بهترین NFT های بیتکوین در سال 2023

دسترسی به کلیسای مریم مقدس

ربع رشیدی

یکی از دیگر جاهای دیدنی تبریز بنای ربع رشیدی است که به عنوان اولین دانشگاه‌های ایران هم شناخته می‌شود. این دانشگاه حاوی 4 دانشکده است که توسط رشید الدین فضل الله همدانی تاسیس شده است که وزیر مدبر عازان خان بوده است. دلیل نامگذاری این بنا به عنوان ربع رشیدی، وجود 4 دانشکده مختلف در این سازه است و ربع به معنای 4 می‌باشد. توسعه این بنا و اضافه شدن ساختمان‌های دیگری مانند مسجد، مدرسه بیمارستان، مدارس عالی، دارالایتام، مهمان‌سرا و حتی کارگاه‌های صنعتی باعث شد که این محوطه مانند یک شهر مستقل به نظر برسد. همین امر ربع رشیدی را به یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز تبدیل کرده است. جالب است بدانید که فعالیت‌های این دانشگاه به اندازه‌ای گسترده بوده است که از مرزهای ایران هم فراتر رفته است و طبق اسناد تاریخی، نزدیک به 50 پزشک و چندین جراح از کشورهای دیگر از جمله مصر، هند، چین و شام در این دانشگاه مشغول بوده‌اند.

دسترسی به ربع رشیدی

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

این موزه بعد از موزه ملی تهران، دومین موزه باستان شناسی ایران و البته یکی از جاهای دیدنی تبریز است. موزه آذربایجان کنار مسجد کبود است و در یک بنای 3 طبقه قرار دارد که بیش از 2 هزار و 300 قطعه از آثار تاریخی پیش از اسلام و بعد از اسلام را در خود جای داده است. در این موزه مجسمه‌های بزرگ، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیا قبل از تاریخ را می‌توانید ببینید. همچنین برخی از آثار تجسمی تبریز شما را با زمان حال این شهر متصل می‌کند.

دسترسی به موزه آذربایجان

موزه استاد شهریار

موزه استاد شهریار تبریز

زمانی که صحبت از شاعران معروف تبریز می‌شود، همه به یاد استاد شهریار میفتند. به همین خاطر خانه‌ای که پیش از این استاد در آن زندگی می‌کردند، را در محله مقصودیه تبریز به یک موزه تبدیل کرده‌اند. این خانه مکانی برای زنده نگه داشتن خاطره ایشان و البته آشنا شدن با سبک زندگی این شاعر عاشق پیشه بوده است. در این موزه آثار و لوازم شخصی استاد ماند کتاب‌ها، دستخط‌ها و یادبودهای او را می‌بینید.

دسترسی به موزه استاد شهریار

تله کابین و تفریحگاه عون بن علی

تله کابین و تفریحگاه عون بن علی

تبریز نه تنها تاریخ غنی، که طبیعی زیبا و دیدنی هم دارد. تفریحگاه عون بن علی یکی از جاهایی است که می‌توانید با سر زدن به آن طبیعت سرشار این شهر را از نزدیک ببینید. عون بن علی که ن را با نام‌های عینالی و عینال-زینال هم می‌شناسند، اسم یک کوه و آرامگاه در شمال تبریز است که در اطراف آن یک آبشار مصنوعی ایجاد شده است و رستوران و کافه و تله کابین برای وقت گذرانی مردم ایجاد شده‌اند. این مکان یک جای ایده‌آل برای تفریح و ورزش است. می‌توانید از تله کاین استفاده کنید تا به قله کوه بروید و از تماشای مناظر دیدنی تبریز لذت ببرید.

دسترسی به تله کابین و تفریحگاه عون بن علی

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز جنگل ارسباران است که از جاهای سرسبز و دیدنی این شهر می‌باشد. این جنگل هزار سال قدمت دارد و از جنگل‌های هیرکانی است. این مکان را با نام‌های دیگری مانند قره داغ، ارازبار و قارچه باغ هم می‌شناسند.

در این مکان از تماشای طبیعت بکر و دست نخورده لذت خواهید برد. این جنگل حاوی پوشش گیاهی انبوه و کمیاب است که در آن گونه‌های متنوعی از گیاهان سرسبز مانند ممرز، گردو، بلوط و سرخدار به چشم می‌خورند. همچنین حیوانات نادر زیادی در این جنگل زندگی می‌کنند. جایی که می‌توانید تنوع خوبی از حیوانات و پرندگان مختلف را ببینید. در این جنگل حیواناتی مانند گرگ، خرس قهوه‌ای، شغال و پرنده‌هایی مانند عقاب، شاهین، کبک و غیره زندگی می‌کنند. در این جنگل همچنین بناهای ارزشمند دیگری مانند قلعه بابک، دژ طوماسیاش و کلیسای قدیمی هم وجود دارد.

