برندسازی یکی از کارهایی است که باید توجه بهسزایی به آن شود. این روزها کسبوکارهای زیادی راه اندازی میشوند. سوال اصلی و مهم این است که آیا در حرفهشان موفق میشوند؟ اصلا موفقیت در کسبوکار به چه معناست؟ تا به امروز چیزی راجع به برندسازی شنیدهاید؟
سادهترین راه برای داشتن یک برند موفق این است که سه مرحله استراتژی برند، هویت برند و بازاریابی برند را بلد باشید. وقتی مفهوم هر سه آنها را فهمیدید، میتوانید نتایج دلخواهی که در ذهن خود دارید را بدست آورید.
به قول جف بزوس: “برند همان چیزی است که دیگران وقتی در اتاق نیستید درباره شما میگویند”.
بسیاری از جنبهها و برنامههای مختلفی وجود دارد که قابل تأمل هستند و در این مقاله خلاصه ای از همه کارهایی که میتوان برای برندسازی انجام داد را مورد بررسی خواهیم داد.
فهرست
1. استراتژی برند کارآمد
استراتژی برند کارآمد به چه معنی است؟ در این قسمت چندین فاکتور بسیار مهم را مدنظر قرار میدهیم.
اول از همه، شما باید نام تجاری مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید. نام تجاری باید همهفهم و نشانگر شغل شما به کاربران و خریداران بالقوه باشد.
دوم، شما باید شروع به انجام تحقیقات درباره رقیبانتان بکنید. اینگونه میتوانید بفهمید نام تجاری شما در این گروه کجا قرار میگیرد. سپس، مخاطب مورد نظرتان را بررسی کنید.
پیدا کردن یک نام تجاری که سروصدا راه بیاندازد، سومین مرحلهای است که باید شما در نظر بگیرید. برندی را انتخاب کنید که از لحاظ طراحی لوگو و عنوان برند حالت منحصر بفردی داشته باشد.
2. هویت برند
هر برندی باید علامتهای بصری خاص خودش را داشته باشد تا مشتریها به راحتی بتوانند آن را تشخیص دهند. این امر شامل آرم، رنگ و فونت، و همچنین چاپ و بسته بندی منحصر به فردی است که جذابیت آن به چشم بیاید.
با این حال، چیزهای فراتر از این وجود دارد. میبینید که هویت برند شما باید در کارهای تبلیغاتی و استراتژی کلی بازاریابی شما نشان داده شود.
3. فرمت های مختلفی را در نظر بگیرید
پیشتر، درباره اهمیت وجود لوگو و رنگ آن بحث کردیم، ولی شما باید در این زمینه اطلاعات کافی و جامع داشته باشید. یکی از سوالاتی که مورد بحث میباشد این است که آیا این لوگوها روی پارچه (بنر و لباس فرم) گلدوزی میشوند یا بر روی دیوار نقاشی میشوند یا اصلا روی مواد مختلف دیگر چاپ میشوند؟
به عنوان مثال، چاپ برخی از بروشورها و نمایش آنها در غرفههای نمایشگاه در مکانهای مهم و پربازدید میتواند بسیار موثر باشد. به طور کلی، برای اطمینان از اینکه نام تجاری شما مناسب است، باید آن را تا حد امکان مرتبط با کسب و کارتان طراحی کنید.
4. بازاریابی برند
بازاریابی برند شامل انتخاب مجموعهای از روشهای مناسب است که از طریق آن میتوانید تجارت خود را ارتقا دهید. اول، شما باید بر بهبود تجربه کلی کاربر تمرکز کنید چرا که همهچیز به تجربه کاربر برمیگردد.
سپس، مسائلی مانند SEO و بازاریابی محتوا مواردی هستند که باید روی آنها تمرکز کنید. در عصر حاضر، بازاریابی رسانههای اجتماعی بسیار شایع است و برای حضور در عرصه رقابت، باید به این عمل بپردازید. در نهایت، تنها راه برای اجرای یک کمپین بازاریابی کارآمد، سرمایهگذاری در آن است.