دسترسی به جنگل ارسباران

روستای زنوزق

روستای زنوزق تبریز

اگر کمی از شهر تبریز فراتر بروید و به حومه این شهر بروید، می‌توانید روستای زنوزق را هم ببینید که هر گردشگری را در بدو ورود ترغیب می‌کند که یک بار هم شده به آن سر بزند. زنوزق یک روستای کوهستانی و زیبا است که در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر زنوز در شهرستان مرند واقع شده است. در این روستای تاریخی با سنگفرش‌های منظم خانه‌ها و در و پنجره‌های چوبی که به رنگ‌های آبی و سبز و قرمز درآمده‌اند، زیبایی چشمگیری دارند.

معماری این روستا طوری است که حاوی 4 محله مستقل است و هر کدام از این محله‌ها حاوی پله‌کان هستند. در این روستا یک قبرستان وجود دارد که قدمت آن به قرن 9 هجری برمی‌گردد. همچنین مسجد زنوزق هم در این روستا قرار دارد که همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. صنایع دستی زیبا و خاصی در این روستا وجود دارد که حاوی گلیم، جاجیم، جوراب‌های دستباف و غیره است.

دسترسی به روستای زنوزق

دانشکده معماری تبریز

دانشکده معماری تبریز

شاید برای‌تان عجیب باشد اما یکی از جاهای دیدنی تبریز یک دانشکده قدیمی است . بنا این دانشکده در یک محوطه به مساحت 36 هزار متر مربع ساخته شده است و در آن 8 ساختمان سه طبقه قرار دارد. بناهای این دانشکده مرمت و بازسازی شده و با حفظ ظاهر سنتی خود، برای کاربری های مختلف در محیط دانشگاه تغییر کاربری داده‌اند.

دسترسی به دانشکده معماری تبریز

مدرسه رشدیه تبریز

یکی از تاریخ‌ترین ساختمان‌های موجود در تبریز مدرسه رشدیه است که توسط حسن رشدیه ساخته شده است. حسن رشدیه به عنوان پدر آموزش نوین و بنیانگذار مدارس به سبک جدید شناخته می‌شود. این بنا در سال 1301 ساخته شده است و در آن دوران تحول زیادی در نحوه آموزش ایجاد کرد. قدمت این بنا به پهلوی اول برمی‌گردد و یک ساختمان دو طبقه است که دارای آجرکاری‌های زیبایی است و حیاط بزرگ آن هم بسیار دیدنی است و درختکاری‌ها زیبایی بیشتری به فضا داده‌اند. یک مجسمه از حسن رشدیه هم در این بنا وجود دارد که به عنوان یادبود او ساخته شده است.

کویر قوم تپه

کویر قوم تپه تبریز

تبریز جاهای سرسبز و زیبایی دارد اما این دلیل نمی‌شود که از کویر این شهر چشم‌پوشی کنیم. در این کویر تپه‌های ماسه‌ای و نمکزارها خودنمایی می‌کنند. وزش باد این تپه‌ها را جا به جا کرده و مدام آن‌ها را تغییر شکل می‌دهد و افراد معمولا در فصل بهار و اواسط تابستان به این کویر می‌روند و از تماشای آسمان پرستاره شب و تپه‌های شنی آن لذت می‌برند.

دسترسی به کویر قوم تپه

خانه ثقه الاسلام

خانه ثقه الاسلام تبریز

در تبریز بناها و خانه‌های یادبود زیادی پیدا می‌کنید که هر کدام به واسطه قدمت بنا و معماری متفاوتی که دارند، ارزش دیدن دارند.  در خیابان چایکنار تبریز وسط پل قاری و مسجد صاحل الامر، خانه ثقه الاسلام واقع شده است که به میرزاعلی آقا تبریزی تعلق دارد که به عنوان ثقه الاسلام هم شناخته می‌شود. او یکی از ملاهای معروف آذربایجان بوده است که در عاشورا 1300 او را دار زدند. این خانه در دوره پهلوی ساخته شده است و معماری زیبا و چشمگیری دارد. این خانه یک بنای 3 طبقه است که قاب‌بندی آجری زیبا، ایوان‌ها، راه‌ه‌ها و ستون و پنجره‌های سنتی داشته و کف خانه تماما چوبی است.