5. سازگاری
برای ساختن یک برند، شما نیاز دارید که ایدههایی که پیشتر عنوان شدند را بطور مستمر انجام دهید. اولین نکته این است که در مبحث برندسازی خود ثابت قدم باشید. این بدان معنی است که خود را ملزم کنید تا همه آن قوانین، اصول و ایدههای بصری که شما آنها را تعیین میکنید، در آینده اجرا شوند.
برای تحقق این امر، باید آن را به یک استراتژی تجاری قوی تبدیل کنید. برای این کار، به بودجه بازاریابی نیاز دارید. بسته به رقابت صنعت فعلی شما، باید بین 10 تا 50 درصد از متوسط درآمد سالانه خود را به این کار اختصاص دهید.
6. شناخت برند و آگاهی از نام تجاری
گام بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، تمایز بین شناخت برند و آگاهی از نام تجاری است. هر دوی این عوامل برای مشتری بسیار مهم هستند. اولین مورد، شناخت برند است. این زمانی است که افراد میتوانند نام برند شما را با لوگو، محصولات یا شعار آن شناسایی کنند. از سوی دیگر، آگاهی از برند تا حدودی پیچیدهتر است. آگاهی از نام تجاری زمانی است که مشتریان شما اطلاعاتی در مورد تجارت شما دارند. این امر معمولاً در مراحل بعدی، هنگامیکه آنها با نام تجاری و محصولات شما آشنا هستند، اتفاق میافتد.
7. بیانیه ماموریت خود را بنویسید
یکی دیگر از وظایفی که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید، ایجاد بیانیه ماموریت تجاری برای تجارت شما است. هنگام نوشتن بیانیه ماموریت باید چند اصل را رعایت کنید. شما باید آن را به صورت خیلی مختصر بنویسید و نکات مهم را داخل نوشته خود بگنجانید. کاربران به دنبال جواب برای سوالهای احتمالیشان هستند و از این طریق میتوانند به آن جوابها دسترسی داشته باشند. همچنین ایده خوبی است که از کارکنان و شرکای خود در مورد نظرات آنها در مورد موضوع سوال کنید.
8. برند خود را تقویت کنید
سرانجام، شما باید آخرین تغییرات را در تجارت خود اعمال کنید و ذهنیتی که کاربران از برند شما دارند را کمی تقویت کنید. به عنوان مثال، میتوانید با ایجاد یک بخش روابط عمومی قوی شروع کنید. به این ترتیب، کسب و کار خود را در برابر انواع وقایع مرتبط با صنعت مقاومتر میکنید. دوم، ممکن است بخواهید یک مدیر رسانههای اجتماعی را برای افزایش حضور خود در رسانههای اجتماعی و تشدید فعالیت آنلاین خود استخدام کنید.
به خاطر داشته باشید که این ممکن است بهترین راه برای انتشار نام تجاری شما (پس از ایجاد آن) باشد. پس از پایان پاندمی کرونا، حتی میتوانید رویدادهای سنتی را در نظر بگیرید. در حال حاضر، پخش مستقیم این رویدادها و حضور آنلاین گزینههای بهتری هستند.
در نتیجه
اگر کار خود را به درستی انجام دادهاید، برند شما به زودی مسیر پیشرفت خود را شروع خواهد کرد. این بزرگترین نکته برای هر بازاریابی است. برای شما، این امر به ایجاد رابطه با مخاطبانتان کمک میکند تا از پتانسیل کامل خود استفاده کنید. به عبارت دیگر، فعالیتهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که به تبع آن نگرانی هایی نیز بوجود میآید. با این وجود، اگر کارها را برای اولین بار درست انجام دهید، در آینده کار شما بسیار سادهتر خواهد شد.
کیفیت محصول و خدمات، اولین قدم موثر برای برندسازیه
خیلی مقالهی خوب و مفیدی بود. ای کاش یکمم دربارهی چگونگی رفتار با کارمندان و همکاران هم مینوشتید.