دسترسی به خانه ثقه الاسلام

صومعه سنت استپانوس

صومعه سنت استپانوس تبریز

استپانوس یک شهر مرزی بین ایران و آذربایجان و ارمنستان است که به خاطر کلیساهای تاریخی و زیبا به شهرت رسیده است. این کلیسای زیبا یکی از مهم‌ترین صومعه‌های ارامنه ایران است و همچنین از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز می‌باشد. این بنا در قرن 9 میلادی ساخته شده است و با اینکه زلزله آسیب‌هایی به آن رسانده است اما در دوره صفوی مرمت شده و امروزه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

همچنین بخوانید  معرفی بهترین فیلم ها درباره انقلاب ها

کلیسا سنت استپانوس در یک منطقه خوش آب و هوا در بین کوه‌های جلفا و جمهوری آذربایجان است و در کنار رود ارس قرار دارد و بنای خود کلیسا هم زیبا و چشمگیر است. این کلیسا با سنگ‌های صورتی و سرخ و سفید ساخته شده است و بنای داخلی این ساختمان هم دیدنی و چشمگیر است. در محوطه بنا 7 برج نگهبانی و 5 استوانه سنتی قرار دارد. ساختمان ناقوس خانه هم گنبددار بوده و از جمله بناهای تاریخی و دیدنی تبریز است.

دسترسی به صومعه سنت استپانوس

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

در نزدیکی روستای شادباش مشایخ یک قبرستان وجود دارد که مربوط به دوره پیش از اسلام است و اهالی روستا داستان‌های عجیبی در مورد آن تعریف می‌کنند. اهالی روستا می‌گویند که افراد به نام و مشهوری از قرن‌های 7 و 8 و 9 هجری در این قبرستان دفن شده‌اند. در این قبرستان سنگ قبرها به صورت برفراشته قرار دارد و هیچ نوشته‌ای روی آن‌ها هک نشده است. مشابه این سنگ قبرها را در قبرستان خالد نبی می‌بینید. هم اکنون هم افرد بومی روستا هم در این قبرستان دفن می‌شوند.

دسترسی به قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

خانه سلماسی یا موزه سنجش

خانه سلماسی یا موزه سنجش

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز موزه سنجش است که در سال 1381 تاسیس شده است و در آن وسایل قدیمی و جذاب سنجش و اندازه گیری را قرار داده‌اند. وسایلی مانند ترازوهای زرگری، قپان، پیمانه های نفتی و ساعت‌های قدیمی را در این موزه می‌توانید ببینید. همچنین وسایل عتیقه و قدیمی دیگری هم در این موزه به چشم می‌خورند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. بنای موزه از ساختمان‌های دوره قاجار با همان معماری و سبک و سیاق ساخته شده است که دیدن آن هم شما را به وجد می‌آورد.

دسترسی به خانه سلماسی یا موزه سنجش

خانه بهنام

خانه بهنام تبریز

خانه بهنام یکی از زیباترین خانه‌های تبریز است که قدمت آن به دوره زندیان و اوایل سلطنت قاجار برمی‌گردد. این خانه معماری خاص و دلنشینی دارد و هم اکنون به عنوان ساختمان اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز استفاده می‌شود. در عهد ناصر این خانه بازسازی شده و نقاشی‌های نفیسی در آن نصب شده‌اند. حیاط داخلی و بیرونی این ساختمان، ساختمان ییلاقی و قشلاقی، پنجره‌های اروسی با شیشه‌های رنگارنگ و باغچه‌های درختاری شده از جاذبه‌های این بنا هستند که بعد از بازدید در ذهن‌تان می‌ماند.

دسترسی به خانه بهنام

خانه علی موسیو

خانه علی موسیو تبریز

 یکی از افراد مهم و برجسته مشروطه را به عنوان علی موسیو می‌شناسیم که یکی از رهبران فکری مشروطه بوده است. خانه این فرد امروزه به عنوان موزه استفاده می‌شود. بنای این خانه به دوره مشروطه برمی‌گردد و در سال 1391 توسط شهرداری خریداری شده و به عنوان موزه تغییر کاربری داد. در این خانه آثار زیادی از جمله اسناد، اسلحه‌ها و عکس‌های قدیمی را می‌توانید ببینید. علاوه‌بر اشیا و اسناد قیمتی، بنای خود ساختمان هم با تزئین آجری و قدمتی که دارد، برای بازدیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دسترسی به خانه علی موسیو

روستای کندوان

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان احتمالا معروف‌ترین مکان تاریخی تبریز است. این روستای صخره‌ای در فاصله 60 کیلومتری این شهر قرار دارد. کندوان معماری منحصر به فردی دارد و گردشگران زیادی را به سمت تماشای آن می‌کشاند. خانه‌های این روستا مانند کندوی زنبور عسل در دل صخره‌های کله قندی شکل قرار دارند و کنار هم جای گرفته‌اند.

دسترسی به روستای کندوان

آبشار اسکندر

آبشار اسکندر تبریز

در جاده تبریز اهر یک آبشار زیبا و خروشان به نام آبشار اسکندر واقع شده است که از جاهای دیدنی تبریز است. این آبشار زیبا از دامنه‌های کوه‌های شمالی سهند سرازیر می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای طویقون واقع شده است و با ماشین به سادگی می‌تواند به این آبشار رسید. همچنین فضای این آبشار مورد علاقه کوهنوردان است تا از آن بالا رفته و خودشان را به بالای کوه برسانند. هر چند این منطقه در زمستان سرد است و تنها در 6 ماه اول سال می‌توان از آنجا بازدید کرد.

دسترسی به آبشار اسکندر

مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال درواقع آرامگاه کمال الدین مسعود خجندی و کمال الدین بهزاد است که خانه هر دو آن‌ها در بیلانکوه بوده است. بهزاد یک نقاش و مینیاتوریست خبره و نگارگر مکتب هرات بوده است و در قرن 10 هجری زندگی می‌کرده است. او در دوره زندگی خود در دربار امیر علیشیر نوایی هرات و سلطان حسین بایقرا جایگاه داشته و در آخر با شاه اسماعیل اول صفوی به تبریز آمد.

کمال الدین مسعود خجندی‌هم اهل تاجیکستان بود که بعد از بازگشت از سفر حج در همین شهر ماندگار شد. او از شاعران و غزل سرایان به نام بوده است که سلطان حسین جلایری به اشعار او علاقه مند می‌شود و در محله بیلانکوه یک باغچه به او هدیه می‌دهد. مقبره دو کمال به جز این دو نفر قبر افراد مشهور دیگری را هم در خود جای داده است.

دسترسی به مقبره دو کمال

برج خلعت پوشان

برج خلعت پوشان تبریز

تبریز شهری است که قدمت آن بسیار زیاد است و برخی پیشینه تاریخی این شهر را تا دوره اشکانیان هم حدس می‌زنند. برج خلعت پوش نام یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در محله کرکج تبریز است و در گذشته مراسم خلعت پوشی در آن انجام می‌شده است. این برج آجری در فاصله 5 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و در نزدیکی رودخانه میدان چایی است. گفته می‌شود که این بنا در اوج دوران تاریخی تبریز یعنی دوره صفوی ساخته شده است.

دسترسی به برج خلعت پوشان

مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک

قدمت تاریخی و نعمت‌های طبیعی تبریز باعث نشده است که مردم شهر از ایجاد امکانات رفاهی و مدرن غافل بشوند. یکی از مجتمع‌های تجاری در تبریز که خیلی از مسافران و مردم این شهر برای خرید مایحتاج خود به آن سر می‌زنند، مجتمع لاله پارک است. این مجتمع از مراکز تفریحی و تجاری تبریز است که در ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده و بزرگراه پاسداران تبریز واقع شده است. این مجتمع یک پروژه بسیار بزرگ است که از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول یک مجتمع تجاری و تفریحی بزرگ است که در حال کار است و بخش دیگر یک هتل 5 ستاره است که در حال احداث می‌باشد. اگر گشتن در پاساژهای لوکس را دوست دارید، بازدید از این مکان را از دست ندهید.

دسترسی به مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک

حرف آخر

در این مقاله لیستی از بهترین جاهای دیدنی تبریز در تمام فصول سال را برای شما عزیزان جمع‌آوری کردیم. امیدواریم سفر خوبی به این شهر داشته باشید. در ضمن، اگر شما جایی را می‌شناسید که در این لیست نبود، حتما به آن در بخش کامنت‌ها اشاره کنید تا به مقاله اضافه شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
2
+1
1
+1
1
+1
+1
+1
+1

1 Comment

  1. jooshoboresh
    1
    0

    مطالب خیلی کامل بود دم شما گرم

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط